Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor er det best å bo på Amorgos?

Started by Ole, 20. Feb 16, 15:13:22

Previous topic - Next topic

Har du vært på Amorgos?

Ja
20 (64.5%)
Nei
11 (35.5%)

Total Members Voted: 0

TOMS

Flott å bu i Katapola. Rolig og avslappa atmosfære. Feirer min 50 års dag der 28. juli så stikk innom på Mythos resturant i havna om du er der Ole :-) Masse flotte gåturer ut frå Katapola. Katapola - Chora er ein fin tur. Via den vesle kyrkja/klosteret Aghios Georgios Valsamitis. Ca. 2 timer. Og det er flott å gå frå Chora og ned til klosteret Hozoviotissa. Og fantastisk å ta den lange turen via Hozoviotissa - langs ryggen av øya til Aegiali. 4-5 timer i fantastisk dramatisk natur.
Bu gjerne på Minoa hotel - fordel er fantastisk vertskap og beliggenhet rett på havnepromenaden og "torget". Men mange andre fine hotell - ein del av mine gjester skal bu på Pension the big blue(ikkje på booking) oppe i "høyden" fantastisk utsikt men bare 2-250 meter ned til havna. Spør om du lurer på noko :-)

Riitta

Vi bodde först i Egiali några dagar pga att båten vi tog från Astypaleia stannade där och inte i Katapola  :) Vi tyckte om Egiali. Där fanns en härlig strand som passar bra för barnfamiljer. Vi gjorde lite utflykter till närmaste byarna uppe på berget :)  Efter några dagar flyttade vi oss till Katapola och trivdes bra där också :) Väldigt "grekiskt" fortfarande och massa fina fotomotiv  :) Jag tycker att alla Greklandsälskare borde åka till Amorgos någon gång :) Hemresan åkte vi med snabb båten från Katapola till Santorini och stannade där ett par dagar innan vi tog flyget hem! Blev nästan sugen på öluff igen  ::)

Hoppas och kunna återvända någon dag!

Riitta

Ole

Tusen takk for flere gode tips!  Vi er nok reist hjem når dere er der TOMS, men lykke til med feiringen!

Det ser vel ut som det er best å bo i Katapola, og et bosted helt nede i havna frister. Fint å sitte på verandaen og se på livet.

Ole

Ser der er mange fine tråder om Amorgos i forumet. Skal lese meg gjennom alle sammen.   :)

Runar Solvik

Var på Amorgos i fjor. Helt ok øy, men ikke favorittøya. Vi bodde i Katapola, og det tror jeg er det beste utgangspunktet da det er store avstander mellom det man vil se og oppleve. Vi leide ATW-er slik at vi kjørte dit vi ville, og det var jo de obligatoriske plassene som Egiali, Caribean finger, det fantastiske byggverket av et kloster opp i fjellsiden og ikke minst Chora. Choraen på Amorgos er faktisk en av de fineste Choraene vi har opplevd. En helt egen stemning, stille og rolig, samt drøssevis med muligheter for de som er glad i å fotografere. Anbefales virkelig!!! Eller så synes jeg det var litt travelt med all kjøringen for å få sett noe. Problemet var kanskje at det blåste en del de dagene vi var der, og da ble det ganske heftig å kjøre. Det er ganske "bratt" på Amorgos, og det blir noen høydemeter opp og ned til de plassene man skal. Fikk en følelse av at alt av veier gikk på toppen av øya. Jeg må bare få anbefale deg å gå en tur fra Katapola og over på andre siden mot Maltezi beach. Du tråkler deg gjennom gatene og følger stien/veien mot stranda. Da kommer du til en kirkegård som ligger helt utrolig fint til med utsikt over på andre siden der det står et lite kapell/kirke med en fantastisk beliggenhet. Ta med fotoapparatet og vannflaska, for der blir man bare sittende en stund.......!!

Ole

Her strømmer tipsene på! Tusen takk! Nå gleder jeg meg virkelig til å utforske Amorgos og ta masse bilder. Det må nok bli en tur til Amorgos, ja! :) :)

Ole

Er det noen som vet om det står romutleiere i havna når båtene kommer?

Runar Solvik

Ja, det står romraggere på kaia både fra Katapola og Egiali. Vi leide en skikkelig flott leilighet med en av bilutleierne som holder til i Katapola. Du ser den på høyre side når du går vekk fra byen. Gå til venstre når du kommer av ferga, så ligger den på høyre side.  Lurer på om den het et eller annen Mikes car .........?

Ingeborg

22. Feb 16, 01:50:50 #20 Last Edit: 23. Feb 16, 00:17:03 by Ingeborg
Hiver meg innpå til tross for mange års "fravær" i Forumet... Men fikk lyst til å dele noen minner fra Amorgos som jeg og mine venner besøkte sommeren 2014. Vi bodde i Katapola, og jeg har vel i utgangspunktet ikke så mye mer å tilføye enn det de andre har fortalt, men vil allikevel fortelle at vi likte Amorgos svært godt. Mest for den genuine greske avslappende stemningen som vi fant i Katapola og ikke minst for dagen vi tilbrakte på mopedene der et av stoppene selvsagt var Chora og klosteret Panagia Hozoviotissa.

Turen opp til klosteret er et "must", men også litt krevende i varmen. Klosteret er lite og trangt og for de som har litt klaustrofobi er det kanskje ikke tingen, MEN da kan utsikten anbefales på det varmeste  :hjerte:

Chora var også en sann opplevelse, men å gå opp dit fra Katapola...? Vel ikke no' for meg, det er som noen tidligere skrev; bratt og svingete er det på Amorgos  ;) Dagstur til Aigiali tok vi med lokalbussen. En fin badeby med en innbydende landsby og flott badestrand. Ved eventuell en neste Amorgos-visitt vil jeg nok mest sannsynlig bo her. I Katapola bodde vi i Villa Katapolinia, straks bak havna. Et trivelig sted med ulike typer rom og med en tak-terasse hvor man hadde fin utsikt utover mot havet. Var det noe jeg savnet må det ha vært en fin strand litt lettere tilgjengelig. MEN gåturen på morgenen igjennom Xilokeratidi var svært hyggelig, og badebåter går det jo hele tiden, så ikke noe problem  8)

Ønsker deg en fin tur !
Gjør et forsøk på å legge ved noen bilder også jeg.
Ingeborg
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Ole

22. Feb 16, 08:24:40 #21 Last Edit: 24. Feb 16, 22:28:30 by Ole
Tusen takk for tips, beskrivelser og flotte bilder, Ingeborg! :)

Ingeborg

Takk Ole, men bare et spørsmål.... Ser at de stående/vertikale bildene la seg feil vei. Hvordan skal jeg gjøre dette riktig?  ???
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Ole

Når kameraet ditt ikke "vrir" bildene automatisk når du tar bilde på høykant, så må du vri dem på den enheneten der de er lagret (f.eks. PC)

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...