Logg inn med Facebook eller Google!

5-6 dager med bil på Peloponnes. Tips?

Started by Ole, 15. Sep 17, 14:39:37

Previous topic - Next topic

Ole

15. Sep 17, 14:39:37 Last Edit: 15. Sep 17, 15:14:37 by Ole
I månedskiftet oktober/november blir det en tur til Peloponnes. Jeg har 5-6 dager til rådighet og kommer til å ha leiebil hele tiden. Det finnes utallige poster fra området her på forumet, men likevel lurer jeg på hva DU ville ha sett hvis du hadde en liten uke på deg i området?  Jeg reiser alene denne gangen og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å tilbringe så veldig lang tid på hvert sted. Jeg har ikke noe mål om å se "alt", for det er jo umulig på den tiden. Jeg ønsker å se litt her og litt der, og så får det heller bli en ny tur for å få med seg mer en annen gang.

Håper på mange gode tips! :)

Katherina

 :) Peloponnes har mye å by på. Føler at vi aldri blir ferdige eller mette. Vet sannelig ikke hva jeg skal si. Regner med at du starter i Athen.
Da passerer du vindistriktet Nemea. Her er det også et lite museum med utgravinger fra antikken.
Du kan kjøre videre til Lake Doxa. Den lille innsjøen som er omkranset av fjellene vakkert. Besøk gjerne klostret her. Munkene er gjestfri og tar gjerne i mot gjester. Vi har ikke funnet sted å overnatte her.
Eller du kan kjøre til Kleitoria og litt videre. Besøke Planitero og spise ørret og vandre rundt blant vannkilder og kjempestore, gamle platantrær. Kjør videre til Kalavrita. Vakker by i fjellene med en spennende historie. Ta banene tur / retur til Diakopto.
:) Eller du kan ta en annen vei når du har passert Korintkanalen. Nafplio er verd et besøk. Likeledes Epidauros. Ikke langt fra Epidauros ligger det en liten by i fjellet, Didima. Her er et stort krater, som absolutt er verd et besøk. Så har du Ermioni nede ved kysten. Når vi er i dette området overnatter vi ofte i det lille stedet Vivari. Her er det lett å finne et sted. Halvøya Methana og vulkanen og de små landsbyene er også fin å reise rundt på. I vår overnattet vi i den lille fiskerlandsbyen, Vathi.

Fra Nafplio kan du kjøre langs kysten til Leonidio og over fjellet her til Gythio. Da passerer du klosteret i bergsiden, fjellandsbyen Kosmas og og Geraki. Herfra kan du ta turen til klippebyen, Monemvasia. Eller du kan kjøre i retning Mani og sørover.

Det er også mange sjarmerende landsbyer midt på halvøya. Levidi, Vythina, Dimitsania, Stemnitsa (Trikolonoi).
I vår tok vi en tur innom Nestani. Det er en liten, nesten glemt landsby rett ved motorveien ikke så langt fra Korint. Besøker den gjerne på nytt.
Mot vest / Messinia: Her kan du besøke de små sjøene og vannfallene i Polylymnio, stranda Voidokilia, borgen i Methoni, dra videre til utgravningene av Nestors palass, Pylos. Inn i fjellet ved Kalo Nero i retning Andritsaina.

Så har du selvfølgelig de "store" stedene Olympia, Mystras, Korint.
Veiene er stort sett gode. God motorvei, men her er det flere bomstasjoner.

:) Dette var litt jeg kom på i farten. Kan gjerne gi flere tips når jeg er kommet ned til Peloponnes.
Lykke til med planlegginga.

bengalow

Jag håller med om, att det finns mycket att se på Peloponnessos, men det gäller att plocka ut pärlorna, och jag har några förslag:

1. Tågbanan från Diakopta-Kalavryta och retur. Helt fantastiskt som den slingrar sig fram genom dalar och bergtunnlar.
2. Nafplion - en helt magnifik liten stad, dessutom Greklands första huvudstad, med all sin historia, och fortet ovanför, men du måste  ta kontakt med Admirala först!!!
3. Monemvassia. HELT enastående!
4. Gytheion. En läcker liten stad, med fina sjömatsanor.
5. Mystras vid Sparti.
6. Korintkanalen.
7. Olympia.
8. Diros-grottan vid Areopoli

Undvik
1.Patras, en "modern studentstad" med en massa kafeer,  men kör gärna över Rio/Antririobron 
2. Korint(staden)

Lykke til!
Bengt-Olof
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Tusen takk for utrolig gode svar begge to! Jeg plotter inn stedene i Google maps, så har jeg dem på telefonen og bruker den som GPS der nede. Da skulle det være greit å finne fram (vil jeg tro).

Et par spørsmål:
Hvor lang tid tar togturen Diakopta-Kalavryta?
Hvor lang tid bør man beregne hvis man besøker Diros-grotten? Er det organiserte turer her som går til bestemte tider?

Eller så regner jeg med å stoppe ved flere landsbyer. Husker Magnolia hadde en tråd med landsbyer på Mani. Det virker nesten som det er bare å stoppe et sted og der er noe å se! :)

Ikaros

Det er allerede foreslått mange spesielle og flotte steder å besøke, og det er begrenset hva man greier å få med seg på  disse dagene.
Peloponnes er så mye, fra et vilt og snaut landskap i syd-vest (Mani) til rolige og late sandstrender langs kysten i vest. Ja, det representerer faktisk nesten alt hva Hellas har å by på. 8)
Mange steder er allerede nevnt, her så jeg begrenser meg til å "slå et slag" for disse stedene:
- Voidokilia, en fantastisk lagune ved Navarino/Romano/Gialova, på vestsiden av halvøya.
- Hele Mani syd for Areopoli
- Den million år gamle forsteina skogen som ligger like sør for Neapoli.
- Epidaurus. Et berømt teater og fantastiske utgravninger ikke langt fra Nafplion.

Men uansett hva du besøker; ha en flott tur med mange fine opplevelser på Peloponnes!!! 8)

Admirala

16. Sep 17, 20:06:04 #5 Last Edit: 16. Sep 17, 20:18:20 by Admirala
Hei, Ole! De fleste her på forumet, som drar til Peloponnes, oppholder seg i Kardamyli-området, så du vil nok få mest tips derfra. Du har ikke så mange dager, så du blir nødt til å kutte ut en god del severdige plasser. Jeg har reist på kryss og tvers av Peloponnes i over ti år nå, og fremdeles finner jeg steder jeg har lyst til å anbefale folk. Men, det vet du jo, ser jeg, at du ikke kan "se alt". Jeg ville tilbragt første eller siste del av reisen her i Nafplio, det er, praktisk sett, nær flyplassen, du bruker under to timer i bil. Og det er nesten overveldende, alle de stedene du kan besøke i området, men Epidavros er nærmest et must, det samme er byen Nafplio. (Og omlag hundre andre steder i nærheten, men det er jo ikke mulig å besøke dem denne gangen.)

Jeg ville konsentrert meg om tre områder: Nafplio/Argolida, Mani og Messinia, to dager på hvert sted. Du har lyst å besøke Kalavryta med jernbanen, det er et fjerde sted, og som tar nesten en hel dag, fordi Kalavryta også er verd noen timers opphold. Men bortsett fra jernbane-turen, er ikke dette det mest interessante området på Peloponnes, og det tar mye tid å dra dit. Bare du kan vurdere om det er verd tiden. I Diros-grottene er det faste avgangstider med båtene, men de går ganske ofte, og kan fint legges inn i et Mani-opphold.

Jeg kan godt bistå mer i planleggingen av ruten, men fint om du kan spesifisere hva du først og fremst er ute etter. Fine byer, antikke steder, natur, lokalt liv etc.

Og ikke for å promotere mitt eget nettsted (jeg tjener ikke en krone på det uansett), men her kan du sjekke ut hva det er å se i Nafplio/Argolida: http://www.visitnafplio.net

Høydepunktene på Mani: http://www.visitnafplio.net/mani.html Og Messinia: http://www.visitnafplio.net/messinia.html
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Här är en länk till tåget med bl.a. avgångstider från båda stationerna.
Jag blev lite besviken när jag såg bilderna på tåget. Vi hade tur som fick åka med dom gamla, nästan ursprungliga vagnarna, men pytt naturen runt omkring är inte förändrad - lika makalös.
Tåget drivs på vissa ställen med kugghjul/tandhjul mellan spåren, för att det är så brant. Det är 750 meters skillnad mellan Diakopto och Kalavryta. Reslängd 22 km, cirka 1 timme

http://www.trainose.gr/en/tourism-culture/train-and-recreation/the-rack-railway/
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ole

Tusen takk for enda flere gode tips, Ikaros, Admirala og Bengalow!

Her blir det vanskelig å velge, men det er vel et luksusproblem! :)

Hvilke av landsbyene på Mani bør jeg se nærmere på?

Ikaros

Proastio , Exohori, Saidona, Kastania, Pyrgos og Milia (m/flere) ligger på rad og rekke oppe i fjellene ovenfor Kardamili/Stoupa.
Enkle å nå, og enkle å leve i. Litt lengre sør ligger Areopoli ( litt større), Mezapos og Gerolimenas, alle er verdt et besøk. 8)

Utpå Cabo Grosso (mellom Mezapos og Gerolimenas) ligger en rekke knøttsmå landsbyer med tårnhus. Her står tiden stille!!! :-*

Men "tårnhusenes by" er uten tvil Vathia, som ligger nesten helt syd på Mani. Her kan en virkelig lukte gamledager, ...... men  det lukter også litt turister og restaurering her! 8)

kaka

Her trengs ikke mer, tror jeg🙂 Ikaros gjorde jobben mens jeg gikk og tenkte på å foreslå første rekka🌞
KariK

Ole

Tusen takk for tips ang. landsbyer på Mani! Vathia har jeg allerede satt stort utropstegn ved, og den anser jeg som et must. Så får jeg google litt og finne ut av de andre. :)

Magnolia

Siden du har tenkt å besøke Vathia, vil jeg anbefale å ta turen helt sør på Peloponnes. Kjør til veis ende. Der finner du en taverna og et par hus. Derfra kan du gå til Europas sydligste punkt på fastlandet. Det er en flott tur i et fascinerende terreng, ca tre kvarters rolig gange hver vei. Ytters på spissen finner du et lite fyrtårn, og så ser du bare hav, hav, hav..........
På vei utover passerer du noen utgravinger med flott mosaikk. Dessuten skal inngangen til dødsriket finnes i området. Anbefales.
Ellers har du fått mange gode anbefalinger. Det blir ikke lett å velge. Uansett - riktig god tur når den tid kommer. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...