Logg inn med Facebook eller Google!

Unntakstilstand i Hellas

Started by xristina, 25. Aug 07, 16:03:08

Previous topic - Next topic

xristina

\"Statsminister Kostas Karamanlis erklærte i dag unntakstilstand i hele Hellas pga de voldsomme skog- og krattbrannene som herjer landet.

Minst 44 mennesker er omkommet i brannene til nå, men det er ventet at dødstallet vil stige.

Statsminister Karamanlis sier at de mange brannene på forskjellige fronter ikke kan være tilfeldige. Han lover at de skyldige skal straffes.\"
NRK tekst-TV

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3292370

brit

Tragisk........
Har mistet lysten til å reise........At noen kan være så onde! zxzaaaaaaaaaaa  zxzaaaaaaaaaaa

Riitta

Vägrar och tro att människan är så ond och skulle ställa till på detta sättet med vilja zxcqqqaaaaaaaa
Det finns säkert dårar där också,men vill inte o tro att dom flesta bränderna skulle vara anlagda zxsssssssaaaa  zxzaxxxxxxxxxx

Riitta

xristina

En av de store avisene i Hellas - Ta Nea - kalte gårsdagen \"Svarte fredag\". Og i dag er tilstanden enda verre...
http://www.tanea.gr//Article.aspx?d=20070825&nid=5726631&sn=ΕΛΛÎ'Î"Î'&spid=876

xristina

Grusomme bilder på Dagsrevyen i dag. Toya (kyriaT) blir intervjuet akkurat nå!

ragnhild

Quote from: \"Riitta\"Vägrar och tro att människan är så ond och skulle ställa till på detta sättet med vilja zxcqqqaaaaaaaa
Det finns säkert dårar där också,men vill inte o tro att dom flesta bränderna skulle vara anlagda zxsssssssaaaa  zxzaxxxxxxxxxx
Riitta
I sommer kjørte vi gjennom et område med virkelig stor skog og der hadde det brent store områder. Da vi senere fortalt om turen til en som var \"lokal\" spurte han om vi hadde sett hvor det hadde brent.
Han fortalte at ryktene gikk om at noen, sikkert eiere, hadde fått avslag vedr. sitt ønske om å hugge tømmer og derfor startet en brann.
Hele skogen var ikke skadet og dermed kunne man hugge det som var igjen og selge tømmeret. Og si at det var nødvendig rydding!
Og iflg en venn som bor der ned er det ikke en helt uvanlig praksis.

brit

Quote from: \"ragnhild\"
Quote from: \"Riitta\"Vägrar och tro att människan är så ond och skulle ställa till på detta sättet med vilja zxcqqqaaaaaaaa
Det finns säkert dårar där också,men vill inte o tro att dom flesta bränderna skulle vara anlagda zxsssssssaaaa  zxzaxxxxxxxxxx
Riitta
I sommer kjørte vi gjennom et område med virkelig stor skog og der hadde det brent store områder. Da vi senere fortalt om turen til en som var \"lokal\" spurte han om vi hadde sett hvor det hadde brent.
Han fortalte at ryktene gikk om at noen, sikkert eiere, hadde fått avslag vedr. sitt ønske om å hugge tømmer og derfor startet en brann.
Hele skogen var ikke skadet og dermed kunne man hugge det som var igjen og selge tømmeret. Og si at det var nødvendig rydding!
Og iflg en venn som bor der ned er det ikke en helt uvanlig praksis.

Da det brente på Skiathos i juli var det visst en som tilogmed tilsto at han hadde tent på.....

xristina

Nei, det er visst dessverre ikke helt uvanlig. Og når det får så utrolig tragiske konsekvenser, så er det jo bare trist... Men det er jo ikke første gang det går liv, og enda så skjer det igjen.

Har også hørt om folk som har fått avslag på å kjøpe skogsområder for å bygge ut, området blir \"plutselig\" rammet av brann, og så kan de få kjøpt området likevel... Skogen er jo ødelagt, så da kan de bygge der.
Og også at det er \"billigere\" å brenne ned skogen enn å rydde den for bygging.

Jeg vet ikke om dette bare er spekulasjoner, men det er jo ille om det er sant. Skummelt at man ikke tenker på farene og konsekvensene ved å tenne på.

ragnhild

Jeg er en røyker. Og røkte \"ut av bilvinduet\" i sommer. Gjorde som vanlig - kastet den ferdigrøkte ut av vinduet!
Bak oss lå det en bil som satte lysene på, tutet voldsomt og kjørte helt opp i bakenden på vår bil.
Så det er nok på langt nær alle som er like umoralske.

Jeg skammet meg selvfølgelig da jeg ble klar over hvilke konsekvenser min adferd kunne fått.

xristina

Ja, som røykere må vi være ekstra forsiktige. Jeg har stort sett en eller flere vannflasker i nærheten, lar det være igjen en skvett og bruker det som askebeger.

ragnhild

Du er nå så fornuftig å du da!
Men med dette som andre ting - bortreist er du ikke!

xristina

Nei, jeg er bare konstant tørst - og hysterisk redd for brann...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...