Logg inn med Facebook eller Google!

Στιφαδο (Stifado)

Started by IngeS, 25. Jan 10, 08:36:41

Previous topic - Next topic

IngeS

Stifado regnes som en av de greske nasjonalretter. Opprinnelig ble det brukt fårekjøtt i denne retten, men selv grekerne syntes ofte at det ble for fett. Kjøtt av hare eller kanin er også mye brukt og mange mener at det er den originale Stifado. Havets råstoff lages det også Stifado av. På restaurant Neptune ble jeg servert en av de beste rettene jeg noensinne har spist på Samos: Octopus Stifado! I stedet for kjøtt ble stykker av blekkspruten Octopus armer brukt. Si hva dere vil som har antipati for Octopus på grunn av utseende, også her var den nydelig. Flere nordmenn har lagt denne oppskriften til grunn for stifado med elgkjøtt.

Å lage stifado er ikke noe man gjør hver dag i Norge. Det sørger prisene på råstoffet for. Tiden det tar kan også være et aber for mange, men skal man ha et vellykket selskap må en regne med å bruke tid på matlagingen uansett. Lager du dobbel porsjon, som jeg oftest gjør, vil renskingen av løk bli den tristeste jobben - tårene renner. Legger du Sjalottløken (småløken) i kokende vann en stund slipper den skallet lettere.

1 kg Storfekjøtt skåret i biter (For eksempel mørbrad eller ytrefilet)
1 dl Olivenolje
1 middelstor hakket gul løk
4 dl Tomatjuice (Utspedd tomatpuré går også)
4 ss Rødvinseddik
1 dl Rødvin
1 stk Laurbærblad
4 dl Varmt vann
3 nett Sjalottløk renskes og kokes hel. Småløk kan også brukes.
1 kanelstang
3 store finhakkede hvitløkfedd
4 ss Smør
2 dl Vann
4 ss hakket bladpersille

Varm oljen og fres kjøttet på middels varme. Krydre med salt og pepper. Tilsett den hakkede gule løken, og la den steke på svak varme til den er myk. Hell i tomatjuice, eddik, vin, laurbærblad og det varme vannet. La det hele syde til kjøttet er mørt, ca en time eller mer, smak deg fram.

Smelt smøret i en kjele og tilsett hel renset (skallfri) sjalottløk, hvitløk, knapt 2 dl vann og litt salt. La det koke sammen under lokk til sjalottløken er myk. Hell løken og persillen i kjøttgryta og la det fortsette å koke i ytterligere 20 minutter eller til væsken har sauset seg. (kokt nesten inn), og løken er blitt helt myk. Vil du ha en rundere smak kan du tilsette 1 ts sukker mot slutten av koketida, og eventuelt 1 - 2 terninger kjøttbuljong. En skvett fløte gjør også susen. (jeg bruker både sukker, buljong og fløteskvett). Om det er nødvendig kan koketida forlenges.

Stifado har samme egenskap som den norske fårikålen, den er best oppvarmet. Lager du en STOR porsjon og setter restene i kjøleskapet en dag eller to får du litt av en opplevelse mmmmmmmmmmm"¦"¦
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Stifado er nyyydelig.
De som ikke har smakt det, bør prøve denne oppskriften!

Vil bare si at det ikke er nødvendig å bruke så dyrt kjøtt som mørbrad eller ytrefilet. Siden kjøttet skal koke så lenge, koker så \"fint\" kjøtt bare tørt. Bruk heller høyrygg eller bog. Det må kokes i ca to timer (og gjerne mer), men blir da så mørt at det nesten faller fra hverandre. Går du til en gresk slakter og spør om \"Moschari yia stifado\" (oksekjøtt til stifado) er det slikt kjøtt du får. (Vel, iallfall her i Nafplio  :alien: )
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Frappe

godast stifadon göres på kanin!

Camilla

marjana

Takk for oppskriften på stifado.

Jeg lurer litt på hvorfor det trengs så mange like syrer som dette:
4 dl Tomatjuice (Utspedd tomatpuré går også)
4 ss Rødvinseddik
1 dl Rødvin


Litt rødvin og en boks med flådde tomater per kilo kjøtt er vel nesten det samme, eller blir det feil?
Glika i zoi

IngeS

Quote from: \"marjana\"Takk for oppskriften på stifado.

Jeg lurer litt på hvorfor det trengs så mange like syrer som dette:
4 dl Tomatjuice (Utspedd tomatpuré går også)
4 ss Rødvinseddik
1 dl Rødvin


Litt rødvin og en boks med flådde tomater per kilo kjøtt er vel nesten det samme, eller blir det feil?

Det må du nesten spørre en utdannet kokk om. Jeg er bare en simpel amatør i faget
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

ragnhild

Quote from: \"Frappe\"godast stifadon göres på kanin!

Camilla

Nei!
Den aller beste stifadoen lages av bever (fiber castor).

IngeS

Quote from: \"ragnhild\"
Quote from: \"Frappe\"godast stifadon göres på kanin!

Camilla

Nei!
Den aller beste stifadoen lages av bever (fiber castor).
Hvor har du fått den servert i Hellas?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Quote from: \"marjana\"Takk for oppskriften på stifado.

Jeg lurer litt på hvorfor det trengs så mange like syrer som dette:
4 dl Tomatjuice (Utspedd tomatpuré går også)
4 ss Rødvinseddik
1 dl Rødvin

Litt rødvin og en boks med flådde tomater per kilo kjøtt er vel nesten det samme, eller blir det feil?

Det trengs ikke, men det fines like mange stifadooppskrifter som det fins kokker og husmødre i Hellas, og dette er bare én variant.
Kanskje trengs eddiken i Inges oppskrift for det er forholdsvis lite rødvin i den?

Jeg lager min stifaodo uten eddik, med en boks tomater istedet for tomatjus, og betydelig mer rødvin (og dermed nesten ikke vann). Er tomater/vin syrlige, har jeg oppi litt sukker. Stifado skal ikke smake syrlig, synes jeg. Men det er jo smak og behag.

PS: Har aldri smakt med bever, men synes ikke noe om kanin. Også det er jo smak og behag  :alien:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

ASSA

Det er vel like mange oppskrifter som det er kokker :)

Jeg lager også stifado og min oppskrift er litt annerledes litt mindre rødvinsedikk, mer rødvin + tomatpure og litt andre krydre.
Kjøttet jeg bruker kan være litt forskjellig fra flatbiff til bog, har også laga med biffkjøtt (det hender det er rimelig på tilbud ;D)


Jeg tenkte (prøvde) å legge oppskrifta inn i på diversenedtrekksmenyen men jeg fikk det ikke til, kanskje det ikke går å legg inn der.

ragnhild

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"ragnhild\"
Quote from: \"Frappe\"godast stifadon göres på kanin!

Camilla

Nei!
Den aller beste stifadoen lages av bever (fiber castor).
Hvor har du fått den servert i Hellas?

Nei, den lager jeg selv. Etter en oppskrift fra en gresk venn.

Men jeg vet bestemt at det ble jaktet og spist mye bever i Nord Hellas i tidligere tider.

elisabeth

Smaken er som baken.Min beste stifados lager jeg på mørbrad, ellers så er de andre indigrensene veldig like. :blackeye:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...