Logg inn med Facebook eller Google!

Maten i hellas

Started by Heidrun, 08. Sep 11, 21:12:09

Previous topic - Next topic

mouche

Heidrun liker ikke gresk mat, og hva så? Noen liker rødt, andre blått. Takk og pris for at vi er forskjellige og liker/foretrekker forskjellige ting. For egen del er jeg glad for at jeg er glad i fisk og sjømat, grillmat og gresk mat generelt. Gleder meg enormt til å dra nedover igjen neste lørdag selv om de første ukene blir alene.

JohnS

11. Sep 11, 13:48:27 #13 Last Edit: 11. Sep 11, 13:53:47 by JohnS
Det har av og til slått meg at norsk og gresk matlaging har en god del felles grunnfilosofi, det som svenskene kaller "långkok", jeg vet ikke om det finnes noe tilsvarende norsk ord.  Når det gjelder kjøttretter, er den klassiske norske tilberedningen å legge kjøttet i en gryte sammen med noe som setter smak, koke det et par timer, kjenne om det er mørt, og evt. koke det en time eller to til.  Det samme gjelder jo mange av de sentrale greske kjøttrettene.  Ikke så mye snakk om henging av kjøttet i så og så mange døgngrader, medium rare med rød eller rosa kjerne og sånt.  Fisk blir stort sett sløyd, vasket og stekt eller kokt uten stort mer dikkedarer enn en neve salt både i Norge og Hellas.

Men nå prøver jo både nordmenn og grekere å tilpasse seg en mer kontinental stil, uten at jeg synes det har ført til så mange retter som slår fårikål, erter kjøtt og flesk, eller stifado og kleftiko......

Bare så det er sagt, det finnes selvfølgelig  store forskjeller også.  Bruken av krydder er jo forskjellig, oljen har en helt annen rolle i det greske kjøkken, vi bruker poteter der grekerne bruker brød, og de er flinkere til å bruke grønnsaker osv. 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tommy

För övrigt så följer sällan matkulturer nationella gränser, influenserna kommer mer från tillgång på råvaror och klimatiska och geografiska förutsättningar, så går för exempel mycket av maten som vi älskar att äta i Grekland igen i andra närliggande nationer. Så är det vi älskar å spisa å dricka i Grekland så väldigt "grekiskt" egentligen  ;)    8)  ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

dagstaalesen@hotmail.com

Heia, Dag Bø i vesterålen her. Å klage på maten i Hellas syntes jeg er meget spesielt den er jo bare helt fantastisk syntes vi. Det er Stopa (peloponnes) som er vår favoritt med Kardamili å Agios Nocolaos i gangavstand maten her er fantastisk.I år var vi en tur i Plomari DERE ta en tur dit hvis dere liker gresk mat . Gresk mat skal ikke spises på samme måten som vi gjør ved pølsebua hjemme, det skal nytes lenge lenge med god drikke til, der tror jeg noe av hemmeligheten ligger.
Dag.

Heidrun

Da har jeg smakt maten på Chios of Lesvos. Det jeg merka er at jeg ikke var imponer over maten i hverken Plomari eller Karfas. Bedre enn vanligvis men ikke stort mer. Men da jeg reiste rundt med leiebil. Ja da merka jeg virkelig at det var endel god måt å få. Til og med rå fisk spiste jeg (Sardiner). Så tiden rundt med leiebil vare en meget god smaksopplevelse. Men i byende var det ikke den store smaksopplevelsen. Det jeg merka var at jo mindre Engelsk de kunne. Jo bedre mat fikk jeg. Og til den tavernaen som virkelig ga meg best mat. Ja den lå her ved denne brygga. Og der kunne de ikke et eneste ord Engelsk. Ble på fingerspråket. Tror det heter noe som Skala et eller annet
Yamas til livet og til

Tjorven

Nydelig bilde, Heidrun. Nå er det noen år siden jeg var på Lesvos (på Chios har jeg ikke vært) men inntil da har jeg aldri smakt bedre mat enn der, spesielt i Molivos. Det er tydelig at du ikke spiste der på turen din, eller?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Frost

Quote from: Heidrun on 03. Oct 11, 10:56:47
Da har jeg smakt maten på Chios of Lesvos. Det jeg merka er at jeg ikke var imponer over maten i hverken Plomari eller Karfas. Bedre enn vanligvis men ikke stort mer. Men da jeg reiste rundt med leiebil. Ja da merka jeg virkelig at det var endel god måt å få. Til og med rå fisk spiste jeg (Sardiner). Så tiden rundt med leiebil vare en meget god smaksopplevelse. Men i byende var det ikke den store smaksopplevelsen. Det jeg merka var at jo mindre Engelsk de kunne. Jo bedre mat fikk jeg. Og til den tavernaen som virkelig ga meg best mat. Ja den lå her ved denne brygga. Og der kunne de ikke et eneste ord Engelsk. Ble på fingerspråket. Tror det heter noe som Skala et eller annet


Vi spiste fantastisk god mat på Lesvos. Men vi bodde i Petra i nord. Peloponnes og Kefalonia har også veldig god mat.

IngeS

Quote from: Heidrun on 03. Oct 11, 10:56:47
Da har jeg smakt maten på Chios of Lesvos. Det jeg merka er at jeg ikke var imponer over maten i hverken Plomari eller Karfas. Bedre enn vanligvis men ikke stort mer. Men da jeg reiste rundt med leiebil. Ja da merka jeg virkelig at det var endel god måt å få. Til og med rå fisk spiste jeg (Sardiner). Så tiden rundt med leiebil vare en meget god smaksopplevelse. Men i byende var det ikke den store smaksopplevelsen. Det jeg merka var at jo mindre Engelsk de kunne. Jo bedre mat fikk jeg. Og til den tavernaen som virkelig ga meg best mat. Ja den lå her ved denne brygga. Og der kunne de ikke et eneste ord Engelsk. Ble på fingerspråket. Tror det heter noe som Skala et eller annet


Jeg synes denne klagingen på maten virker noe sær så lenge du ikke forteller navnet på matrettene det gjelder.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Heidrun

Driver ikke å setter meg ned å skriver opp navnry på retter jeg ikke skjønner stort hva betyr. Poenget er at jeg fikk som sagt god mat utenfor allfarvei. Men der kunne de ikke navnet på rettene. Og tiil det å skrive opp navnet på de når jeg er på Tavernaer. Ja det gidder jeg ikke å bruke tiden på. Skjønner at du absolutt må angripe meg på uansett hva det er jeg nevner.
Bare bra at du absolutt liker all mat. Men smaken er som sagt delt. Du bor der nede og venner deg til smaken. Jeg er poå tur en gang imellom. Dette er en stor forskjell
Yamas til livet og til

Mixelite

Merkelig at de ikke visste navnet på rettene de serverer...

Hvor spiste du hen på Karfas Heidrun? Og spiste du gresk eller noe annet?

Heidrun

I Karfas spiste jeg på 2 srteder som var greie. Det ene het Zorbas. Ba han bak om å lage meg noe godt som var typisk Greskt. Tror det var noe med lam eller noe i den duren. Den andre lå rett over Zorbas ved kryset i ved hovedveien. Nok engang ville jeg ha noe typiskt Greskt. Panteleon eller noe i den duren nhet vel den tavernaen.
I Plomari spiste jeg ved Seven Seas og de restaurantene som ligger ved siden av. Som sagt grei mat. Bedre enn andre steder i Hellas hvis man tar vekk Chania. Men derimot når jeg dro vekk fra disse turiststedene. Ja da fikk jeg god mat. Et unntak i Plomari som var den Pizzaen jeg fikk ved dette torget i bakgården ved det kjempestore treet. Med en gang jeg kom over  den megalille broa til venstre inn på denne plassen. Ja da fikk jeg en kjempegod Pizza
Yamas til livet og til

Riitta

Då var det ju ett steg framåt med matupplevelserna Heidrun :)

Riitta

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....