Logg inn med Facebook eller Google!

Er det kjipt å reise charter?

Started by Admirala, 23. Nov 09, 23:34:29

Previous topic - Next topic

Admirala

Hva synes vi egentlig om å reise charter? Virker som folk har ulike oppfatninger om denne reisemåten.
Derfor denne spørreundersøkelsen.
Svar ærlig, det er anonymt. (Sant, Ole!)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Ole


Tjorven

Syns det er greit å bruke charter, kun fly til diverse knutepunkt. Det blir ofte det billigste, og så reiser jeg videre på egen hånd :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Må si meg enig med Tjorven. Jeg ser ikke den helt store forskjellen. Klart, forskjeller er det jo. Det er som regel trangere på charterfly, det er mer køer, man blir behandlet som kveg. Du må bestille mat på forhånd hvis du vil ha det. På plussiden har man tilgang på reiselederservice og det kan være greit, både i forhold til å få informasjon og å få hjelp i eventuelle krisesituasjoner. Charterselskapene flyr direkte og det er jo en fordel, i forhold til å måtte reise via store flyplasser rundt omkring i Europa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Niaas

Ja, går det direkte charterfly dit jeg skal, så tar jeg jo heller det enn å måtte reise f.eks. Oslo-Frankfurt-Athen-Karpathos. Men så klart, vil jeg reise utenom chartersesongen, så må jeg jo ta melkeruta..
Enig med at charterfly er trangt og masete (taxfree-kjøp, loddsalg!), men det er jo lettvint da..
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Heidrun

For meg så er Charter den desidert enkleste og beste måten. Bortsett fra når jeg vil til steder som de ikke har da. Man har ganske mange rettigheter man ikke har hvis man reiser alene og ordnet alt selv. Bare ta til sommeren og min rundreise i kykladene. Bestillte 3 uker til santorini og Naxos med 1 uke alene. Da sitter jeg med mange rettigheter som jeg ikke ville fått hvis jeg reiste uspesifisert. Samtidig så går jeg litt mot strømmen av Hellasforumister. Jeg trives med Nordmenn rundt meg
Yamas til livet og til

Anne

http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=6105&sc=17    
Her er en liten quiz som kan avsløre \"skapcharterturister\". Er det så ille og reise charter da? Lurer bare siden undersøkelsen garanterer annonymitet.
Jeg reiser gladelig med \"charterfly\" når det er sesong, de går direkte og det er praktisk og enkelt. Er jeg da en \"annenrangs\" Hellasfarer?
PS. Jeg klarte 17 av 20......
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Heidrun

17 av 20. Det var imponerende. Til og med det spørsmålet som ike var med greide du. :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:  :blackeye:  Ps Greide 16 av 19
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Anne\"Er det så ille og reise charter da? Lurer bare siden undersøkelsen garanterer annonymitet.
Jeg reiser gladelig med \"charterfly\" når det er sesong, de går direkte og det er praktisk og enkelt. Er jeg da en \"annenrangs\" Hellasfarer?

Hvem har sagt det er ille å reise charter? Denne lille spørreundersøkelsen viser iallfall ikke det. Det er underlig at nesten hver gang temaet charter er oppe, er det noen som føler seg \"annenrangs\" e.l. Hvorfor det? Et selvpålagt mindreverdighetskompleks? Det må være lov å elske, hate eller stille seg likegyldig til temaet charter, uten at man skal tillegges vikarierende motiv. (Og hva skal det liksom bevise - på tydeligvis en gal måte - at undersøkelsen er anonym? Det kan jo like gjerne være rettet mot dem som hater charter?)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

16 av 19. Veldig god i charterreiser! Charterreisene fyller 50 år i år, forresten.
Charter er greit det, man kan jo hoppe av turen og på turen som man vil nå. Jeg hopper alltid av turen, men er derimot veldig nøye med når vi lander å få navnet mitt på lista over uspesifisert \"reisermedhotell\", og dato for retur. Da sier jeg alltid til guiden på flyplassen at jeg ringer, gi meg nummeret ditt nå, jeg ringer tre dager før avgang, for da trenger jeg et hotell. De andre 10-11 dagene trenger ikke.
Det burde være en super deal for alle, men alle blir like forvirra når jeg kommer på lista igjen, plutselig.
Hotellet vet ingenting, og det er ikke samme guide med samme liste, men etter mye surr så blir det rom et sted, og billetten på flyet hjem har man jo allerede.
Men det er mange å vente på når man reiser charter. De starter vel fire timer før man trenger å begynne å dra for å komme seg til flyplassen, der det har vært opptil ni timer å vente på nytt fly fra Norge en gang.

Direktefly er supert. Det er litt charterpreg med de nye billigflyene også.
Folk klapper når flyet lander tidlig på sommeren!
Glika i zoi

Anne

Da jeg tok testen Heidrun så fikk jeg 17 av 20, jeg registrerte ikke hvor mange spørsmål det var. Resultatet ligger på min profil på Facebook.
Admirala det er ikke et selvpålagt mindreverdighetskompleks. Jeg er 100% komfortabel med og reise charter. Nå bruker vi \"kun fly\" og bor i egen leilighet, men vi reiste \"full\" charter de første gangene. Jeg reagerte kun på setningen om full anonymitet..som det skulle være ille og vedgå at man foretrakk charter. Har aldri sett den setningen i noen annen spørreundersøkelse her. Vi har alle våre steder og forskjellige måter og komme dit...og takk for det...at vi er forskjellige. Jeg er ikke ute etter og lage en ny \"charterdebatt\", men måtte bemerke setningen...Svar ærlig, det er anonymt (sant Ole).
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Admirala

Quote from: \"Anne\"Jeg reagerte kun på setningen om full anonymitet..som det skulle være ille og vedgå at man foretrakk charter. Har aldri sett den setningen i noen annen spørreundersøkelse her. Vi har alle våre steder og forskjellige måter og komme dit...og takk for det...at vi er forskjellige. Jeg er ikke ute etter og lage en ny \"charterdebatt\", men måtte bemerke setningen...Svar ærlig, det er anonymt (sant Ole).

Det er kanskje ikke vanlig på dette forumet, men mange nettbaserte spørreundersøkelser garanterer full anonymitet, og er sånn sett et vanlig fenomen i videre forstand. Faktum er at en del som svarer på spørreundersøkelser har en tendens til å svare litt i retning av hva de tror svaret \"bør være\", og å minne om anonymitet bidrar til at folk i større grad svarer ærlig. Verre er det ikke.
OG igjen: Hvorfor tolker du det dithen at det er \"ille og vedgå at man foretrakk charter.\" Det kan jo like gjerne være at setningen om anonymiteten er henspeilet på dem som ikke foretrekker charter?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...