Logg inn med Facebook eller Google!

Reiser til kos i slutten av juli - div spm.

Started by jo9, 07. Jul 08, 21:53:19

Previous topic - Next topic

bengalow

Nu skall vi inte överdriva grekernas känsla för bilkörning. Jag har aldrig sett en grek köra vansinnigt på slingriga bergsvägar, och ändå har jag kört rätt mycket därnere. Jag tror att dom är lika rädda om livhanken som vi, men dom känner ofta till vägen bättre och kan därför köra lite fortare än oss \"nybörjare\". Jag upplever trafiken i Sverige som ganska mycket mer stressad....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

xristina

Det har du (delvis) rett i, Bengalow. Men for oss som da ikke er vant til det, og ikke er kjent, så kan det oppstå farlige situasjoner.

MEN; det er fakta at Hellas har Europas styggeste tall når det kommer til antall omkomne (døde) og skadde i trafikken, og jeg tror vel måten det kjøres på er én av årsakene...

polyanna

Her har dere fått mange gode tips. - Mitt er - det er utrolig lett å komme seg rundt til flotte steder og vakre strender (med flotte \'damer\'!) overraskende lett fra bussholdeplassen inne i byen. Billig er det og. Det eneste dere må ha kontroll på er siste retur. Jeg har vært en del på øya, kan de fleste av stedene, bortsett fra Kardamena. Båter til andre øyer - som dagstur- kjempeforslag, eks. til Kalymnos. Har dere mer enn en uke å gå på, ta strake veien nordover! Leros og Patmos og telendos og ....- Ellers- sykehusopphold på Kos er en ubehagelig opplevelse, så kanskje dere skal holde dere unna fire-hjulingene?

xristina

Sykeshusopphold er vel aldri å anbefale - uansett hvor man er? Selv om mitt besøk på sykeshuset på Kos var utrolig mer effektivt enn her hjemme, så er vel det en av de få tingene jeg ikke vil anbefale på Kos... Det er derfor jeg har advart sterkt mot trafikken lenger opp.

Men på en annen side så har vi leid både bil, sykler og mopeder gjennom de 25 årene vi har reist til Kos, og har aldri opplevd noe skremmende. Det tror jeg skyldes at vi har vært forsiktige og aldri har tatt noen sjanser - og selvsagt alltid holdt oss unna alkohol ifm utfluktene. Bruker man hodet, så er det ikke farligere der enn andre steder er min enkle påstand.

Tommy

Quote from: \"xristina\"Sykeshusopphold er vel aldri å anbefale - uansett hvor man er? Selv om mitt besøk på sykeshuset på Kos var utrolig mer effektivt enn her hjemme, så er vel det en av de få tingene jeg ikke vil anbefale på Kos... Det er derfor jeg har advart sterkt mot trafikken lenger opp.

Men på en annen side så har vi leid både bil, sykler og mopeder gjennom de 25 årene vi har reist til Kos, og har aldri opplevd noe skremmende. Det tror jeg skyldes at vi har vært forsiktige og aldri har tatt noen sjanser - og selvsagt alltid holdt oss unna alkohol ifm utfluktene. Bruker man hodet, så er det ikke farligere der enn andre steder er min enkle påstand.

Å det är min erfaring också, efter att ha farit runt både här o där i Grekland på en fyr-hjuling. Använder man huvet o anpassar sig till den trafik-kultur som råder är riskerna att råka ut för en olycka inte större där än här..... O jag vill nog säja att den grekiska trafiken utom kring större städer är nog så hänsynsfull som här.  

Ta det lugnt o glöm inte hjälmen, så går det nog bra, tror jag :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Quote from: \"jo9\"Har selv opplevd at en greekere som bare tuter før en sving, og når noe \"motsignal\" ikke kommer fra andre enden av svingen, peiser de på i innersving, selv om dette er langt opp i fjellene med laaaange skråninger på siden.

Da bærtbærter man til svar :) Jeg synes det med tuting er ganske artig, jeg, selv om det har blitt mindre vanlig på Chios som er min ferieøy. Bedre og bredere veier er vel årsaken. Nå er det stort sett lastebiler og de *honker* og da stopper man opp til lastebilen har passert ;-)

jo9

MyggA er roll-on skal kjøpes til uka. Patmos og Kalymnos m.fl. er notert. Når det kommer til firhjulingene hadde det jo vært morsomt da :p Tror (håper) det går bra hvis vi bare kjører forsiktig, uansett er dert bedre enn moped. Kan jo vurdere bil...

Livsnyteren

Jeg har kjørt veldig mye scooter på Kos og jeg har aldri vært ute for noen store ting.Veien ut fra Kos by er bred og fin og de fleste kjører som folk.Men du må jo selfølgelig kjøre fornuftig akkurat som du må gjøre over alt ellers.Men jeg vil absolutt anbefale å leie scooter eller firhjuling.Det er først da du får oppdage øya på best mulig måte.Tenk alle de luktene og synsinntrykkene du går glipp av i bil da :flower:

jo9

JA! Ikke sant, istedenfor å haste av sted til en strand med bil, blir reisen til stranden en del av opplevelsen på firhjuling/scooter

Livsnyteren

Jeg må si at jeg misunner dere en smule.Kos er en fantastisk øy å kjøre scooter på :cheers: Ta turen opp i fjellene til landsbyene Pyli og Zia.Turen over til Kardamena er også en veldig fin tur å kjøre scooter til.Åååå du har mye å glede deg til du jo9 :flower:

JohnS

Vi kjørte bil rundt det meste av øya i slutten av mai.  Veiene er gode, sånn jevnt over, og det fantes ikke problemer.  Siden store deler av øya er ganske flat, er også veiene stort sett mindre svingete enn på øyer med  mer fjellterreng.

Jeg så Zia ble anbefalt i et tidligere innlegg, selv syntes jeg stedet var mest til å gråte over, og mener man ikke går glipp av noe om man ikke kjører oppom dit.  Jeg synes heller dere burde gi dere god tid i Pyli og ikke minst Kefalos, der man møter det Hellas jeg ser etter når jeg reiser.  Men ønskene er jo så forskjellige, da, så det er litt skummelt å anbefale ut fra hva man selv liker.....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Livsnyteren

Jeg tenkte mer på turen opp med scooter jeg da ikke selve Zia :cheers: Zia i seg selv er vel så som så det :colors: Men som du sier,ønskene og hva du ser etter er jo forskjellige de da :flower:

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...