Logg inn med Facebook eller Google!

All inclusive - igjen...

Started by xristina, 23. Jul 07, 17:06:20

Previous topic - Next topic

xristina

All inclusive-hotell har poppet opp på Kos. Bare sjekk ut dette monsteret her: http://www.bluelagoonresort.gr/article.php?id=48
Et hotell med et plaskebasseng på over 400 kvadratmeter... Lekkert? Ja visst - men jeg ville ALDRI bodd der.

Statistikken viser at det aldri har vært flere turister på Kos, men vi ser ikke så mange i bybildet. Jeg klager ikke over akkurat det, men jeg forstår de lokalt næringdrivende som er bekymret.

Retningslinjene sier at man egentlig ikke kan bygge AI-hoteller nærmere enn 5 km til nærmeste landsby/by. (Noen sa 5 mil, men det tror jeg må være feil. Noen som vet?) Enda så ligger det AI-hotell 2-3 km fra Kos sentrum. Hvordan er det mulig? Her er det bare et språk som snakkes, nemlig penger. Jeg synes det er tragisk, og håper at regjeringen (som visstnok gir konsesjon) snart ser at øyer som Kos kan bli ødelagt av dette.

Admirala

Monster, ja!
Jeg ville heller vært hjemme enn å reist på All inclusive. Jeg mener, mine dyrebare ferieuker vil jeg bruke til å kjenne et annet land (som regel Hellas  zwwhhhhaaaxx ) på kropp og sjel.
Men mine preferanser er ikke det viktige i denne sammenhengen. Det er som Xristina er inne på, svært uheldig for et lokalsamfunn når en aktør sitter med nesten all makt med hensyn til arbeidskraft/lønninger, innkjøp (som gjøres i stort - ikke fra lokale produsenter), og tar masse bisniss fra de små tavernaene, kafeene, minimarkedene osv.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

xristina

Og de lokale innbyggerne - som kan faget - blir heller ikke hyret inn på disse monsterne, fordi de er for dyre i drift... Nei, her jobber billige studenter fra Bulgaria, Albania osv. De gjør sikkert en god jobb de, men de færreste kan faktisk leve av den lønna...

Tommy

Tror jag såg detta fenomen ha drabbat Sivota alldeles norr om Parga, jag skrev visst något om det i min reseberättelse från förra sommaren, himla trist när en ort blir så exploaterad av turismen  zxzaxxxx
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Athina

Monsterhotell? zwwhhhhaaaxxxx  Nei takk. Hjertens enig med Xristina og Admirala, på alle punkter!!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Athina

Enig med deg også Tommy,skal lete fram reiseskildringen din fra forrige sommer og lese den på nytt. Den var fantastisk, husker jeg, og hadde så mange flotte bilder!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Katta

Enig med dere alle sammen. Selv elsker jeg å reise litt rundt, finne nye strender og spise på mange forskjellige tavernaer. Når man først har bestillt AI, så blir det jo at man holder seg i sin egen lille AI verden. Har ikke sansen i det hele tatt. Tragisk når dette rammer lokalt næringsliv.

xristina

Jeg har forståelse for at enkelte har behov for å være på et AI-sted, men selv kommer jeg aldri til å tilhøre \"lenkegjengen\" som vi kalte dem. Møtte også flere som var på sin første AI-tur, og aldri kom til å gjøre det igjen...

Jeg fordømmer ikke de som bor der, men de som tillater at disse stedene får etablere seg og ødelegge små lokalsamfunn.

Katta

Vi er forskjellige - hver sin smak osv, men.... Dersom man ferierer på den måten, så støtter man jo opp om disse forferdelige stedene. Dess flere som gjør det, dess flere slike steder får vi. Men en ting er helt sikkert, du og jeg Xristina - kommer aldri til å møtes på et sånt sted.

xristina

Det kan vi være helt sikre på!!!

Og jeg er enig i at de som ferierer på en sånn måte, backer stedene, men det finnes de som har behov for at alt er innen rekkevidde, og tilrettelagt. :-) Og grekerne er ikke best på å tilrettelegge byene for rullestoler - bare for å ta et eksempel... Høye fortauskanter og trebeplantning midt i fortauet gjør jo både barnevogntrilling og rullestolkjøring til en risikosport! ;-)

brit

Du har rett i det med rullestoler og barnevogner Xristina. Ellers er jeg selvfølgelig enig med deg i alt det andre også. Aldri om jeg ville sette mine ben på et slikt sted!!!!! Men det må jo være noen som synes om det (og dem om det) siden disse stedene popper opp. ztweeeeeeeee


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...