Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra biltur i nord-Hellas, mest naturbilder....

Started by JanBe, 11. May 15, 19:05:26

Previous topic - Next topic

JanBe

Siden jeg kjørte litt mindre veier, i dag gjennom store områder med skog som er svært frodig og hvor kantblomstene helst legger seg ut i veien. Det er en fryd å kjøre her i 50 til 70 km/t alt etter hvor svingete det er. Man kan stoppe nesten overalt, en mulighet man ikke har når man kjører på motorveien. I dag ba jeg TomTomen (GPS satellitt navigasjon til bl.a. bil) om å finne en litt alternativ rute. Den ble kanskje litt vel alternativ for jeg måtte kjøre på en smal og svingete grusvei i 2. gir i over en mil. Men her traff jeg på et rådyr/liten hjort og det har jeg aldri gjort i Hellas før. Et dyr som man treffer ofte, gjerne et par ganger til dagen er landskilpadde. Dem kan man godt treffe 1000m over havet. Traff på minst 3 stykker i dag. Siden det har blitt litt blomsterbilder i dag på turen i Dadia Forest, så var jeg liksom i blomstermodus i dag og stoppet flere ganger for å fotografere blomster. Er man heldig så kan man også få fotografert små innsekter og lignende som sitter på blomstene. Her kommer noen slike bilder, fra de minste til de større.......

















Tar med skilpadden som jeg kom over inne i Dadia Forest i dag






filhellener

Kari

dagstaalesen@hotmail.com

Dag.

Gooner

Blir et ekko av andres kommentarer, men takk for supert reisebrev; både pga innhold/bilder og også fordi dette er en for meg ukjent del av Hellas. Dessuten er jeg imponert over all tid/arbeid du daglig legger ned for å poste disse innleggene :-- tiden blir jo litt knappere når man er på farten med mye reisetid og nye bosteder hver dag. Håper på mer :)

kari

Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Kabi

Det er bare å si seg/meg enig i alle "takke-kommentarene" :) For noen utrolig flotte bilder !!!

JanBe

Bare en liten kommentar for å  si tusen takk for alle de positive tilbakemeldingene. Ja det er sant, det går med utrolig mye tid på å skrive og tilrettelegge disse rapportene. For det første jeg skriver bare med 2 pekefingre og jeg får ikke tid til å lese korrektur eller kjøre retteprogram, det blir slik det blir, tiden strekker ikke til for å være mer nøyaktid. Når det gjelder bildene så bruker jeg nok litt mere tid. Bilder skal velges ut, så evt. beskjæres for så å sjekke kontrast og fargemetning, så det ligger arbeid på pcen bak hvert eneste bilde, foruten det å ta dem da.

I dag gikk det 10 timer fra jeg gikk ut av hotellet i morges til jeg sjekket inn på nytt hotell her i Drama. Ikke den store distansen, men jeg fikk tid til å se på bl.a. en foss som jeg måtte hoppe over på ved østover fordi jeg trodde at jeg hadde for liten tid. Rapport om dette kommer senere, ikke i kveld/natt, for nå er klokken 22:50 og jeg har bare spist en is og en croasint siden frokost på hotellet i Xanthi, så nå vil jeg ut og ha mat. For første gang på denne turen så jeg en plass der Gyrosen snurret rundt og rundt, så nå er jeg øyeblikkelig på vei dit.

Det er/har uten tvil vært travle dager, men jeg opplever jo veldig mye på denne turen og siden jeg er alene på denne turen, kan jeg disponere tiden akkurat slik jeg vil. Det å spre det glade budskap om hva man kan oppleve i Hellas, det har jeg alltid likt å gjøre. Så det er faktisk en stor glede for meg, frivillig, å få lov til å legge ut disse rapportene og bildene og jeg setter veldig stor pris på all den flotte og positive tilbakemeldingen

JanBe

Før jeg forlot Xanthi i dag var det noe jeg lenge har ønsket å se i den byen. Den har en ganske stor og flott gamleby og her kommer bilder derfra tatt i dag mandag 18. mai 2015. Først et av klokketårnet og vannfontenen i sentrum av by'n, resten fra gamlebyen












































kaka

Så fine hus, - og ganske varierte stiler.
Mange av de ser ut til å være preget av tyrkisk byggestil, - med disse utbygde 2.etasjene.
Hus nr 3 er jo bare nydelig!
Hus nr 4 kunne nesten vært i Oslo :)

Husfasader er fascinerende!
KariK

JanBe

Dagen i dag ble brukt til å dra tilbake fra Drama til Thessaloniki for å levere bilen tilbake til utleier nå i kveld, temmelig nøyaktig 10 døgn etter at jeg fikk den utlevert. Dermed er egentlig turen over, den ble på godt 2200 kjørte kilometer på disse 10 døgnene. Jeg har opplevd mye og mye har jeg fått anledning til å fortelle om og vise bilder fra her på Forumet, men det gjenstår enda noen opplevelser som jeg har lyst å dele videre. Det blir ikke i kveld og trolig ikke i morgen heller, for i morgen tidlig så reiser jeg "hjem", dvs. med fly til Athen og videre med fly til naboøya og taxi til fergekaien for å ta fergenturen på 7 minutter over til øya jeg kaller "hjem" i Hellas. Det blir mitt 23 år på rad som jeg besøker denne øya. Da går nok morgendagen til å hilse på kjente der. Tilbake til dagen i dag. Før jeg dro fra Drama fikk jeg tatt noen bilder i den flotte og relativt store parken mitt i sentrum hvor det er minst 2 bassenger som det bobler opp helt klart vann fra undergrunnen. Det er heller ikke lite vann det er snakk om, se vedlagte bilder............































Like i nærheten finnes en enda større park, med større vann/bassenger hvor det kommer opp virkelig store mengder vann, absolutt verd et besøk...........

Mixelite

Takk for turen Jan! Det er alltid en fryd å se dine bilder! -og de gule primulaene... De vokste vilt i Skien hvor jeg vokste opp og er for meg barndommens blomst. Det var en blomstereng jeg gjerne skulle ha kommet over!

dagstaalesen@hotmail.com

Dette var en kjempeartig reise. Takk for at vi fikk være med.  Dag.
Dag.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...