Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor reiser så få til fastlandet sammenlignet med øyene?

Started by Admirala, 17. Feb 09, 21:09:21

Previous topic - Next topic

Admirala

La til et \"nødvendigvis\" der, Tommy.
Men det du skrev er jo uansett rett!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Anders

Fordi jeg ennå ikke har gjort det... hvornår det skjer aner jeg ikke... lysten og viljen er der, men lommebok, tid og muligheter bestemmer.
Derfor.

Mixelite

Quote from: \"Admirala\"Bengalow og Tommy, dere har skjønt det!
Selv er jeg nysgjerrig på hvorfor folk ikke tester fastlandshellas.

Fordi folk generelt foretrekker charterfly og drar dit de drar? -men nå er det jo ikke helt riktig at folk ikke tester fastlandshellas da. Parga, Halkidiki og Peloponnes har da vært på chartermenyene i mange år og er da vel godt besøkt?

Hvis jeg skulle loffet rundt, så må jeg oppriktig si at da foretrekker jeg båter fra øy til øy fremfor busser fra by til by.

For meg er spørsmålet enkelt å svare på: Jeg tester ikke fastlandshellas av samme grunn som jeg ikke tester alle andre steder i Hellas Jeg vil til Chios. Jeg er ingen stor eventyrer, jeg vil bare hjem og slappe av i ferien ;-)

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Admirala\"Bengalow og Tommy, dere har skjønt det!
Selv er jeg nysgjerrig på hvorfor folk ikke tester fastlandshellas.

Fordi folk generelt foretrekker charterfly og drar dit de drar? -men nå er det jo ikke helt riktig at folk ikke tester fastlandshellas da. Parga, Halkidiki og Peloponnes har da vært på chartermenyene i mange år og er da vel godt besøkt?

Hvis jeg skulle loffet rundt, så må jeg oppriktig si at da foretrekker jeg båter fra øy til øy fremfor busser fra by til by.

For meg er spørsmålet enkelt å svare på: Jeg tester ikke fastlandshellas av samme grunn som jeg ikke tester alle andre steder i Hellas Jeg vil til Chios. Jeg er ingen stor eventyrer, jeg vil bare hjem og slappe av i ferien ;-)

Ja precis så kan det vara Mixelite, att många föredrar charterns \"trygghet\" och bekvämlighet och därför inte ser sig mer omkring på egen hand på fastlandet när man till exempel är i Parga. O det är synd, för där är så mycket man går miste om, utan att man för den sakens skull behöver vara en stor äventyrare. Det kräver inte mer äventyrslust än vad det gör att ta sig med buss till grannbyn hemmavid till exempel, fast det kanske känns så för det man är i Grekland och inte hemma, men mer \"äventyrligt\" än så är det inte faktiskt, å egentligen ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Gro

Enig med deg at vi bør prøve resten av Hellas også.  :cheers:

Personlig er jeg veldig glad i små landsbyer og dette er det nok mange av på fastlandshellas også.
For meg handler det om varmen. Jeg har som regel måttet reise i juli og vil da ha den vinden som er i kykladene. Men nå gleder jeg meg til å reise til Athen og Kardamili i April :)
De gangene jeg har vært i Athen har det vært rundt 40 grader (sist var det 42), og da sliter jeg med å kose meg i storbyen. ztweeeeeeeee

Poenget mitt er at de fleste i Norge har ferie i slutten av Juni og  Juli. Kanskje det er varmen som gjør at man da foretrekker øyene og båter...
men som du sier det er jo mange fine steder som ligger ved kysten ...
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Hellasfrelst

Jeg har feriert på fastlandet flere ganger og har hatt utrolig fine ferier der. På fastlandet har man jo større muligheter til å se seg om med bil og buss, og med båtturer langs kysten og øyene utenfor. Synes at både øyene og fastlandet har sin sjarm. Så jeg sier som Ole Brumm: \"Ja, takk, begge deler\".
 :flower:
i zoi ine tora - livet er nå

Gro

Quote from: \"Hellasfrelst\"Jeg har feriert på fastlandet flere ganger og har hatt utrolig fine ferier der. På fastlandet har man jo større muligheter til å se seg om med bil og buss, og med båtturer langs kysten og øyene utenfor. Synes at både øyene og fastlandet har sin sjarm. Så jeg sier som Ole Brumm: \"Ja, takk, begge deler\".
 :flower:

Jepp! Du fikk sagt det !    :flower:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Ingeborgimevind

Admirala: Kanskje flere av oss, (når vi får tid), lar oss inspirere av noen av de flotte skildringene du har publisert som skribent - gode bilder stimulerer interessen, men det skrevne ord er det som skal til for å handle!

Har du lagt ut linker til dem her, eller er det i konflikt med kjørereglene for forumet?

I hvert fall: når vi legger ut på langtokt får vi også tid til å reise innover i landskapet bak kystlinjen - enten den omslutter landet eller bare følger en del av det...

Fortsett med skrivinga!!

 :cheers:
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Tommy

Quote from: \"Hellasfrelst\"Jeg har feriert på fastlandet flere ganger og har hatt utrolig fine ferier der. På fastlandet har man jo større muligheter til å se seg om med bil og buss, og med båtturer langs kysten og øyene utenfor. Synes at både øyene og fastlandet har sin sjarm. Så jeg sier som Ole Brumm: \"Ja, takk, begge deler\".
 :flower:

Prexist så ja, det är ju ingen som sagt att det ena utesluter det andra, eller står i motsatsförhållande till varandra.

En anledning till, till att fler semestrar på öarna är ju kanske också det som Admirala nämde något om här tidigare, att öarna är mer exponerade o exploaterade, och det vi ser när vi tittar i resebroschyrer är vitkalkade hus, lockande sandstränder, knallblå himmel o ett azurblått blänkande hav som får oss att drömma oss bort från den kalla nord, inget fel i det. Men fastlandet har mer \"genuint\" och mindre tillrättalagt att erbjuda... Så är det bara :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Admirala

Quote from: \"Ingeborgimevind\"Har du lagt ut linker til dem her, eller er det i konflikt med kjørereglene for forumet?

Hm, tror nok det er det. Det finnes litt nafplioinfo på forumet, her:
http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=143

Her er info på engelsk:
http://www.nafplionet.net
http://www.greecetravel.com/nafplio/

Men fastlandet er jo digert. Etter man har utforsket Peloponnes (som er flottest  :clown: ) kan Nord-Hellas anbefales sterkt, med sin grønne, dramatiske natur og søte landsbyer. Pilion m Volos er også et nydelig sted, og der kryr det av strender for dem som er avhengige av sitt daglige bad.
Reisemulighetene er utallige! Vanskelig for dem som synes det er greiest/tryggest å dra på charterferie, men drar man til f. eks Parga eller Halkidiki har man gode muligheter for flotte utflukter iallfall.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Svein~B

Quote from: \"Admirala\"Coca Cola-Hellas  :love9:
Provocative, moi????

Vous ne provoquez pas moi, madame. Je ne comprends pas le problême - pas du tout. Pour moi, c\'est tout la même chose.

Mais la Mix avait un point: Je préfère les voyage en bateau sur les voyages en autobus.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Måne

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Admirala\"Coca Cola-Hellas  :love9:
Provocative, moi????

Vous ne provoque pas moi, madame. Je ne comprends pas le problême - pas du tout. Pour moi, c\'est tout la même chose.

Mais la Mix avait un point: Je préfère les voyage en bateau sur les voyages en autobus.

Uff nei, båt er så ufattelig kjedelig. Ingenting å se på (med mindre man er nærme fastlandet), bølger og kvalme og uff. Båt = tavli eller bok til man er framme. Da er det mye mer spennende med buss hvor man kjører gjennom masse små rare landsbyer (motorveien er dønn kjedelig dog hehe) og titte på folk gjennom ruta :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...