Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder flora och fauna i Grekland

Started by Tommy, 06. May 07, 11:33:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"-POE-\"...förresten, ifall nån undrar om Naturen å så.....

 zq1111

//PO
Ja då PO, den var jätteskojig den lilla reflektionen, så vi fortsätter lite här på den banan.....  
Här är ett annat (främmande&skrämmande zwwhhhhaaaxxxx ?) inslag  förekommande i faunan, speciellt sommartid i Grekland ;



Homo sapiens turistica  zqr233

Tommy

...jag har större lökar än dej, Tompan... :D
Mikke

Ja, fast mina är rödare   zqr2333222222

 zxzeeeee  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Allium cepa = rödlök
Men vettu, nu har ju Mikke vatt nere och solat sina, så det kan nog vara hugget som stucket kantänka.
Beträffande den där senaste växten du lade bild på....hur stor är den? Om man skall leta så bör man veta lite mer, för forskningens skull menar jag. Den ser väldigt oskandinavisk ut, må jag säga!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Allium cepa = rödlök
Men vettu, nu har ju Mikke vatt nere och solat sina, så det kan nog vara hugget som stucket kantänka.
Beträffande den där senaste växten du lade bild på....hur stor är den? Om man skall leta så bör man veta lite mer, för forskningens skull menar jag. Den ser väldigt oskandinavisk ut, må jag säga!

Ha ha ha, ja, det är nog hugget som stucket med rödlökarna ja  :grin:

Om växten, Bengalow, så var blommorna i storlek ungefär som en liten jordgubbe. Och växtplatsen rätt stenig, eller i vart fall intill en bergsskreva, om jag minns rätt. Verkade bre ut sig med utlöpare.
Hoppas det kan hjälpa dig forska rätt på arten, det vore skoj att veta vad det är för någon växt  :smile:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Den senare är en Allium, artnamnet vet jag ej. Vi har något i trädgården som heter A.Bolgaricum, som liknar denna på pricken, utom den långa \"snabeln\" som verkar mysko!!
Den förra är definitivt en martorn, men det finns många sådana. Vi har 2 slags i trädgården, ryskt- och alpmartorn. Dvs hade...dom fröar av sig enormt, så vi fick sådana i hela gräsmattan - överallt!!  Nu är dom \"putz weg\"

Nu haver jag med hjälp av min nyinköpta flora \" Wild flowers of greece\" lyckats identifiera lökväxten som \"Allium ampeloprasum\",  och på svenska heter den \"elefantvitlök\" , snabeln förklarar kanske namnet.

Här är lite att läsa om den ;  http://www.fruktogront.se/modules/produkter/produkt.php?pageId=406

Här finns fröer att köpa  ; http://www.albrunnaperenner.se/8c1035cb-f1c9-4b23-bb11-a797f3f8a990-29.html

  ALLIUM ampeloprasum     5 st 20:-

Vild Purjolök 120 cm  (`Elefantvitlök´löken har vitlökssmak, delikatessgrönsak i Medelhavsländerna)

Alltså något smaskigt och ätbart man kan finna på i de grekiska tassemarkerna.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Tommy, övervåkar du fortsatt på Internettet
\"Gyldendals Middelshavsflora\"?
Den er fortsatt den beste floraen, oversatt til dansk.

\"Rød middagsblomst\" er vanskelig å spore tilbake til latin/gresk uten bilder og beskrivelse.
Glika i zoi

Tommy

Quote from: \"marjana\"Tommy, övervåkar du fortsatt på Internettet
\"Gyldendals Middelshavsflora\"?
Den er fortsatt den beste floraen, oversatt til dansk.

\"Rød middagsblomst\" er vanskelig å spore tilbake til latin/gresk uten bilder og beskrivelse.

Jag tillfälligvis gett opp försöken att få tag på den, o köpte mig \"Wild flowers of greece\" istället för jag ville ha någon användbar flora med mig till Grekland på denna resa. Får se hur jag tycker den fungerar när jag snubblar omkring i tassemarkerna i Hellas, och om den täcker mina ringa behov. Mycket fina bilder faktiskt, och annan relevant information.

Gyldendals Middelhavsflora hoppas jag få ta del av längre fram, danska har jag som regel ikke så svårt att förstå. Fast det är ju det där med inhemska namn, som ju kan skilja sig även inom den egna språkramen ( dialektala varianter ). Det var ju ett himla bra jobb han gjorde den där Linne´, med hjälp av det latinska namnet går det ju alltid att leta rätt på artens namn på det egna språket om en är lite envis  :grin:

Flower Power - hälsning Tommy  zqr2333222222
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

Marjana, \"Röd middagsblomst\" eller \"Duenäbb\" är det inte frågan om vad gäller den bild Tommy har på frågan. R\".M.\" heter \"Lotus Berthelotii\" på latin, och ser ganska annorledes ut
http://www.biologie.uni-regensburg.de/Botanik/Schoenfelder/kanaren/images/Lotus_berthelotii.jpg
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Marjana, \"Röd middagsblomst\" eller \"Duenäbb\" är det inte frågan om vad gäller den bild Tommy har på frågan. R\".M.\" heter \"Lotus Berthelotii\" på latin, och ser ganska annorledes ut
http://www.biologie.uni-regensburg.de/Botanik/Schoenfelder/kanaren/images/Lotus_berthelotii.jpg


Eeeeehhhh ???? vikken fråga i tråden är det du refererar till my dear Bengalow  zxzaxxxxxxxxxx  ????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Har har vi en annan lite färggrann blomst ur den Hellenska floran som jag fann på oppe i Metzova-trakterna, o sedan nu det tycks ha blivit lite förvirring kring frågor och svar om växtarter i denna tråden, så lämnar vi det därhän. Och fortsätter vandringen i vår Herres hage. Någon som vet vad denna växt heter, ikke bara på latin, utan oxå på något av våra nordiska språk. zxwwwwwwwwwa



Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...hm....kan de muligens vara  Krusbladigt kungsljus, Verbascum undulatum ?? Eller spansk taggfibbla,Scolymus hispanicus???
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

marjana

O\' ti kalo websiden under \"vãkster\" noen bilder av planter der også.


http://www.otikalo.se/
Glika i zoi

bengalow

Jag skulle vilja gissa på \"Stäpplilja\" Har vi också haft i trädgården. Möjligen \"Jättestäpplilja\"....Kan inte komma ihåg det latinska namnet, och får inte tid att tänka, eftersom \"-Maten är serverad! Kommer du?\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...