Logg inn med Facebook eller Google!

Om vin, grekiskt i synnerhet

Started by Tommy, 08. Jan 08, 17:50:45

Previous topic - Next topic

Tommy

Jag fann en länk jag tycker förtjänar att publiceras här, den handlar om vin och vinproduktion i Grekland. Är inte speciellt vinkunnig själv, men tycker det kan vara skoj att nosa opp annat vin än bara karaffvin eller Retzina att dricka till maten någon gång när jag är i Grekland. O länken är helt klart av intresse o givande att läsa också om man är mer speciellt intresserad av vin o vinproduktion i Grekland.

http://www.greekwinemakers.com/
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

De va nog en begränsad konsumentsida ifall tex jag som Finländare will ha merinformation, så fanns vi ej med på listan över länder ??????
Beror kanske på att mitt land konsumerar så lite alkoholhaltiga drycker !!!?? Skämt osido hur är de möjligt att vi uteblivit ? :protest:

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"De va nog en begränsad konsumentsida ifall tex jag som Finländare will ha merinformation, så fanns vi ej med på listan över länder ??????
Beror kanske på att mitt land konsumerar så lite alkoholhaltiga drycker !!!?? Skämt osido hur är de möjligt att vi uteblivit ? :protest:

Que ? Nu följer jag inte riktigt med i vad du menar Rolle ?

Men om du öppnar länken, o så klickar på GREEK WINE PORTAL så kommer du hit ; http://www.greekwinemakers.com/dcd/Greek_Wine/
Där klickar du på ON LINE SHOPPING, då kommer du hit ; http://www.greekwinemakers.com/dcd/Greek_Wine/On_line_Shopping/
Där klickar du på WINE SEARCHER, då kommer du hit ; http://www.wine-searcher.com/ Där klickar du på FIND A STORE, då kommer du hit ; http://www.wine-searcher.com/merchants.lml Där kan du finna Finland som ett av länderna att söka vinbutiker/importörer i. Dock är urvalet importörer/återförsäljare rätt begränsat av samma anledningar som det är det i Sverige o Norge. Ett annat blir ju resultatet om du klickar på  Danmark, som ju inte har något statligt vin & spritmonopol.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Det vad jag menade var att ifall jag klickar på vinemakers kommer jag till en sida med \"ansient wine\", så nere på sidan;click here, är inte Finland med på listan, om jag vill ha mer info ? men den du visar på vem som säljer i Finland, finns vårt systembolag Alko med. Tror ej de gör någon större ekonomisk förlust om jag ej blir informerad. Åt mej duger bara det som brinner !! :laughing3:

ROLLE

Från det ena till det andra, har säkert druckit de mesta som är destillerat och odestillerat som finns att få på jordklotet, det var ett av de största \"hobbisarna\" då när det begav sig, men intresset för allt som ej fryser vid första lilla köldknäpp har jag nog kvar. Då jag nuförtiden endast köper vin som gåvor till få av mina vänner som säger sig vara förståsigpåare, har jag valt Malvasia ett sött mörkt vin som jag kommer ihåg var gott att dricka, dessutom Mavrodafne lika så mörkt sött gott, vittvin får helst vara muskatel från Patras !!! Om man orkar dricka av dessa söta fina viner tillräckligt blir man nog full ? och det var ju dit man ville, inte alla förstås,men nästan ? Vet ej riktigt vilken sorts vinstockar de har på Karpathos, men uppe på högplaton Lastos brukar vi pressa och koka genast en ca 20 liter som konsumeras med detsamma ännu ljummet ? och det smakar faktiskt väldigt mustigt, kanhända att sättet hur det framställs och smakas ej uppfyller alla sk.\"finsmakar förståsigpåares\"drömmar om  det ena och än det andra, men vår sommelier Athanassi håller iallafall ett föredrag om vinet var gång han överräcker en kanna för att avnjutas av en stor skara entusiaster. Man kan kanske aldrig komma närmare druvplockningen och framställningen av drycken än här !!!??? Dessutom gör han en underbar (lär vara)raki, på druvslagget som blir av druvorna. Rekomenderar en utflykt till honom nästa vinsäsong !! :geek: PS Förra sommaren framställde han 400 l raki och det var slut i slutet på september, så vinmängden var säkert femfaldig tippar på 2000 lite ??? inte så illa ? :blob6:

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Det vad jag menade var att ifall jag klickar på vinemakers kommer jag till en sida med \"ansient wine\", så nere på sidan;click here, är inte Finland med på listan, om jag vill ha mer info ? men den du visar på vem som säljer i Finland, finns vårt systembolag Alko med. Tror ej de gör någon större ekonomisk förlust om jag ej blir informerad. Åt mej duger bara det som brinner !! :laughing3:

Oky doky Rolle :-) , som jag förstår dig så är du inte så intresserad av vin, så vidare diskussion i ämnet är väl rätt onödig då.

Men är man intresserad och kanske på resande fot i Danmark och vill ha fatt i grekiskt vin så har jag funnit en dansk importör/återförsäljare med ett rätt bra urval av grekiska viner. Det är ju rätt skralt med det annars här i norden verkar det som. På systembolaget här i sverige finns inte mycket annat än Retzina verkar det som.

Men här är en länk till den danska importören/återförsäljaren ; http://www.hjhansen-vin.dk/product.aspx?sid=66418
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

KyriaT

Takk Tommy! En veldig nyttig lenke for oss reiseledere, for vi blir stadig konfrontert med turister som hevder at det BARE er dårlig vin i Hellas. Og det er faktisk ikke sant, men man må selvsagt ikke tro at man nødvendigvis får kvalitetsvin på supermarkedet, selv om den kan var dyr nok. God (lagringsverdig) vin skal også i Hellas kjøpes på spesialbutikker etter min erfaring. :pals:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

bengalow

I vin/sprithandeln på Syros, i Ermoupolis, har vi hittat \"pärlor\" av grekiskt vin. Det är en av de bästa jag sett överhuvudtaget, med smakprover av diverse dyrare sorter. Så kom inte och säg att Grekland har usla sådana. Då har dom, som säger så, bara smakat retsinerat vin, och uttalat sig efter sin egen dåliga erfarenhet. En av de sju dödssynderna är generalisering - dvs prova en dålig och döm ut allt!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"KyriaT\"Takk Tommy! En veldig nyttig lenke for oss reiseledere, for vi blir stadig konfrontert med turister som hevder at det BARE er dårlig vin i Hellas. Og det er faktisk ikke sant, men man må selvsagt ikke tro at man nødvendigvis får kvalitetsvin på supermarkedet, selv om den kan var dyr nok. God (lagringsverdig) vin skal også i Hellas kjøpes på spesialbutikker etter min erfaring. :pals:

Vassego det var så lite, nöjet är helt på min sida KyriaT, skoj om du får användning av länken i din profession.

Jag är som sagt absolut ingen vinkännare, men oppskattar ett gott vin när jag dricker det. Har väl som de flesta mest druckit Retzina och karaffvin i Grekland. Men opptäckt efterhand som jag besökt landet att där finns ett betydligt större antal inhemska viner än vad jag trott.

Det är väl bra om fördomar kring Grekland som vinproducerande land kan raseras, det behövs nog för att hjälpa landets vinproducenter att återta det som förlorats av vinproduktion genom historien. Och där har ni reseledare så klart en viktig oppgift i sammanhanget. Det är otroligt att det knappt finns något grekiskt vin, annat än Retzina, att få tag i här i Sverige

Men med hjälp av denna länk o informationen jag funnit där tror jag att jag kan våga mig in i en specialbutik i Grekland då jag kan ha mera klart för mig vad det är jag vill fråga efter. O nu vet jag också var i Danmark jag kan finna grekiskt vin, o till Danmark är det bara ett par mil härifrån där jag bor :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Systemet/Polet har bara 3 sorter, 1 röd (Nauossa Boutari) och 2 vita (bägge retsina) i standardsortimentet. Sedan finns det en del i beställningssortimentet, 12 röda + 19 st vita, så är det inte illa, betraktat mot en del givna \"vinländer\" som tex Österrike. Dock det fordrar planering, eftersom det tar upp emot 1 vecka att få hem det beställda...så har jag hört att det snart skall kosta extra att få \"beställt från annan butik\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

KyriaT; hvilke viner anbefaler du dine gjester å prøve hvis de klager på gresk vin? Jeg er ikke en av dem altså, men jeg liker god vin og kunne godt tenke meg noen tips. Det _vi_ har gjort når vi skal ha rødvin, er å \"safe\" og bestille Papagioannou. Hvis det skal være hvitt, skal det være Retsina. -Selv om det ikke er vin.

Total avsporing: Vi satt i resepsjonen på hotellet og hadde bestilt drikke. Jeg hadde bestilt retsina. Da drikkene ble servert, var han litt forvirret med hensyn til hvem som skulle ha hva. \"Jeg bestilte hvitvin sa jeg\". \"huh, white wine? This is not white wine, this is retsina. You wanted white wine?\" :)

KyriaT

Quote from: \"Mixelite\"KyriaT; hvilke viner anbefaler du dine gjester å prøve hvis de klager på gresk vin? Jeg er ikke en av dem altså, men jeg liker god vin og kunne godt tenke meg noen tips.
Det kommer litt an på HVOR de er og HVA de er misfornøyde med. Som oftest har de kjøpt flaskevin på den lokale tavernaen, og synes den var for sur/fruktig/snurpete, og ikke riktig temperert. På taverna anbefaler jeg husets vin, nesten uten unntak.
Så kan det være noen som har kjøpt med seg noe fra supern til balkongen og så slo ikke vinen an i forhold til pris, eller kanskje var den dårlig (det skjer ganske ofte på supern, fordi de færreste lagrer vinene på korrekt måte og de har heller ikke kontroll med hvor lenge de har stått i hylla). For de rimelige flaskevinene anbefaler jeg ofte folk å kjøre safe, med de store, kjente merkene Tsantali, Boutari osv., også fordi jeg vet ikke nok om akkurat hva slags vin folk egentlig liker, og ikke er jeg noen ekspert på greske viner heller.  :alien:

Men det jeg kanskje kommer til å bruke lenken mest til, er når folk savner dyrere lagringsviner, de som skal bli med hjem og lagres i ett eller flere år og tas fram ved en spesiell anledning. Slik mange handler vin i Italia, Spania og Frankrike. De virkelig gode vinene finnes i Hellas også, men de er ikke alltid så tilgjengelig, og de er relativt dyre.

Quote from: \"Mixelite\"Total avsporing: Vi satt i resepsjonen på hotellet og hadde bestilt drikke. Jeg hadde bestilt retsina. Da drikkene ble servert, var han litt forvirret med hensyn til hvem som skulle ha hva. \"Jeg bestilte hvitvin sa jeg\". \"huh, white wine? This is not white wine, this is retsina. You wanted white wine?\" :)

Ja grekerne skiller mellom hvitt vin og retsina, så kelneren hadde helt rett han! Bestiller du hvitvin får du det - og ikke retsina.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....