Logg inn med Facebook eller Google!

Oj!

Started by Lisk, 11. Apr 16, 22:23:04

Previous topic - Next topic

Lisk

Plutselig bestilte jeg visst en tur til Athen, med avreise allerede på torsdag  ;D
Det blir jeg og min mor, hun har aldri vært i Hellas før (aldri reist noe i det hele tatt, egentlig), og nå håper jeg på litt tips  ;)

Jeg har vært i Athen to ganger før, men det er 14-15 år siden. Den ene gangen på ren guidet tur da vi var på Poros, og den andre gangen på egen hånd etter at vi hadde vært på øyhopping.
Tanken er selvfølgelig Akropolis, og å rusle rundt i Plaka, men hva mer? Og hvordan komme seg dit?  ;)
Akropolis museet tenkte jeg. Og Olympiastadion (eller noe lignende, er som sagt noen år siden jeg var der sist).

Tanken (min) er å rusle og spise og se og oppleve, så jeg ønsker tips om områder også. Har skjønt at det er visse områder man bør holde seg unna, var det rundt Victoria?

Og hoteller; mye er utsolgt av det jeg har prøvd å finne fra forumet her. Nå står jeg egentlig igjen med Acropolis Hill, noen som har erfaringer med det? Eller vil anbefale noe annet, som ligger sentralt, i et trygt område, til en OK pris?

Helt til slutt så kunne jeg også tenkt meg ut til en av øyene. Tanken har vært Hydra, men jeg ser Egina blir nevnt veldig ofte. Hvilken av disse vil dere anbefale?
Jeg vil vise mamma Hellas!  ;D

stein

Bor dere på Kimon så er det midt i smørøyet. Forholdsvis lav standard og ikke heis . Det er på Plaka med gangavstand til det aller meste, også Akropolis. Vi skal seile i 5 dager fra i dag. Poros, Hydra og Aegina blant annet. Jeg ville valgt Hydra for en dagstur og Aegina hvis det er for noen dager. Vi skal avslutte denne korte aprilturen med en natt på Plaka/Kimon fra lørdag til søndag. God tur til dere.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Lous

Jeg vil si det samme som Stein. Hydra er helt fantastisk, men en dag holder. Egina er så mye mer

Ole

Hotell Attalos er et sentralt og helt ok hotell som ligger i gaten Athinas. Kort vei til alt.

Dagstur til Hydra høres veldig bra ut, men det tar ca. 1,5 timer med hurtigbåt dit, så da er spørsmålet om det blir i det meste laget med tre timer i båt for en dagstur. Til Egina tar det 35 min. med Flying Dolphin. Poros ligger en time fra Pireus og egner seg også for en dagstur.

Hvor mye man skal få med seg i Athen kommer an på hvor lang tid dere har der og hva man har lyst til. Akropolis er et must, og OL-stadion er også et bra mål. Mellom der finner dere Zevs tempel som dere kan stikke innom. Fremfor parlamentet er den ukjente soldats grav med vakter som marsjerer på en meget spesiell måte. Det er verdt å få med seg. Sentralmarkedet som ligger i Athinas er bortimot et must når man er i Athen. Plaka er ok, men området rundt Monastiraki er etter min mening mye mer spennende.

God tur! :)

Svein~B

Hvis du vil ha litt høyere standard, vil jeg anbefale Herodion Hotel, særlig hvis Akropolis-muséet og Akropolis er must. Fra takterrassen har du utsikt mot Akropolis fra sørsida, det er bare noen trapper opp til selve Akropolis og muséet ligger rett rundt hjørnet. Det gjør også Plaka, like bortenfor. Jeg vil si at dere i første omgang bør utforske det som er på sørsida. Deretter er Agora, det gamle markedsområdet, på nordsida og der ligger også Monastiraki.

Viktoria vil jeg si er et koselig område. Det som bør unngås på kveldstid er deler av området rundt Omonia. Jeg vil si at Plaka er veldig koselig på kvelden og at Monastiraki-området gjerne kan utforskes på dagtid.

Kjøper du billett til Akropolis, følger det også med gratisbilletter til en del andre severdigheter, blant dem Zevs tempel.

Les gjerne min Athen-tråd:

http://hellasforum.net/index.php?topic=4068.0

og spør gjerne mer.

http://www.herodion.gr/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

13. Apr 16, 01:59:22 #5 Last Edit: 13. Apr 16, 02:08:53 by marjana
Jeg har søkt en del etter et ok hotell, som ikke er for dyrt, men med gangavstand til det meste av severdigheter i den historiske delen av Aten.
Jeg har funnet dette som heter Marble House, og som har fått gode anbefalinger på Tripadvisor, booking, og hotels- sidene. Visstnok knapt 10 minutter å gå til det nye Akropolis Museet. Det ligger litt sydover fra Plaka.
Det blir ikke noe av oppholdet mitt i Aten denne gangen, så jeg vet ikke mer om dette hotellet enn det som står på nettet.
Men her er er linken til hotellet:http: www.marblehouse.gr/marble_athens_hotel.htm
Glika i zoi

anemos

Quote from: marjana on 13. Apr 16, 01:59:22
Jeg har søkt en del etter et ok hotell, som ikke er for dyrt, men med gangavstand til det meste av severdigheter i den historiske delen av Aten.
Jeg har funnet dette som heter Marble House, og som har fått gode anbefalinger på Tripadvisor, booking, og hotels- sidene. Visstnok knapt 10 minutter å gå til det nye Akropolis Museet. Det ligger litt sydover fra Plaka.
Det blir ikke noe av oppholdet mitt i Aten denne gangen, så jeg vet ikke mer om dette hotellet enn det som står på nettet.
Men her er er linken til hotellet:http: www.marblehouse.gr/marble_athens_hotel.htm


Dette ligger vel i Koukaki om jeg ikke tar helt feil. Airbnb har hatt en opptelling, og av alle "nabolag" i verden er dette det 5. mest økende når det gjelder besøkende. http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3388908/Trendy-local-gems-world-revealed-Airbnb-releases-list-16-neighbourhoods-visit-year.html

Skal selv til dette området i juli for en liten stopp! Min første tur til Athen.

filhellener

13. Apr 16, 10:35:46 #7 Last Edit: 13. Apr 16, 11:05:39 by filhellener

Dette ligger vel i Koukaki om jeg ikke tar helt feil. Airbnb har hatt en opptelling, og av alle "nabolag" i verden er dette det 5. mest økende når det gjelder besøkende. http://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-3388908/Trendy-local-gems-world-revealed-Airbnb-releases-list-16-neighbourhoods-visit-year.html

[/quote]

Nå er jeg vel for sent ute til å gi tips til deg, Lisk, ser at du reiser allerede i morgen  :)

Vet ikke hvilket hotel du har bestilt, men hvis du skal bo i Koukaki har du gjort et veldig godt valg, synes jeg :)
- og tydelig at flere er enige iflgh statistikken over  :--

Koukaki er veldig nær både Acropolis Museet og Plaka, og dit vil man jo, men vi foretrekker å ikke b o der :)
Men har du ikke bodd der før, kan det være fint å prøve det, vi startet med å bo i Plaka vi og :)

Vi bodde på "Acropolis Hill" første gangen vi bodde i Koukaki, det var rundt nyttår 2010/2011 :)
Rommene som vender nedover/mot byen har fantastisk utsikt,  en stor terrasse har samme fine utsikt :)
Rommene var ikke store, i alle fall var ikke vårt det..., men veldig komfortabelt og fint :)

Du er kanskje ung, og dermed er ikke din mor gammel heller? For å bo på "Acropolis Hill" trenger man gode ben, det er bratt opp fra  Veiko /"Sygrou Fix" metrostasjon,
men grunnen til at vi ikke har bodd der flere ggr er prisen, det var et veldig godt tilbud, 50 euro/natt m/frokost, som gjorde at vi valgte litt mer "luksus", enn vi bruker å gjøre, den gangen.

Men på andre hotell i Koukaki har vi bodd siden :) 

Uansett hva dere har bestemt dere for ønsker jeg dere en herlig tur til Athen  :sol:

Kari

anemos

Når på året fikk dere den prisen på Acropolis Hill, filhellener? For øyeblikket er det billigste tomannsrommet på booking.com ledig til 140 euro. Dette er riktignok i juli!

Ellers godt å høre om gode erfaringer fra Koukaki:) Selv tester vi det private markedet: https://athensstay.wordpress.com/2013/12/04/athensstay-koukaki/
Veldig lite rom, men moderne, og med en super terrasse med god utsikt.

filhellener

Quote from: anemos on 13. Apr 16, 14:42:18
Når på året fikk dere den prisen på Acropolis Hill, filhellener? For øyeblikket er det billigste tomannsrommet på booking.com ledig til 140 euro. Dette er riktignok i juli!

Ellers godt å høre om gode erfaringer fra Koukaki:) Selv tester vi det private markedet: https://athensstay.wordpress.com/2013/12/04/athensstay-koukaki/
Veldig lite rom, men moderne, og med en super terrasse med god utsikt.


Vi bodde på "Akropolis Hill" 5-6 dager fra 30.12.10, den lave prisen var nok for å gjøre hotellet kjent, det var nytt, hadde åpnet den høsten :)

Men "Athensstay", der dere skal bo, ser jo og  veldig fint ut, Anemos :)
Jeg kikket på linken nå, men kunne ikke finne adressen, har vel oversett den..?
Kari

anemos

13. Apr 16, 19:16:56 #10 Last Edit: 13. Apr 16, 19:20:14 by anemos
Quote from: filhellener on 13. Apr 16, 18:21:13
Quote from: anemos on 13. Apr 16, 14:42:18
Når på året fikk dere den prisen på Acropolis Hill, filhellener? For øyeblikket er det billigste tomannsrommet på booking.com ledig til 140 euro. Dette er riktignok i juli!

Ellers godt å høre om gode erfaringer fra Koukaki:) Selv tester vi det private markedet: https://athensstay.wordpress.com/2013/12/04/athensstay-koukaki/
Veldig lite rom, men moderne, og med en super terrasse med god utsikt.


Vi bodde på "Akropolis Hill" 5-6 dager fra 30.12.10, den lave prisen var nok for å gjøre hotellet kjent, det var nytt, hadde åpnet den høsten :)

Men "Athensstay", der dere skal bo, ser jo og  veldig fint ut, Anemos :)
Jeg kikket på linken nå, men kunne ikke finne adressen, har vel oversett den..?


Aha, det kan jo ha vært det ja:)

Tror det er en slags policy for slike private utleiesteder å ikke gi offentliggjøre den eksakte adressen. Mener å huske at stedet ligger på Dimitrakopoulou Street. Sånn ca. mellom Sygrou-Fix og restauranten ManiMani.

Lisk

Tusen takk for svar, alle sammen!  ;D

Det ble Attalos Hotel, og jeg kjenner jeg er veldig fornøyd med det ;)
Det var faktisk delvis pga den lange bakken (googlet og så bilder) at det ikke ble Acropolis Hill (som tidligere ble drevet under navnet Hotel Austia, ser jeg).
Attalos var utsolgt ifølge både bookingsider og deres egen bookingside da jeg startet tråden her, men plutselig ble det ledig!

Tar med meg alle tips, og så skal vi prøve å få med oss så mye som mulig  ;D
Det blir bare to hele dager, så jeg tror dessverre ikke det blir noen øytur likevel, men vi får se.

Nå gleder vi oss!  8)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 31. May 24, 09:52:14
- og hva er fasiten, Katherina?...
Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...