Logg inn med Facebook eller Google!

Lefkes på Paros

Started by Ole, 12. Aug 08, 19:18:29

Previous topic - Next topic

Ole

12. Aug 08, 19:18:29 Last Edit: 01. Nov 12, 17:37:30 by Ole

Litt video fra Lefkes
10 Mb......Husk lyd!




Lefkes er en vakker fjellandsby på Paros. Her er hva www.greeka.com skriver om byen: One of the loveliest villages of Paros, Lefkes is situated in the central part of Paros, 11 kilometres south-east of Parikia.

Lefkes has 500 inhabitants and is built at an altitude of 300 metres above the sea level, on a verdant hill covered with olive trees and pine trees and offers a breathtaking view of Naxos Island.

This beautiful village used to be Paros' capital during Middle-
     
Age and is full of little traditional whitewashed houses, mixed with Venetian architecture, wonderful churches dating from the 15th century, whitewashed windmills and beautiful dovecotes.

The charm and the beauty of Lefkes are still untouched by mass tourism, which help it maintain its authenticity.

The Church of Agia Triada (Holy Trinity) is the village's main church; it is a beautiful Byzantine church made of fine white marble, glimmering under the sun; rare and valuable Byzantine icons are housed in this church and are very worth-seeing.

In Lefkes are also a Folk Art Museum which exhibits various local tools and clothing and a Museum of Aegean Folk.

From this marvellous village, the "Byzantine Road", a paved footpath dating from the Byzantine period, leads to the village of Prodromos and finishes down to the sea.

Anders

Enig med deg, Ole. Lefkes er et virkelig vakkert sted. Skiller seg ut fra resten av Paros (og Kykladene også, for den del) Så stille og fredelig, og med den spesielle stemningen som det kanskje er beliggenheten og kirken som skaper? Kirken er jo skikkelig stor, nesten katedral-lignende. Det bor (bodde?) en norsk dame midt oppe i den lange trappen/veien opp midt gjennom byen, og gjett om vi var noen misunnelige norske turister som stod der og drømte oss vekk.

Anders

PS....takk for gjensynet :-)

Ole

Ja, Lefkes er en flott landsby! Og det er en varm landsby også! Jeg har bare vært der to ganger, og det var akkurat like varmt begge gangene. Det er godt mulig at det er tilfeldig, hva vet jeg.

Noen bilder fra Lefkes skader vel ikke.....?

Kafeneion.


Ikke gjør som morra di sier Jens!


Santorini? Nei.....Paros!



Ole

Oversiktsbilde av Lefkes.
[align=center][/align]

Den store kirka.
[align=center]







[/align]

En turist!
[align=center]

[/align]

[align=center]:::::::::::::::::::::::::Mer kommer:::::::::::::::::::::::::[/align]

Riitta

Vi besökte Lefkes också i mitten på -90 talet :bom: Fin liten by.
Har en bild på samma kafenion som du :cyclopsani:

Riitta

Athina

Godt det kommer mer, Ole, for dette var virkelig drømmebilder :cloud9:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Ole

Ja, Lefkes er et deilig lite sted på Paros. Mange sier jo at det er alt for mange turister på Paros (og Naxos), men da glemmer de at Paros er mye mer enn Parikia og Naoussa. I Lefkes var det nesten ikke en turist (det var flere der forrige gang vi var der, men det var litt seinere i sesongen), og det var det heller ikke i de andre landsbyene jeg var på øya. Personlig har jeg ikke noe imot steder med en del turister, bare man ikke går i kø.

Her kommer de siste bildene fra Lefkes.




























Riitta

Härliga bilder från Lefkes :cheers:

Vill bara säga en sak om kartan i början av tråden :cyclopsani:
Precis där som ankaret finns (i Parakia). Där har Jannis Parios sitt hus :bom: Har varit på jakt efter honom på Paros,men lyckades inte hitta honom :clown:
Han hade varit i en bar i Naoussa några kvällar innan mig :cyclops:  :drunken: (ursäkta om jag spårade ut lote,men kunde inte låta bli :colors:

Riitta

MaFi

Det var utrolig mange flotte bilder her, Ole! \"Santorini\"-kirke, flotte trapper og smug ...og jeg lo godt av \"Ikke gjør som morra di sier, Jens!\"-kommentaren din... Bildet minnet veldig mye om \"husene\" til Karius og Baktus, ja!
:cheers:

eijukka

På samma gator vandrade jag i Lefkes med mina vänner i maj  :cheers: ! Härliga minnen! Tack Ole för dessa bilder!
Eija

Ole

Takk for fine kommentarer Riitta, MaFi og Eijukka! :smile:

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...