Logg inn med Facebook eller Google!

Vil vi ha det slik i Hellas som Nordmenn har gjort i Spania

Started by Heidrun, 15. Sep 07, 21:22:22

Previous topic - Next topic

Katta

Selvfølgeli vil man at businessen skal gå bra for lokalbefolkningen. Vanskelig balansegang det der. Det vi iallefall bør tenke på, er at vi er gjester i landet - og oppføre oss deretter. Vanlig folkeskikk....

Kritios

Her hvor jeg bor er det et helt \"byggefelt\" med engelskmenn, de fleste fastboende.
På denne siden av haugen er 7 av 9 hus bebodd av engeskmenn, på andre siden er det minst like galt.
Og de har sine egne restauranter og puber de går på, og et eget britisk supermarked i Maleme.....

Jeg unngår bevisst disse stedene (stort sett), og unngår også restauranter der kelnerne snakker \"norsk\".
De er det også mange av !
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Barbro

Triste greier ztweeeeeeeee !Jeg skjønner ikke vitsen,det er meg totalt ubegripelig..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Mixelite

Quote from: \"Kritios\"Jeg unngår bevisst disse stedene (stort sett), og unngår også restauranter der kelnerne snakker \"norsk\".
De er det også mange av !

Første gangen vi gikk inn på tavernaen og ble tilsnakket på norsk av kelneren, holdt jeg på å dette av stolen og tenke \"åååååneeeeei! Ikke på Chios også!\". Haha, snakk om å være... hysterisk, har jeg tenkt etterpå. _Egentlig_ spiller de jo ingen rolle om Giorgos snakker norsk eller engelsk til oss nårvi ikke snakker gresk... Han snakker forresten bedre norsk enn mange utlendinger jeg har snakket med som er bofaste her.

Siden har dette blitt favorittavernaen vår. Både fordi maten er knallgod og fordi familien og betjeningen er hyggelige og sjarmerende. For ungene har det sikkert vært hyggelig å ha en å prate skikkelig med også.

Sjøløve

Noe av sjarmen med å dra både til Hellas og andre steder er jo å kunne føle noe av landets kultur og skikker på pulsen, og legge igjen mest mulig av våre norske behov hjemme.
Jeg har mer enn en gang ristet på hodet av min mor som på død og liv skal ha med seg brunosten hjemmefra på ferie til Kanariøyene
 zwwhhh
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

JohnS

Egentlig synes jeg det er rart at så mange har problemer med å skjønne at noen vil ha det slik.  En god del av dem som kjøper bolig i Spania er rene klimaflyktninger, mange eldre som ikke gidder/orker snømåking og andre vintersysler, og som er lei av kulde og snø.   Disse er ikke på reise for å oppleve en annen del av verden, slik vi vanlige \"masseturister\" er.  Kunne de importert sola og varmen til norske omgivelser, ville nok mange foretrukket det.  Når det ikke lar seg gjøre, er det nest beste å bo i et norsk miljø uten språkproblemer og rare matvaner, og uten å måtte tilpasse seg et fremmed leveesett.

For en tid tilbake var det et lengre innlegg i e-Kathemerini av en gresk minister (husker ikke navn eller ministerpost) som fremhevet det potensialet som ligger i å utvikle Hellas etter modell av sør-Spania på dette området.   Jeg mener å huske at han så for seg å hundredoble antallet utlendinger med bolig i Hellas.  

Så kan vi like det eller mislike det, men det kommer nok!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Jeg har ikke noe problem med å forstå klimaflyktningene JohnS, men når de blir slik som jeg viste til i et tidligere innlegg, imot innbyggerne i landet de bor i og påtvinger dem norske skikker samtidig som de mener at utlendinger her hjemme værsågod får tilpasse seg og skjønne at nå bor de i Norge, da får jeg nok ;-)

bengalow

Det är alltid en glädje i att läsa dina inlägg, JohnS. Du sammanfattar så bra, antingen det är ironi eller allvar!
Visst är det så att människor vill leva i sin trygga omgivning på äldre dagar, och då är ett \"norskt\" boende i solen ett starkt argument. Jag tycker heller inte att man skall förkasta det alternativet, som en del valt att göra i t.ex. södra Spanien, eller för den delen, kanske i Grekland . Är man inte rask och pigg längre, så är upptäckarlusten också borta, och ett gott alternativ är ju solen och värmen. Jag tror dock inte att Grekland kan mäta sig med Costa del Sol, det får nog bli Cypern, om jag får välja. Det är ett \"tvillingland\" till Grekland - bara man sluppit vänstertrafiken!!
Mix, jag tror inte att de vinterboende kommer att förändra handel och vandel i det nya \"hemlandet\" till den grad, att vi andra kommer att märka det. De flesta av dessa människor tillpassar sig den ljuvliga grekiska livsstilen - det är ju därför man åker dit!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Svein~B

Jeg må si meg enig med Mix. Jeg så også den dokumentaren om nordmennene i Alfaz del Pi og må si jeg ble skamfull på deres vegne. Når jeg ser hvordan en del nordmenn oppfører seg i utlandet, så blir jeg skamfull over å være norsk og dette gjør at jeg er sterk motstander av norske kolonier i utlandet.

Som en jeg dro på tur til Fredrikshavn sammen med en gang sa:
\"Hadde jeg bodd i Fredrikshavn, så hadde jeg hata nordmenn!\"
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"Svein~B\"Som en jeg dro på tur til Fredrikshavn sammen med en gang sa:
\"Hadde jeg bodd i Fredrikshavn, så hadde jeg hata nordmenn!\"

Jeg bor med Hirtshals som nærmeste nabo, holdt jeg på å si. Der nede kaller de det hungersmarsjen når båten ligger til kai ;-)

- men det var en avsporing!

Godt å høre at det ikke bare er meg som så programmet. Så man det ikke, er det kanskje vanskelig å forstå hva jeg snakker om. Jeg tror ikke vi er uenige(jeg er iallfall ikke) f.eks JohnS og jeg, jeg tror bare vi snakker om ulike typer mennesker  zqr2eeeeeeff

Programmet viste blant annet: Å bo i en norsk koloni i Spania, fryse ut \"disse utlendingene\"(spanjolene) som flytter inn i deres norske boligfelt, forlange at alt skal tilpasses meg og mine norske vaner, samtidig som jeg er med på å starte opp Fremskrittspartiet avd. spania og mener at utlendinger skal forkaste hele sin kultur og bli norske når de flytter til Norge.

Barbro

Fremskrittspartiet? ztweeeeeeeee  cxsdfafdd ..er nok ikke helt med her nå,jeg..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Barbro

For øvrig..SveinB,du uttrykker deg SÅ klart,og jeg kunne ikke vært mer enig.
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....