24. Apr 24, 08:58:04


Logg inn med Facebook eller Google!

Kos

Started by xristina, 08. May 08, 17:03:28

Previous topic - Next topic

xristina

Kos er en flott øy som ufortjent har fått mye \"bank\" i media. Inspirert av Patmos- og Kardamili-trådene så starter jeg en tråd om min øy. Så håper jeg at alle som har bilder, eller annet å bidra med, om å slenge seg på.

Havna i Kos by er idyllisk, travel, avslappende og et samlingspunkt.


Og ikke langt fra havna kan du slappe av på stranda.


I havna finner du også denne hyggelige fiskerestauranten.


Jeg kommer tilbake med flere bilder etter hvert.

Katta

Det ser kjempe koselig ut. Særlig den fisketavernaen - idyllisk.

Marit

Har nok noen fler bilder fra Kos som jeg skal se om jeg får lagt ut. Ellers så synes også jeg at Kos nok har fått et vel ensidig omtale i mediene (og kanskje også av charterselskapene) til tider.

Gleder meg veldig til jeg reiser i august. Du får hilse \"alle\" Xristina når du reiser i juni.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

xristina

Et ganske bra kart over øya


Livsnyteren

Jeg henger meg selfølgelig på med å vise noen bilder fra denne nydelige øya jeg å :cheers: Det er mange som ikke tror at denne øya ikke har noe å by på bortsett fra party men da tar de gruelig feil :flower:Øya er veldig variert noe jeg prøver å vise her

xristina

I år 460 f.Kr. ble det på øya født en mann som fikk navnet Hippokrates. Han var en av de første til å forkaste den gamle tenkemåten at sykdom skyldes en straff fra gudene. Han mente at legene burde fokusere mer på kroppens evne til selvhelbredelse, og begynte å undersøke pasientene sine, noe som ikke var vanlig. Det sies at han også beordret å brenne klærne og koke drikkevann ved pestutbrudd, noe som legestanden ikke begynte å praktisere før over 2000 år senere... Hippokrates er også kjent for sin etikk som bl.a. innebar taushetsplikten. Dette har senere kommet til uttrykk i den såkalte Hippokratiske ed. Alle medisinstudentene i Europa måtte avlegge denne eden inntil forrige århundre. Eden ligger også til grunn for legeetikken til WHO.

Hippokrates ed:
\"Jeg sverger ved legen Apollon, ved Æsculap, Hygeia (Helsen), og Panakeia, og jeg tar til vitne alle gudene, alle gudinnene, til å holde i samsvar med min dyktighet og dømmekraft, denne Ed.

Å holde ham som lærte meg denne kunst like kjær for meg som mine foreldre; å leve sammen med ham og om nødvendig dele mitt gods med ham; å anse hans barn som mine egne brødre, å lære dem denne kunst hvis de ønsker uten betaling eller skriftlig løfte; å overlevere kunnskapen til mine sønner og min læremesters sønner og disiplene som har vervet seg og har godtatt yrkets regler, men til ingen andre.

Jeg vil bruke mine evner for det beste for mine pasienter i samsvar med min dyktighet og min dømmekraft og aldri volde noe skade. Jeg vil ikke gi dødelig gift til noen som ber om det, heller ikke gi råd til hvordan de kan avslutte sitt liv. Heller ikke vil jeg gi en kvinne et pessar for å forhindre svangerskap. Men jeg vil holde både mitt liv og min kunst ren. Jeg vil ikke kutte etter stein, selv for pasienter hvor sykdommen viser seg; jeg vil overlate denne operasjonen til å bli utført av praktiserende, spesialister i denne kunst.

I ethvert hus jeg kommer til vil jeg gå inn bare for pasientenes beste, holde meg selv langt fra all forsettelig skade og all forlokkelse til å elske med kvinner eller menn, fri eller trell.

Alt som kommer til min viten under utøvingen av mitt yrke eller i daglig samkvem med mennesker, som ikke burde bli kjent for andre, vil jeg holde hemmelig og aldri avsløre.

Hvis jeg holder denne ed trofast, vil jeg kunne nyte mitt liv og utøvingen av min kunst, respektert av alle mennesker i all tid; men hvis jeg bli avledet fra min ed eller bryte den, måtte så det motsatte bli min byrde.»


Kos var også kjent som et kursted før Hippokrates ble født. Sykehuset og helsesenteret Asklepion, som ligger i bakkene ovenfor byen Kos, lokket til seg pasienter fra hele det antikke Hellas. Her lå det også et tempel tilegnet Asklepius, legekunstens gud og sønn til Apollon.












































xristina

Du har selvsagt helt rett i det, Livsnyteren! Øya kalles kontrastenes øy - og det med god grunn. Hadde den bare vært det som media presenterer, så hadde jeg garantert ikke reist tilbake så mange ganger! Og det er så overdrevet også...

Men fakta er at du kan få dette:


Eller dette:

Riitta

Trevligt med en Kos tråd Xristina :bom: Tyvärr har jag inte så mycket och komma med,men kanske hamnar vi där några timmar om vi måste ta en båt från Rodos till Kos för att komma vidare till Kalymnos :cyclopsani:
Då skall jag ta några bilder :bom:
Kom på nu att jag har nog några från Mastihari i allafall, så jag återkommer snart :wink:

Riitta

Riitta

Hej igen! Nu har jag rotat bland bilderna jag tog för tre år sedan i Mastihari :cyclopsani:  Vi hade lite tid,medan vi väntade på båten till Kalymnos. Kos är en trevlig ö. Våran första Greklandsresa gjorde vi dit :bom:











Riitta

xristina

Det var morsomt å se, Riitta! :-)

Yannis

Morsomt med en Kos tråd, Xristina. Etter å ha sett alle disse flotte bildene er det godt å vite at det ikke er så mange ukene til vi er der igjen.
Tenkte jeg kunne bidra med noen bilder fra havna i soloppgang.












xristina

Jeg håpet du ville dukke opp med noen av bildene dine, Yannis. De er fantastiske!!! *lengter*

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...