Logg inn med Facebook eller Google!

Grekland nära en totalkrasch

Started by Tommy, 30. Apr 10, 08:57:16

Previous topic - Next topic

bengalow

Kostnadsnivån i Grekland (=Aten) ligger på 97% av den svenska, men jag vill tro att lönenivån är ganska mycket lägre.
En servitör tjänar dåligt, men tar igen det på \"dricks\". Om han är klok, så betalar han in det i en pensionsfond, men vem är klok när man är 20-25 år?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Admirala

Servitør vet jeg ikke, men som f.eks. fulltidsansatt i butikk er det vanlig at man får rundt 700 euro måneden. Og ofte unnlater sjefen å betale til Ika, så du får ikke samlet deg opp rettigheter i helsevesenet. En kompis som jobber full jobb som resepsjonist på kveld eller natt, og har hatt den jobben på det samme hotellet i snart ti år, er nå oppe i 800 euro mnd.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Jesses, Admirala! Första gången jag åkte till Grekland, 1962, betraktades det som ett U-land. F-n vet om man inte borde göra det även idag, fast några lever som om det vore ett nytt Klondyke. Hur går det ihop?
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Jesses, Admirala! Första gången jag åkte till Grekland, 1962, betraktades det som ett U-land. F-n vet om man inte borde göra det även idag, fast några lever som om det vore ett nytt Klondyke. Hur går det ihop?

 Det är ju för fasiken det som ikke har gått ihop :lol:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

paparouna

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"paparouna\"
Quote from: \"Tommy\"Drygt tusen miljarder till Greklandshjälp  :drunken:  

Där inne pågår, sedan mer än en vecka, förhandlingar om hur Grekland ska kunna räddas undan statsbankrutt. Och det står nu klart att räddningsaktionen - om den blir av - är en av de största som världen har skådat.\" [/i]

\"Nedskärningarna som räddarna kräver av Grekland är också ett av de hårdaste svångremsprogram som något land ställts inför i historien.\"

Jo, det ble redningsaksjon, fryste lønninger i 3 år, heving av pensjonsalderen fra 53?!?! til 67 år, og lønnskutt for offentlige ansatte. Stakkars folk. Grekerne er ikke ment å gå i flokk, de skulle aldri ha vært en del av EU, og Euro er ikke deres grei i det hele tatt.

Stackars folk ? Ja, den ekonomiska krisen i Grekland drabbar säkert \"vanligt\" folk mest ( som alltid i såna sammanhang ), o dom känner jag sympati med...

Men annars...... Näe, jag kan inte känna sympati med det sätt på vilket Grekland hanterat sin ekonomi o levt på lånade pengar som man sedan inte kan betala tillbaka..., o hur mycket har hamnat i korrupta händer ? O det är lite sent o snacka om att Grekland aldrig skulle varit en del av EU o Euro-samarbetet, man har gladeligen utnyttjat fördelarna med detta, o nu är det dags att betala notan.
Å 100 miljarder Euro i lån är en helsikes massa pengar. Hur många nollor blir det  :drunken:  ? Vad skulle dom ha kunnat användas till annars ? Om det nu ikke var så att Grekland satt sig själv på pottkanten ?  O flera andra EU-länder befinner sig i liknande situationer som Grekland o vill kräva samma hjälp ? Finns det pengar till det också ? Vem ska betala det ? Det ska bli \"intressant\" att följa utvecklingen i Grekland o inom EU o i västvärlden framöver..... O hoppas på det bästa :bom:

Hellas er vanstyrt, ingen tvil om det. Korrupsjonen sitter i ryggmargen på grekerne, som en del av individualiteten. En mix av frihet, latskap og ønske om det gode, materielle liv. Dette er en gedigen wake-up-call og en mulighet for redefinering av egne verdier. Men det gjelder oss alle. Penger, olje, klimaendringer, vulkanskyer, mer penger via snarveier, oljesøl, tsunami, askefast - er det dansen rundt gullkalven som viser sine tegn på svimmelhet?

IngeS

Quote from: \"Admirala\"Servitør vet jeg ikke, men som f.eks. fulltidsansatt i butikk er det vanlig at man får rundt 700 euro måneden. Og ofte unnlater sjefen å betale til Ika, så du får ikke samlet deg opp rettigheter i helsevesenet. En kompis som jobber full jobb som resepsjonist på kveld eller natt, og har hatt den jobben på det samme hotellet i snart ti år, er nå oppe i 800 euro mnd.

Det er riktig det du sier Admirala, en servitør tjener ikke noe mer enn en butikkansatt. Men er dere klar over at driks er inkludert i det dere betaler på serveringsstedene? Jeg kjenner ikke til om den kommer i tillegg til servitørens lønn.

Som Bengalow sier så er prisene på det jeg nevnte omtrent på skandinavisk nivå. Tenk dere det i forhold til den minimale lønnen. Ville du akseptere å gå ned til en tredjedel av din inntekt mens prisene fortsatt var de samme?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Quote from: \"Admirala\"Servitør vet jeg ikke, men som f.eks. fulltidsansatt i butikk er det vanlig at man får rundt 700 euro måneden. Og ofte unnlater sjefen å betale til Ika, så du får ikke samlet deg opp rettigheter i helsevesenet. En kompis som jobber full jobb som resepsjonist på kveld eller natt, og har hatt den jobben på det samme hotellet i snart ti år, er nå oppe i 800 euro mnd.

Det er riktig det du sier Admirala, en servitør tjener ikke noe mer enn en butikkansatt. Men er dere klar over at driks er inkludert i det dere betaler på serveringsstedene? Jeg kjenner ikke til om den kommer i tillegg til servitørens lønn.

Som Bengalow sier så er prisene på det jeg nevnte omtrent på skandinavisk nivå. Tenk dere det i forhold til den minimale lønnen. Ville du akseptere å gå ned til en tredjedel av din inntekt mens prisene fortsatt var de samme?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Admirala\"Servitør vet jeg ikke, men som f.eks. fulltidsansatt i butikk er det vanlig at man får rundt 700 euro måneden. Og ofte unnlater sjefen å betale til Ika, så du får ikke samlet deg opp rettigheter i helsevesenet. En kompis som jobber full jobb som resepsjonist på kveld eller natt, og har hatt den jobben på det samme hotellet i snart ti år, er nå oppe i 800 euro mnd.

 Ville du akseptere å gå ned til en tredjedel av din inntekt mens prisene fortsatt var de samme?

Näe, men det är ikke aktuellt så frågan är hypotetisk, för den svenska staten o regeringen har inte försatt sina medborgare i den situationen  :bom: ( inte vad jag vet i alla fall  :blackeye:  )
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

IngeS

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Admirala\"Servitør vet jeg ikke, men som f.eks. fulltidsansatt i butikk er det vanlig at man får rundt 700 euro måneden. Og ofte unnlater sjefen å betale til Ika, så du får ikke samlet deg opp rettigheter i helsevesenet. En kompis som jobber full jobb som resepsjonist på kveld eller natt, og har hatt den jobben på det samme hotellet i snart ti år, er nå oppe i 800 euro mnd.

 Ville du akseptere å gå ned til en tredjedel av din inntekt mens prisene fortsatt var de samme?

Näe  :bom:
Det er hverdagen for de langt fleste grekere!
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Riitta

Det gjorde jag när jag gick i pension i förtid :clown: Fast det var ju självalt och har inte ångrat mig :bom:

Riitta

IngeS

Quote from: \"Riitta\"Det gjorde jag när jag gick i pension i förtid :clown: Fast det var ju självalt och har inte ångrat mig :bom:

Riitta
Ja men du har en mann som har innkomst også. Her er de langt fleste kvinner hjemmeværende og bare mannen har inntekt
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tommy

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Admirala\"Servitør vet jeg ikke, men som f.eks. fulltidsansatt i butikk er det vanlig at man får rundt 700 euro måneden. Og ofte unnlater sjefen å betale til Ika, så du får ikke samlet deg opp rettigheter i helsevesenet. En kompis som jobber full jobb som resepsjonist på kveld eller natt, og har hatt den jobben på det samme hotellet i snart ti år, er nå oppe i 800 euro mnd.

 Ville du akseptere å gå ned til en tredjedel av din inntekt mens prisene fortsatt var de samme?

Näe  :bom:
Det er hverdagen for de langt fleste grekere!

Frågan är hypotetisk för det den svenska staten o regeringen har inte försatt sina medborgare i den situationen  :bom:   ( inte vad jag vet i alla fall  :blackeye:  ) Så vad vill du vi ska göra åt det ? Mer än sympatisera med vanligt folk  i Grekland ?
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...