23. Apr 24, 15:16:44


Logg inn med Facebook eller Google!

Juletråd.

Started by Torill, 05. Dec 08, 14:51:42

Previous topic - Next topic

Torill

Kanskje vi skulle ha en juletråd iår også,i tillegg til kalenderen? Komme med litt julebilder,dele oppskrifter m.m. Akkurat nå ser jeg på snøen som laver ned. Skikkelig julestemning ute!!! Litt ok nå sånn oppunder jul,bare den forsvinner fort igjen på nyåret :bigsmurf:  :bigsmurf:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Torill

Slenger ut et julestemningsbilde.  :bigsmurf:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Anne

Fikk lyst til å legge inn noen bilder fra Moss den første søndag i Advent. Det har vært tradisjon i Moss fra begynnelsen av 50tallet å tenne grana denne søndag. Dette har vært en del av juleforberedelsen min siden jeg var liten. Jeg må fremdeles til Moss denne søndag og det har blitt en del av julen for barn og barnebarn også. Det er Lions som står for Nissetoget og salg av poser til ungene. Butikkene får ikke være oppe (de har prøvd,men fått avslag) og det er så godt å slippe det maset. I Moss er dette nesten like stort som 17.mai. Bildene er litt mørke, men jeg prøver.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Annlaug

Så koselig Anne. Savner tenning av julegrana sammen med ungene. Det var en egen stemning med mørket, alle lysene, hest og kjerre, gløgg og kjempestore kakemenn. Grana ble tent kl 18 og da gikk hele bygda rundt juletreet og sang julesanger. Dette var på midten av 80 tallet men tradisjonen har hjembygda mi holdt vedlike ser jeg i lokal avisen.
                                   
                                 


   
Her er huset vårt i julestemning i 2006. Da var det omtrent ikke snø




I dag så det slik ut her da jeg kikket ut inngangsdøra.


Ole

I morgen skal jeg lage fårerull! Nam, nam! Oppskrift og bilder blir muligens lagt ut seinere.

Tommy

Ett bidrag till jultipsen kommer här, beprövat o funnet välsmakande :-)

Glögg

 ca 1 liter

1 flaska (75 cl ) rödvin
1 bit vardera av kanelstång ingefära och pomerans
5 hela nejlikor  
2 tsk hel kardemumma  
400 g sockerbitar
1/2 flaska (35 cl) renat brännvin eller vodka ( cognac går också bra )
Gör så här
Värm rödvinet med kryddorna i en gryta. Lägg sockerbitarna på ett galler (exempelvis från ugnen) över ca hälften av grytan. Häll spriten i grytan och värm.

När vinblandningen är varm tänds den på med en tändsticka. Ös försiktigt den brinnande spriten över sockerbitarna så att de smälter och sockrar glöggen.

Släck elden med ett lock. Smaka av om glöggen blivit tillräckligt söt. Tänd annars på glöggen igen och ös över fler sockerbitar.

Låt glöggen bli genomvarm eller låt den kallna och spara i kylskåpet ca 2 veckor.
Servera glöggen varm med russin och mandel.


Värmer gott i vinter-rusket  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Så koselig med en juletråd. Fine stemningsbilder og gløggen til Tommy høres deilig ut.
Her i Trondheim er det kaldt og snø, men julestemninga vil liksom ikke komme :(  Akk ja, det er vanlig tidlig i desember, men den dukker alltid opp etterhvert likevel, heldigvis ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Så herlig du bor Annlaug!!! Skikkelig nisseland :bigsmurf:  Og oppskriftene dine Tommy hmm. Er vel en grunn til at vi trives her i norden tross alt :cheers:  :cheers:
Og Annlaug, virkelig et eventyrhus du ser ut til å ha!!! Nå blir jeg nysgjerrig på julestemningen inne også :cheers:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Torill

Herlige adventsbilder fra deg Anne. Vi har noe lignende her på Tjøme også,men må innrømme at jeg ikke har vært like aktiv etterat ungene har blitt store :blackeye:  Dumt egentlig,man bør ta vare på tradisjoner og det som gir lys i vintermørket!
Ingen kan alt - alle kan noe.

Marit

Er det ikke noen forumnisse i år. Hmmm, hvor har nissen gjort av seg?
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Marit

I går var jeg på konsert2n \"Stille natt\" med Arve Tellefsen og Nidarosdomens guttekor i Frogner kirke. Det er mye julemusikk og jeg synes det er en fin oppladning til jul. Skulle vært i fjor, men da ble jeg dårlig. Ellers har jeg vært på denne konserten siden 2005.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Liv

Quote from: \"Annlaug\"Her er huset vårt i julestemning i 2006. Da var det omtrent ikke snø



For et  koselig \'\'eventyrhus \'\' du har! :-)

                              ----------------

Jeg savner også juletretenninga i bygda jeg vokste opp i. Nissen kom med hest og slede.Vi fikk appelsiner og godtepose.
Har når det har passet, dratt til Universitetsplassen i Oslo når treet tennes der. Masse folk som går rundt treet og synger de gamle julesangene. Kjempekoselig. Vi har flere ganger hatt med oss greske gjester, som syns det har vært en helt spesiell opplevelse å få med seg.

Her er det kommet veldig mye snø,ordentlig julestemning ute i dag.

Har såvidt begynt å pynte litt innendørs. Men venter litt med julenisser etc. Syns det er så koselig med lilla og masse stearinlys, lyslykter i advendtstida. Advendtsstakene i vinduene lyser så fint opp om kvelden. Storkoser meg innendørs på denne tida.
Liker først å pynte med juleting, helt innunder jul, gjerne lillejulaften. Juletreet pyntes som regel ikke før julaftens morgen. Dette er en tradisjon jeg er vant med fra jeg var barn. Da pyntet vi treet sammen på morgen mens vi hørte på juleplater,hang opp julenek til fuglene bl.a. Alt skulle være ferdig til jula ble ringt inn. Da var både huset og vi \'\'strigla og reinvaska\'\' og oppdresset i våre peneste klær. Grøt med mandel ble spist før vi dro til kirka.
Etterpå var det kaffe og kaker mens vi venta på at det ble tid for at vi skulle gå ut igjen. Vi feira alltid julaften hos mormor.Det var på med bobledress utenpå penkjolen,for vi dro alltid med spark og kjelke. Hvert år kom vi til fastsatt tid presis til middagen, og hvert år måtte vi vente like lenge på onkel som fortsatt var i fjøset. (1-2 t.) Han ga seg ekstra god tid til alle dyrene som fikk god forpleining denne kvelden. Det ble alltid sein middag, og nesten midnatt før vi begynte å åpne gavene. Etterhvert fikk vi ungene mast oss til å åpne ei pakke hver mens vi ventet på at onkel ble ferdig.
Disse julekveldene og julehelgene i barndommen er noe av mine beste minner. Kan nesten kjenne luktene og føle forventningen som vi hadde på julaftens formiddag......

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...