Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor mye penger kan dere greie dere med på 14 dager i Hellas

Started by Heidrun, 04. Nov 09, 18:00:06

Previous topic - Next topic

kaka

Ja da. jeg koser meg med mat og rødvin til (om kvelden). men drinker lar jeg være, - og de høyner jo budsjettet betydelig, har jeg forstått.
Jeg høynet budsjettet til kr 2000 i uka i Kardamili i vår, men \"klarte ikke\" bruke det opp. Men, tar man en del arrangerte turer, leier bil osv. så går det jo fort mer penger. Jeg bruker mye beina, og det er billig.
KariK

Heidrun

2000 i uka er alt for lite. Må jo gå på rommet og drikke vann fra kranen da når man er på stranda. Går du i det hele tatt ut og spiser eller blir det mat på rommet med I dag tar vi spikersuppe. for vi skeia ut med grønnsakssuppe i går. Og ikke har man råd til en mythos eller tre i timen heller
Yamas til livet og til

Anders

Tror nok spaghetti-paret koste seg også, JohnS. Og du har et poeng i at noen ganger må man se litt på hva ting koster og innrette seg deretter. Uten at det har noe med \"gjerrighet\" å gjøre. Jeg ser ikke så mye på priser eller daglig forbruk når jeg reiser til Hellas, men jeg skeier heller ikke så mye ut at det gjør noe (pengemessig, mener jeg :-) ), men skal jeg få en fullverdig opplevelse av en tur så kan jeg ikke gå rundt og være \"knipen\" på mat og drikke. Og stort sett så ender jeg opp med den samme totalsummen uansett, år etter år.

Heidrun

Spaghettiparet som Anders kaller de er ikke i kjip klassen. Men jeg må le når jeg sitter på en taverna og det er 5 svensker som skal gjøre opp regningen. De sitter der og forlanger alt delt opp til den minste detaljen. Hvorfor kan de bare ikke dele alt på 5 og på slutten av ferien så har nok alle betalt likt uansett
Yamas til livet og til

Anders


Tommy

Ja du Heidrunn, du verkar till o ha bekymmer du, med hvordan andra gör med pengarna sina när de är på ferie. Det har ikke jag, jag har nokk o göra me hålla reda på mitt eget   :bom:  

Men detta spörsmål påminner mig om en episod jag opplevde en gång i min ungdom på hovedbagården i Köpenhamn. Jag var på väg ut på en tågluff i europa o satt på ett cafe´o inmundigade något emedan jag väntade på att tiden skulle gå fram till tågets avgång. Vid bordet bredvid mig satt ett norskt sällskap o när dom ville betala kallade de till sig kyparen o sporte ifall de kunde betala med norske penger.

Han svarade :
\"Ah, har di penge där ? \"   :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

polyanna

Jovisst har nordmenn penger, Tommy. Det er jo bare å lese denne tråden, så forstår man det.

Et dagsbudsjett pr. dag på rundt 1275 NOK til drikke og mat sier da sitt. På to uker blir det sånn ca 17-18 000. En måneds ferie vil i såfall koste drøye 35 000 - såfremt man reiser alene (og da blir det rundt 70 000 om man er to ifølge med samme fobruk).  Før selve reisen og selvsagt de vanlige utgiftene hjemme er betalt. Implisitt vil jo et såpass høyt forbruk som du beskriver, Heidrun, innebære ganske så høy inntekt - eller en deilig formue å ta av. Noen kan lett og enkelt leve på denne måten. Andre har mindre å rutte med. Eller vil simpelthen ikke bruke såpass store summer i løpet av noen små uker.

For meg er det ok. Bryr meg ikke om to-tre mythos i timen, kanskje en til sen lunch/middag. Drinkene får andre ta seg av. Iblant vil jeg mye heller sitte på balkongen med vin innkjøpt i butikken på hjørnet, lese en bok. Kose meg med den fløyelsmyke natten og varmen. Og når det gjelder spagettiferie, hender det sogar at det ordnes av meg selv. Jeg reiser ikke til Hellas for maten, lever ikke for å spise, blir dessuten ofte litt lei etter noen dagers utespising på tavernaer. Selv om jeg trives med å gå ut, er det ikke et mål i seg selv. Og er ståa sånn, kan jeg godt knipe inn på \'ferieutgiftene\' for å ha penger i bakhånd til julegaver eller hva det enn måtte være. Kredittkort-ferie (med etterslep) er ikke noe for meg, synes det er kjekt at det som brukes underveis  faktisk finnes på en konto allerede. At \'krøsus\'ene\' gjør ting annerledes, og nyter det, er flott. Det skulle bare mangle.

Pjokken

Quote from: \"kaka\"
Quote from: \"Heidrun\"Satt og tenkte gjennom årets ferie. Kom ikke under 150 euro om dagen. Og da hadde jeg betalt for ferien
Tør nesten ikke si det, men den summen ha vært litt i underkant av  ukesforbruket mitt (før jeg ferierte på Sporadene).

Bare si det du Kaka... syns det tallet slett ikke er skremmende lavt !
Hvis man her snakker om ett menneskes forbruk pr dag, så høres for meg
150 euro om dagen, som Heidrun antyder, ut som rene sløseriet.
Det vil i så fall for en 2 ukers ferie med en eurokurs på 8,40, bli en utgift
på 17600 norske kroner, etter at reise og opphold er betalt :cyclopsani:

Det er vanskelig for meg å sammenligne mitt forbruk med å bo på hotel, jeg
har eget kjøkken og er glad i å lage mat, men om jeg over ei uke spiser enten lunch eller
middag ute hver dag, så vil jeg tro at jeg glatt klarer meg
med 200 euro i uka, og jeg lever meget godt.
Dette tallet innkluderer Bensin Røyk Kattemat(til 9) Drikke osv.

Heidrun

Prøver å regne litt her
Frokost ute = 6 euro
Mythos til Frokosten = 2,5 euro
et par mythos før klokken 16.00 = 7,5 euro
lunch ute = 5 euro
flaske vann = 1 euro
Et par mythos frem til middag ca klokken 21.00 = 7,5 euro
Middag ute = 30 euro
Flaske vin til middagen = 10 euro
Noen drinker etterpå = 10 euro
Uforutsette utgifter til andre ting ( Kommer alltid ) = 10 euro
Dette gir meg et dagsforbruk på 89,5 euro.
Og da kommer det utgifter til nattens utskeielser i tillegg

Så 150 euro er faktisk ikke alt for mye egentlig. Det vil tilsi at min ferie tilsier at jeg bruker 2/3 av mine feriepenger på netopp ferie.
Men jeg skjønner og forstår godt de som heller vil kose seg på balkongen sin enn å gå ut.
Yamas til livet og til

brit

Quote from: \"Heidrun\"Prøver å regne litt her
Frokost ute = 6 euro
Mythos til Frokosten = 2,5 euro
et par mythos før klokken 16.00 = 7,5 euro
lunch ute = 5 euro
flaske vann = 1 euro
Et par mythos frem til middag ca klokken 21.00 = 7,5 euro
Middag ute = 30 euro
Flaske vin til middagen = 10 euro
Noen drinker etterpå = 10 euro
Uforutsette utgifter til andre ting ( Kommer alltid ) = 10 euro
Dette gir meg et dagsforbruk på 89,5 euro.
Og da kommer det utgifter til nattens utskeielser i tillegg
Så 150 euro er faktisk ikke alt for mye egentlig. Det vil tilsi at min ferie tilsier at jeg bruker 2/3 av mine feriepenger på netopp ferie.
Men jeg skjønner og forstår godt de som heller vil kose seg på balkongen sin enn å gå ut.

Du verden Heidrun, skal si du koooooser deg!
 30 € for en middag? Alene?
Det er det Erik og jeg betaler når vi skeier litt ut og det er med drikke!

Hellasfrelst

Ja, samme med oss Brit.
Selv om vi er to kommer vi ikke opp i den prisen en gang. Jeg har grovregnet litt på en vanlig dag hvor vi spiser frokost på balkongen, lunch og middag på taverna, litt drikke etterpå, leie av solseng + litt andre småting. Og da kommer jeg opp i rundt 75 euro. Leier vi bil eller scooter eller er på båttur blir det ekstra i tillegg.
Vi tenker ikke økonomisk når vi er på ferie og bruker penger til det vi har lyst på. Men vi er ikke utpregede luksusdyr, liker best \"de enkle gleder\" når vi er i Hellas.
:flower:
i zoi ine tora - livet er nå

Heidrun

Det må kanskje nevnes at jeg ferierer der turistene stort set er. Da er jo middagen dyrere. Og jeg ender stort sett opp på restaurant for middag. Det er jo dyrere enn en enkel taverna. Når jeg reiser alene så liker jeg å koooooose meg som man sier og da komer prisen nok høyere opp i så måte
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...