Logg inn med Facebook eller Google!

Marpissa på Paros

Started by Ole, 28. Aug 08, 20:20:16

Previous topic - Next topic

Ole



Marpissa/Marpisa er en liten landsby på østkysten av Paros, dvs. den ligger ikke helt ute ved havet, men litt inne på øya. Da jeg kjørte fra Lefkes til Piso Livadi vurderte jeg å stoppe i Marpissa, men jeg gjorde det ikke. Byen så direkte kjedelig ut, og lite sjarmerende. Jeg suste forbi og stoppet for en deilig stifado i Piso Livadi. Mens jeg ventet på maten kikket jeg litt i ei bok jeg hadde kjøpt om Paros, og der var det bilder fra Marpissa. Og for noen bilder! Marpissa måtte jeg selvfølgelig få med meg. Etter maten snudde jeg scooteren og kjørte tilbake til Marpissa, tok av fra hovedveien og suste innover en sidegate. Jeg parkerte rett ved disse vindmøllene:





Rett ved vindmøllene var det en flott kirkegård. Håper bildet under ikke virker krenkende på noen.




Fra kirkegården har man denne utsikten over Marpissa.


Så begynte jeg utforskingen av selve Marpissa. Jeg beveget meg gjennom trange, kykladiske gater og smug.














Mer kommer........................

Magnolia

Herlig Ole. Moralen må være; kjør aldri forbi en gresk by! For noe skatter vi finner når vi beveger oss rundt i disse trange smugene. Det er å få frysininger av.
Takk for at du tok oss med på byvandringen din.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Anders

Støtter den moralen!

Katherina

:flower:Takk for gjensynet med Marpisa.  

Jeg var på Paros i 2 uker for 4 år siden. Da bodde jeg i Piso Livadi. Jeg tok lokalbussen mye og passerte Marpisa gang på gang. En av de siste dagene fikk jeg lyst til å ta meg en tur hit bare for å vandre rundt og jeg ble overrasket over hvor vakkert det var der. Jeg har mange bilder fra Paros, men det var i papirbildetiden og de er limt inn i album.

Var du i Lefkes? Det var en fjelllandsby jeg tok mange turer til. Likte meg spesielt godt der og har mange gode minner fra den.

Kveldsstundene i Piso Livadi med lekende barn på stranda mens besteforeldrene holdt et øye med dem og forelderene jobbet på en av de få tavernaene eller barene, sitter fast i meg for alltid.  :flower:

Gleder meg til flere bilder fra Paros

Ole

Takk for hyggelige kommentarer!

Bilder og video fra Lefkes har jeg lagt ut her, Katherina: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=2541
Her er det som finnes om Paros i forumet: http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewforum&f=55
Det er ikke så mye som står om Paros når man tenker på hvor mange som reiser dit, men vi får håpe på bedre tider og at mange vil dele sine inntrykk fra denne flotte øya.

Ole

Jeg har noen flere bilder fra vakre Marpissa. Her kommer de.....






















Hadde visst flere bilder enn jeg trodde, og sparer derfor noen til en annen dag.
Mer kommer.....................

Heidrun

Fine bilder Ole. Men hvor er alle mennesken blitt av
Yamas til livet og til

Sjøløve

:flower:
Her var det mye fint å hvile øynene på.
Kanskje jeg opplever dette \"live\" om en 3 ukers tid - vi tar de siste dagene av ferien vår nå i september på Paros.
 :flower:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Takk for fine kommentarer Heidrun og Sjøløve!
Hvor menneskene er? Tja, si det.... Kanskje de er på jobb? Noen er sikkert inne, de sitter i skyggen.... Mye folk var det i alle fall ikke i Marpissa.

Flere bilder fra Marpissa.....












Kirka på toppen av Marpissa.




En annen kirke.....








Så forlot jeg Marpissa..... Men, jeg måtte gjøre et lite stopp og ta et siste bilde. Marpissa er etter min smak smellvakker! Jeg skal garantert tilbake!

Tjorven

Kjempeflotte bilder, Ole. Måtte innom tråden og gjenoppfriske stemningen derfa (Har ikke vært der, men planlegger en dagstur eller to fra Antiparos) Og så oppdaga jeg at jeg ikke har kommentert tråden engang! Bedre sent enn aldri?  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...