Logg inn med Facebook eller Google!

Reiser til kos i slutten av juli - div spm.

Started by jo9, 07. Jul 08, 21:53:19

Previous topic - Next topic

jo9

Hei! :)

Vi er en kammeratgjeng på 6 stykker som reiser til kos i slutten av juli. Vi er ingen spesielt utpreget partygjeng, men som alle andre i slutten av tenårene er vi klare for å feste inn i de sene nattettimer, hehe. Men er det som det kan leses noen steder at det ikke lenger er noe spesielt sted å feste på, har vi bommet på dette \"kravet\"? Vi skal også oppleve øya, og gjerne noen naboøyer. Har dere noen tips? Har også hørt noen rykter om mye mygg - er dette sant? Har noen av dere erfaring med hotellet Yiorgos?

Tar ellers mot alle andre tips med stor takknemmelighet!

Fantastiske bilder dere har tatt, og jeg er nok ikke alene om å se frem mot to uker på kos.

Heidrun

Kjøp deg de som man putter inn i stikkontakta mot mygg. Ellers så lønner det seg å spraye ned badet med en hel sprayflaske mot mygg og innsekter når du annkommer hotellet. Gå så ut av rommet i et par timer. Det er på badet myggen holder til. Rått og fint der for dem. Ta og spray hver dag om morgen og kveld.
god tur til den herlige lille øy kalt Kos
Yamas til livet og til

IngerMarit

Partygata i Kos by lever i beste velgående. Jeg har nettopp vært 14 dager på Kos, vi tok en båttur til tre andre øyer. Bare gå i havna og se på båtene, kjøp billetter direkte ved båten, det er ca halve prisen av hva reiseselskapet tar. Vi reiste ut med den største trebåten, Sevamar. Betalte 25 euro for voksen, inkludert lunch. Båten gikk til vakre Pserimos, Kalymnos og badestopp utenfor Plati. Lunchen på Kalymnos kunne jeg vært foruten, hadde vært koseligere å spist på egenhånd.

jo9

ok, takker for svar :) Skal følge rådet mot insekter/mygg ;)
Høres bra ut med den båtturen også, skal få sjekket det ut når vi kommer ned.

xristina

Jeg har vært på Kos noen ganger og har aldri vært så plaget med mygg at jeg har måttet spraye ned badet mitt... Det kommer veldig an på hvordan hotellet ligger, og hva slags vegitasjon det er i området rundt er min erfaring. Om det er mye hage og f.eks. bananpalmer rundt hotellet, så kan det være mygg der, men ikke verre enn at vi har klart oss lenge med litt MyggA. Vi tar et par streker med MyggA (roll-on) på laknet vi har over oss når vi sover før vi går ut, samt litt på utsatte kroppsdeler, og da har vi sjelden blitt veldig plaget. Disse myggmaskinene som man putter i stikk-kontakta har aldri fungert for oss... Så jeg ville heller tatt med MyggA fra apoteket her hjemme. Ville forsøkt det før jeg sprayet ned badet også.

Bargata lever - men holder seg heldigvis innenfor sitt lille tildelte område!

Vi var også på båttur - med Odyssey. En kjempeflott dag på en fin båt. Lunsjen grilles ombord (grillspidd med svinekjøtt, salat og brød). Båten stopper for bading på Pserimos, Vathi på Kalymnos og en annen bukt på \"baksiden\" av Kalymnos. Men om dere virkelig vil oppleve en av naboøyene, ville jeg heller satset på én av øyene. Kjøp dere billett med hydrofoilen til f.eks. Patmos og dra over på morgenen og hjem på ettermiddagen.

Å leie bil er en fin måte å se Kos på. Vi betalte vel 30 euro for en Jimmy som vi hadde et døgn, samt at vi betalte ca 10 euro i besin, og da kjørte vi mye! Det er flott å kjøre opp i fjellene, eller ut til strendene på andre siden av øya (Agios Theologos).

Kjøp et kart, snakk med lokalbefolkningen om hva de synes at dere bør se, og dra på oppdagelsesferd! Blir garantert en flott dag!

God tur!

jo9

Tror nok hotellet ligger ganske sentralt med veier og andre hoteller som nærmeste nabo, og håper derfor mygg-problemet blir lite. Bargata holder seg innenfor sitt lille område, altså akuratt slik jeg for min del vil ha det! Skal nok bli en eller flere turer til naboøyene, og den du nevner skal ses nærmere på ;)

Vi er seks stykker og skal også leie et framkomstmiddel. Hva anbefaler du? Håper det går selv om vi bare er 19år? Tenkte litt på firhjuling eller noe i den duren...

xristina

Jeg er usikker på hvilke regler de har i forhold til å leie framkomstmidler. Har vel hørt noe om at man må ha hatt førerkort i tre-fire år for å få leid, men har ikke bitt meg merke i det, da det ikke har vært et problem for meg...

Men om dere får leid noe, så kjør forsiktig!!! Grekerne er ikke kjent for sine gode kjøreegenskaper. (Unnskyld alle grekere!) Hellas er det landet i Europa med høyest dødstall i trafikken - og det er ikke uten grunn... Ligg langt til høyre og la grekerne fare forbi. Ta tida til hjelp og husk at asfalten er steike-glatt pga varmen!

Yiorgos ligger et stykke unna havna (15 min å gå), ganske nær den nye marinaen. Men overalt på Kos er de vært flinke til å holde det beplantet og frodig, så du skal ikke se bort i fra at det er en liten hage hos dere eller hos naboen... Men det er ikke sikkert at det blir noe problem. Jeg har stort sett bare hatt et lite myggproblem i september, når det i tillegg har vært litt høy luftfuktighet (les: litt regnvær). Ellers har det stort sett gått greit!

Strendene på den siden av byen hvor dere bor er ikke veldig bra. Det er mye stein der. De beste strendene i byen ligger på andre siden av havna, så kanskje dere bør leie dere sykler mens dere er der, så får dere trimmet litt også? ;-) Det er flott å sykle på Kos. Da er dere på andre siden av havna i løpet av kort tid!

IngerMarit

Quote from: \"jo9\"Tror nok hotellet ligger ganske sentralt med veier og andre hoteller som nærmeste nabo, og håper derfor mygg-problemet blir lite. Bargata holder seg innenfor sitt lille område, altså akuratt slik jeg for min del vil ha det! Skal nok bli en eller flere turer til naboøyene, og den du nevner skal ses nærmere på ;)

Vi er seks stykker og skal også leie et framkomstmiddel. Hva anbefaler du? Håper det går selv om vi bare er 19år? Tenkte litt på firhjuling eller noe i den duren...

Hei igjen

Støttet Xristinas forslag om Patmos, den øya er helt fantastisk. Har skrevet om min tur dit, under reiseskildringer. Tråden heter fra Samos til Patmos. Kommer med noen tips der.
På Kos nå bodde vi også på den siden av øya med stenete strender. Vi leide sykler for fjorten dager, og tråkket av gårde, perfekt, men farlig trafikk. Snakket med en norsk mor og hennes 16 årige datter. De hadde leid firhjuling, og datteren kjørt med sitt mopedførerbevis.

Tommy

Quote from: \"IngerMarit\"
Quote from: \"jo9\"Tror nok hotellet ligger ganske sentralt med veier og andre hoteller som nærmeste nabo, og håper derfor mygg-problemet blir lite. Bargata holder seg innenfor sitt lille område, altså akuratt slik jeg for min del vil ha det! Skal nok bli en eller flere turer til naboøyene, og den du nevner skal ses nærmere på ;)

Vi er seks stykker og skal også leie et framkomstmiddel. Hva anbefaler du? Håper det går selv om vi bare er 19år? Tenkte litt på firhjuling eller noe i den duren...

Hei igjen

Støttet Xristinas forslag om Patmos, den øya er helt fantastisk. Har skrevet om min tur dit, under reiseskildringer. Tråden heter fra Samos til Patmos. Kommer med noen tips der.
På Kos nå bodde vi også på den siden av øya med stenete strender. Vi leide sykler for fjorten dager, og tråkket av gårde, perfekt, men farlig trafikk. Snakket med en norsk mor og hennes 16 årige datter. De hadde leid firhjuling, og datteren kjørt med sitt mopedførerbevis.

Bara som en klargörelse så finns det fyr-hjulingar som får framföras på mopedförarbevis, dom har en motorstyrka motsvarande mopeder. Och så finns det fyr-hjulingar med starkare motorer på opp till 500 cc, dessa kräver då bil- eller MC-förarbevis. Bara så ingen förleds tro att alla fyrhjulingar får framföras med moped-förarbevis :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Nettopp! Godt at du klargjorde dette, Tommy. Sånt som dette har jeg jo ikke greie på! :-)

jo9

oki, jeg har førerkort så nå blir det 500cc :D neida, tror nok jeg klarer meg meg en liten en, og det hadde uansett vært morsomt å prøvd det. Det som gjør meg litt usikker er det som du nevner, og som jeg selv har opplevd, nemlig grekernes kjøring. Har selv opplevd at en greekere som bare tuter før en sving, og når noe \"motsignal\" ikke kommer fra andre enden av svingen, peiser de på i innersving, selv om dette er langt opp i fjellene med laaaange skråninger på siden. Men det skal vel gå greit så lenge man tar det forsiktig ;)

Satser på at myggen holder seg unna, men kan jo spraye med litt mygga på sengene.

Sykkel vet jeg ikke helt med, hehe, er jo slitsomt :P

Patmos høres interessant ut, skal ta en kikk på tråden din ;)

xristina

Kos er så flatt, så sykling er ikke slitsomt der! :-)

MyggA er roll-on - skal rulles på - ikke sprayes! ;-)

Patmos er flott - verdt et besøk!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...