Logg inn med Facebook eller Google!

Vindfullt i Kykladene???

Started by ztig, 03. May 07, 07:41:35

Previous topic - Next topic

ztig

Har planlagt tur til Kykladene i sommer (Paros-Antiparos-Syros).
Det blir vår første tur til Kykladene og vi gleder oss...

Har hørt at det kan være ganske vindfullt der ute.
Reiser i slutten av juni - midt juli.

Kan det bli \"problematisk\" mye vind der...?

Ole

Det er mye vind i Kykladene om sommeren, spesielt utover i juli og august. Vinden kan føre til innstilte og forsinkede båter. Bare beregn en dag ekstra på det stedet dere skal ta fly hjem ifra. Ta de store båtene hvis dere skal til Athen eller Santorini for å ta fly hjem. Når det gjelder bading, så kan det enkelte steder være stor bølger, men det finns alltid ei lun vik. Jeg ser ingen grunn til at man skal bekymre seg noe særlig over vind. Vi har aldri fått problemer pga. vinden.

gesse

I midten av juli kan det også være veldig varmt.
Da er det bare deilig med litt vind.

Ole

Quote from: \"gesse\"I midten av juli kan det også være veldig varmt.
Da er det bare deilig med litt vind.

Helt enig! Vinden er deilig, bare ikke det blir for mye av den. Bølgene kan bli store på de utsatte stedene, f.eks. på Naxos. Har dere små barn med dere Xtig??

gesse

På den annen side, så er det ikke sikkert det blir noen vind i det hele tatt.

Har inntrykk av at det er vanskeligere å forutsi vær og vind i Hellas enn det er her hjemme.

ztig

Nei, vi har ikke barn.
Prøver å lokke med noen venner. De har en gutt på 11.

Har lest advarsler om at barn ikke bør leke på luftmadrasser o.l. hvis det er mye vind. Det høres nok gangske fornuftig ut, i sær hvis det er fralandsvind...

bengalow

Vädret kan man aldrig vara säker på! Visst kan det blåsa, den s.k. Meltemin kommer ofta under just juli och augusti, men jag har aldrig upplevt det som speciellt besvärligt, åtminstone inte så, att det ödelagt min semester. Och, som sagt, blir det väldigt varmt, så är det bara skönt med lite vindsvalka!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

I fjor var det veldig mye vind i juni. Det var sånn at Highspeed-ferjene var innstilt flere dager etter hverandre og at de store ferjene enkelte dager gikk rett forbi øyer med spesielt utsatte havner. Det er visst sånn at når det er meldt vindstyrke 6 eller mer (Beauforts skala), så bør man være forberedt på at ferjer kan bli innstilt. De store tåler litt mer enn de små, men de har også sine begrensninger. Hvis man da er på ei øy og skal fly hjem fra ei annen øy eller fra fastlandet om noen få dager og det er meldt kraftig vind, så bør man komme seg dit så fort som mulig.

Jeg pleier å sjekke været på denne siden: http://www.weatheronline.co.uk/
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

effie

Hei,

Vi var på seilferie i Kykladene for snart 10 år siden (!!) og da ble vi stående fast på Serifos i 3 dager pga vind. (Meltemi).

Det var en koselig øy å stå værfast ved iallefall, de 3 dagene gikk fort!

Så ja - det kan være en god del vind. Vi var der i august.
effie - mammaen min har grodd fast på Karpathos:-)

Calle

Quote from: \"effie\"Hei,

Vi var på seilferie i Kykladene for snart 10 år siden (!!) og da ble vi stående fast på Serifos i 3 dager pga vind. (Meltemi).

Det var en koselig øy å stå værfast ved iallefall, de 3 dagene gikk fort!

Så ja - det kan være en god del vind. Vi var der i august.

Hej!
Sommaren 2002 blev vi fast på Kitnos några dagar p.g.a Meltemin. Till slut var vi tvungna att segla norrut med vår hyrda 45-fots segelbåt, eftersom vi hade en dead-line med flyg från Aten. Det blåste 8 Beaufort och det var naturligtvis ren idioti att ge sig ut, men vi gjorde det dumma som vi var. Ofta såg vi inte horisonten för vågorna. Större delen av \"resan\" ramlade jag runt nere i ruffen med sjö-kort, passare och höll koll på GPS-en. Git ringde hem till sitt jobb en gång i timmen och sa till sina kolleger att om dom inte hör av henne varje timme, så måste dom slå larm.
Vi hade VHF ombord (med \"distress\"-knapp och allt), men den fungerade inte naturligtvis.
När vi väl kom i lä söder om ön Kea, så blev det en stunds lugn innan det \"brassade\" på igen sista biten till Lavrio på fastlandet.
Vi var fyra ombord, jag, Git samt två goda vänner (Pia och Jonny). Det är Jonny som håller på att trilla överbord på nedanstående foto efter min något hastiga kurs-ändring! Fotot är dock taget dagarna innan Meltemin slog till!
Det är jag som står vid rodret, föga \"sjömannamässigt\" utan flytväst och med en pilsner i handen.
Nå, alla seglingskunniga (Mikke!), seglar jag för babords eller styrbords halsar och är det läns, slör eller kryss?! Tips, kolla på mitt hår samt båtens lilla lutning!!

Efter denna vådliga resa så åkte jag och Git hem till Sverige och köpte segelbåt och Git anmäldes till seglings-kurs! Så kan det gå!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Tommy

Jag tippar på att det är styrbords halsar och slör, eller möjligtvis halvvind  zxzaxxxxxxxxxx
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kari

Hmmmmm, her var det mye vind ja.

Vi har vært i kykladene på øyhopping 4 ganger. Å joda, det har vært vind, men har aldri vært noe stort problem for oss. Vi har bestandig lagt inn ekstra dager slik at det ikke blir noen krise dersom båtene blir innstilt
1 dag, men dette har vi vært borti bare en gang; og det var en forholdsvis liten ferje fra sifnos til paros.

Ferjene mellom de større og mest trafikkerte øyene som f ex paros, naxos og santorini er jo store, og det skal være temmelig mye vind før de stopper.

Og som nevnt tidligere.... det er bare godt med litt vind når det er godt og varmt. Og litt bølger er kjempeartig å bade i. Men man må selvfølgelig ha et ekstra øye på barna dersom det er bølger.

Ønsker dere en riktig god tur.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...