Logg inn med Facebook eller Google!

insekter ?

Started by pipp, 05. Oct 08, 08:17:59

Previous topic - Next topic

pipp

Vi hadde selskap igår og der var det noen som advarte oss mot å dra til Skiathos fordi noen de kjente måtte sitte inne hele ferien grunnet svermer med insekter?
Er det mye instekter der?

brit

Nå har vi reist til Skiathos hvert år siden 1999 ,1 og 2 ganger i året og har aldri sett noen svermer med innsekter.
Det kan være mygg der,selv om vi ikke har vært plaget av det heller.
Nå i høst kom det plutselig endel mygg en kveld og det varte vel et par dager på kvelden. Men det finnes både myggmaskiner (som du kan ha på rommet) eller så finnes det jo mange fine midler å smøre med. Mygmelk for.eks.
La nå ikke det hindre deg fra å oppsøke denne perlen av en øy.
Det du har hørt er meget sterkt overdrevet. I alle fall etter vår erfaring.

Katta

Nå er det 10 år siden jeg var der, men kan ikke huske at det var spesielt mye innsekt. Litt er det jo, for det er jo en meget frodig øy. Insektene er mer interessert i planter og blomster, enn i oss..... (dess mindre parfyme man har på seg, dess mindre blir man plaget).

Et år vi var på Chios opplevde vi at et spesielt innsekt \"svermet\", men det pågikk i ca et døgn - og hindret oss på ingen måte i å være ute.

Enig med Brit, la ikke dette hindre deg i å dra til vakkre Skiathos.

PS! Dersom du er redd for knott og mygg, så har jeg hørt at man skal velge hotell med klor-basseng. Klor holder vistnok knott og mygg borte.

pipp

Takk for svar
Var på Karpathos ifjor og der skulle de visst nok  også være en del mygg.Så vi noen ? Nei :roll:

Svein~B

Det varierer fra år til år og fra uke til uke hvor mye mygg det er. Det er også forskjellig fra person til person hvor attraktiv man er for myggen. Jeg er plaget av mygg hjemme i Norge, men har tidligere knapt merket myggen i Hellas, for den foretrakk min eks - hun var veldig plaget. Da jeg i fjor, før første gang, reiste uten henne, var jeg visst attraktiv likevel, viste det seg, så da måtte jeg få noen som skulle komme etter til å kjøpe med myggmelk til meg.

Jeg har funnet ut at det meste av det du får kjøpt av myggmidler, ikke nødvendigvis virker. Det kan hende at myggen har utviklet immunitet mot midlene. MyggA myggmelk, derimot, som du får kjøpt på apotekene i Norge, men som jeg til nå ikke har sett i Hellas, virker alltid. Det fine med den er at du ikke trenger å smøre den over det hele for å være dekket. Du kan for eksempel bare smøre håret og klærne, så slipper du at stoffet trekker inn i huden.

Jeg anbefaler at dere kjøper med MyggA myggmelk for sikkerhets skyld, selv om andre har vært der før og ikke sett mygg. Det kan likevel være mer mygg der i år enn tidligere år og at dere er mer attraktive for den lokale myggen enn det de andre var.

MyggA myggmelk virker mot andre insekter enn mygg også.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Torill

Quote from: \"Svein~B\"Det varierer fra år til år og fra uke til uke hvor mye mygg det er. Det er også forskjellig fra person til person hvor attraktiv man er for myggen. Jeg er plaget av mygg hjemme i Norge, men har tidligere knapt merket myggen i Hellas, for den foretrakk min eks - hun var veldig plaget. Da jeg i fjor, før første gang, reiste uten henne, var jeg visst attraktiv likevel, viste det seg, så da måtte jeg få noen som skulle komme etter til å kjøpe med myggmelk til meg.

Jeg har funnet ut at det meste av det du får kjøpt av myggmidler, ikke nødvendigvis virker. Det kan hende at myggen har utviklet immunitet mot midlene. MyggA myggmelk, derimot, som du får kjøpt på apotekene i Norge, men som jeg til nå ikke har sett i Hellas, virker alltid. Det fine med den er at du ikke trenger å smøre den over det hele for å være dekket. Du kan for eksempel bare smøre håret og klærne, så slipper du at stoffet trekker inn i huden.Og vet du hva Svein,vi var på besøk i Annes herlige og frodige hage. Der var det mygg,og vi ble stukket så det holdt  :blackeye: Jeg sendte Per hjem til hotellet :colors: for å hente MyggA. Ikke bare holdt den myggen unna,men den lindret også de stikkene vi hadde fått :cheers:

Jeg anbefaler at dere kjøper med MyggA myggmelk for sikkerhets skyld, selv om andre har vært der før og ikke sett mygg. Det kan likevel være mer mygg der i år enn tidligere år og at dere er mer attraktive for den lokale myggen enn det de andre var.

MyggA myggmelk virker mot andre insekter enn mygg også.
Ingen kan alt - alle kan noe.

pipp

Tusen takk for tips om myggA. Skal huske på det hvis vi bestemmer oss for å dra til Skiathos

Anne

Hei pipp
Tror du kan ta med myggA uannsett hvor du drar for noe mygg er det nok overalt. Jeg har vært på Skiathos 15 ganger og noen myggestikk har det nok blitt, men neimen ikke mange. Det hadde nok vært mye mere hadde vi vært hjemme. Det høres jo helt absurd ut at noen måtte tilbringe hele ferien i hus på grunn av insektsvermer på Skiathos. Akkurat i år har det vært endel veps, men sånn er det jo her også at vi har vepseår. Håper dere finner ut av det og at ikke insekter stopper dere fra og reise til øya.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

marjana

Har aldri hørt om insektssvermer i Hellas.
Grønne, frodige øyer har mer mygg enn de bare, tørre, men myggen er der uansett. Mygg, knott, klegg, flått, fluer og veps kan det vel være en del av, og som kan være litt plagsomme, men det er bare å smøre seg og bruke myggmaskiner på rommet.
Myggmaskiner med flytende innhold, som man setter i en stikkontakt er de drøyeste, og de hjelper en del, men er sikkert ikke sunt å puste inn.

Apotekene i Hellas har mange typer myggmidler, også mot flått og fluer, og mange av midlene er uten kjemikalier. Sitronella og andre urter er de stort sett basert på. Men, de virker ikke så lenge av gangen, så da må man påføre ofte.

Det mest effektive mot mygg synes jeg er Autan Family, som man får på supermarkedene. Jeg har prøvd det meste, for mygg er veldig glade i meg. Bruker vel ca 60 kroner i uka når jeg er i Hellas bare på myggstoff! De andre insektene bryr jeg meg ikke om engang.

MyggA som du får på apoteker her i Norge virker også bra.
Glika i zoi

Torill

Vi ble tipset om MyggA da sønnen vår skulle til Afrika for et par år siden. Den skal blant annet være effektiv mot Malariamyggen. Har fungert flott for oss hvertfall :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Svein~B

Ellers får jeg legge til at det kan være store lokale forskjeller. Vi opplevde at det svermet av mygg oppe i byen på Antiparos for noen år siden. Det kom av at det var et sumpområde, der myggen ynglet, like ved der vi bodde. Vi flyttet ned til havna og der så vi knapt en mygg.

På Egina, i Agia Marina, noen år senere, var det motsatt. Vi bodde den første natta nede ved stranda og var veldig plaget av mygg. Deretter flyttet vi oppover i lendet, til et sted ovenfor byen, og der så vi knapt en mygg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...