Logg inn med Facebook eller Google!

Er Hellas "syden"?

Started by Ole, 08. Jul 09, 21:34:00

Previous topic - Next topic

Admirala

Quote from: \"Mixelite\"Jeg sier Hellas, og blir vel også litt snurt når noen kaller det syden, men det er jo egentlig det der er hvis man i det legger sydligere strøk med sol og varme.

Men i Kalvøs verden ville han for eksempel ikke kalt Madrid eller Thessaloniki Syden (antar jeg, det er lenge siden jeg leste boken). Syden som merkelapp er ganske spesifikt, føler jeg. Også fordi det i formuleringen \"Jeg skal til Syden i sommer\" ligger at man skal på sol- og badeferie ved Middelhavet eller deromkring. Skal man f.eks. på kultur-tur til Hellas eller Italia, eller for den saks skyld til Sør-Afrika, bruker man da ikke formuleringen Syden?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"Så er syden et negativt ladet ord

Tror det kommer an på hvem som bruker det!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Vi er nok enige Admirala ;) Jeg kaller heller ikke Spania for Syden, og for meg er også Syden samme området som du nevner + Mallorca (eh mulig det tilhører Kanariøyene det også, typisk turiststeder med grisefester, temapartys av ymse slag osv. Men selv om det fins visse steder i Hellas som også er i denne kategorien, syns jeg ikke det jeg forbinder med Syden passer på Hellas generelt.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Mixelite\"Jeg sier Hellas, og blir vel også litt snurt når noen kaller det syden, men det er jo egentlig det der er hvis man i det legger sydligere strøk med sol og varme.

Men i Kalvøs verden ville han for eksempel ikke kalt Madrid eller Thessaloniki Syden (antar jeg). Syden som merkelapp er ganske spesifikt, føler jeg. Også fordi det i formuleringen \"Jeg skal til Syden i sommer\" ligger at man skal på sol- og badeferie ved Middelhavet eller deromkring. Skal man f.eks. på kultur-tur til Hellas eller Italia, eller for den saks skyld til Sør-Afrika, bruker man da ikke formuleringen Syden?

Men da setter du de som drar til syden i et negativt ladet ord. Det viktiste er faktisk det at man har hatt utbytte av turen til Hellas/Syden. Og når man da velger å negativilere et ord som syden til det noen av dere mener. Et negativt ord. Ja da blir det hele feil.
Litt som Videoen til Are.
Sitter man en dag på strandbaren så er dette neativt. Sitter man så en dag på et vinfabrikk. Ja da er dette positivt ladet
Yamas til livet og til

Ole

For meg er \"syden\" en chartertur til et sted ved Middelhavet som er bygget opp med tanke på turisme. De fleste stedene jeg reiser til i Hellas er ikke bygget opp rundt turisme, selv om de fleste stedene jo bærer sterkt preg av turisme. I Hellas har jeg vært på disse \"syden-stedene\": Kreta vest for Chania (ekstremt høy syden-faktor), nyebyen på Rhodos og Tigaki på Kos. Men mesteparten av Hellas er ikke \"syden\" for meg.

De som reiser til \"syden\" er nok først og fremst ute etter sol, varme og bading, og hvor de reiser er ikke så viktig. Sydenfarere reiser ofte ett år til Spania, neste år til Tyrkia, Hellas, Bulgaria....og Kanariøyene om vinteren.

Heidrun

Quote from: \"Ole\"For meg er \"syden\" en chartertur til et sted ved Middelhavet som er bygget opp med tanke på turisme. De fleste stedene jeg reiser til i Hellas er ikke bygget opp rundt turisme, selv om de fleste stedene jo bærer sterkt preg av turisme. I Hellas har jeg vært på disse \"syden-stedene\": Kreta vest for Chania (ekstremt høy syden-faktor), nyebyen på Rhodos og Tigaki på Kos. Etter min mening finner man syden også noen steder i Hellas.

De som reiser til \"syden\" er nok først og fremst ute etter sol, varme og bading, og hvor de reiser er ikke så viktig. Sydenfarere reiser ofte ett år til Spania, neste år til Tyrkia, Hellas, Bulgaria....og Kanariøyene om vinteren.
Så hvis jeg tar og reiser med SAS til Chania og bor der i en uke. Ja da er jeg i Hellas/på Kreta. Men hvis jeg da samtidig en dag reiser ut til Platanias. Ja da er jeg i Syden.
Ække rart man bli tullerusk av mindre
Yamas til livet og til

Admirala

Quote from: \"Heidrun\"
Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Mixelite\"Jeg sier Hellas, og blir vel også litt snurt når noen kaller det syden, men det er jo egentlig det der er hvis man i det legger sydligere strøk med sol og varme.

Men i Kalvøs verden ville han for eksempel ikke kalt Madrid eller Thessaloniki Syden (antar jeg). Syden som merkelapp er ganske spesifikt, føler jeg. Også fordi det i formuleringen \"Jeg skal til Syden i sommer\" ligger at man skal på sol- og badeferie ved Middelhavet eller deromkring. Skal man f.eks. på kultur-tur til Hellas eller Italia, eller for den saks skyld til Sør-Afrika, bruker man da ikke formuleringen Syden?

Men da setter du de som drar til syden i et negativt ladet ord. Det viktiste er faktisk det at man har hatt utbytte av turen til Hellas/Syden. Og når man da velger å negativilere et ord som syden til det noen av dere mener. Et negativt ord. Ja da blir det hele feil.
Litt som Videoen til Are.
Sitter man en dag på strandbaren så er dette neativt. Sitter man så en dag på et vinfabrikk. Ja da er dette positivt ladet

Det er negativt ladet for meg. For meg er dette en form for ferie jeg på ingen måte setter pris på eller ville dratt på. Siden jeg ikke kan snakke for alle nordmenn, uttaler jeg meg om hva jeg føler. Derfor har jeg heller aldri villet dra til f.eks Hersonissos. Det betyr ikke at andre kan synes det er det beste feriemålet i hele verden, og sikkert synes \"mitt\" Nafplio er det kjedeligste eller mest pretensiøse stedet på jord. Og det må de svært gjerne mene.
(For øvrig sa jeg ikke at det var noe negativt med å dra på sol- og badeferie til Syden.)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Ja, for meg er syden et negativt lada ord, selv om det nødvendigvis ikke behøver å være det for alle som bruker det. Men hvorfor kan ikke folk si hvilket land de skal til, istedet for dette diffuse \"vi skal til Syden\". Det fratar liksom et hvert land sin egenart, kultur osv. Når noen spør meg om jeg skal til syden i sommer, sier jeg konsekvent Nei, jeg skal til Hellas!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Admirala

Quote from: \"Tjorven\"Men hvorfor kan ikke folk si hvilket land de skal til, istedet for dette diffuse \"vi skal til Syden\". Det fratar liksom et hvert land sin egenart, kultur osv. Når noen spør meg om jeg skal til syden i sommer, sier jeg konsekvent Nei, jeg skal til Hellas!

Men (og nå får jeg Heidrun på nakken) kanskje det ikke er så viktig for dem som skal til Syden hvilket land de er i?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Jeg sier at jeg skal til syden og Hellas hvis noen spør. Bare ta denne siste turen min. Mange turer i fjellene rundt Chania. Men samtidig mange fuktige dager på strandbarene i Platanias. Så da vil det første være positivt ladet for mange. Mens det andre blir negativt ladet
Yamas til livet og til

Tjorven

Må nok være grunnen det ja, Admirala, bare det er billig,sol og bad og høy turist-faktor :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Tjorven\"Men hvorfor kan ikke folk si hvilket land de skal til, istedet for dette diffuse \"vi skal til Syden\". Det fratar liksom et hvert land sin egenart, kultur osv. Når noen spør meg om jeg skal til syden i sommer, sier jeg konsekvent Nei, jeg skal til Hellas!

Men (og nå får jeg Heidrun på nakken) kanskje det ikke er så viktig for dem som skal til Syden hvilket land de er i?

Skal ikke bo på nakken din jeg Admirala. Men her generaliserer du. Du mener altså at sydenturister driter i hvor de er. Bare det er billig fyll, så spiller det ingen rolle hvor man er. Mens de som reiser rundtom og ser seg om, rett og slett er gode turister.
Er ikke dette bingomentalitet
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...