Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder flora och fauna i Grekland

Started by Tommy, 06. May 07, 11:33:02

Previous topic - Next topic

Mikke

Quote from: \"Tommy\"En annan, av mig oidentiferad växt (som fanns på samma ställe som den ovan) hade en blomma som såg ut så här ;



Rätt skojigt utseende på något vis tycker jag. Men vad sjutton är det för växt  zxcqqqaaaaaaaa Någon sorts lilja  zxcqqqaaaaaaaa

Tommy

Tja....tyvärr harunte fotat foten....men med reservation: Enligt P/L så kan de va Borstnycklar,  Orchis italica. (Orkideér)
ca 40 cm hög ört.Stjälk med 5-8 blad i rosett vid marken,hopträngda,brett lansettlika,ofta krusiga,till 15 cm långa och några få, slidlika stjälkblad upptill. Blomställningen äggrund, till 7 cm lång;stödblad hinnartade,korta;de 5 yttre kalkbladen hjälmlikt hopslutna,ljusrosa till nästan röda med med mörkare nerver;läpp till 2 cm lång,djupt kluen med en liten spets mellan flikarna;alla flikar smala.Sporre tunn, nedåtriktad.
Blomningstid:3-5. Växtplatser:gräsmark,glesa buskage,öppen skogsmark. Utbredning; Medelhavsområdet.....

Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Jag tror det Bengalow är inne på, släktet Allium, är rätt, så svaret finns nokk där någonstans.........  

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/allia/alliu/welcome.html

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

bengalow

\"Snabeln\" som hänger där verkar vara ett gammalt hylle med stam från fjolåret, som har följt med upp, när den nya blomman \"sprang\" iväg. Det går väldigt fort.....nästan lika fort som en pensionist tänker!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mikke

....Dear Bungalow, dette later meget plausibelt, og eg boyer mit hode i stövet i riktning Staffanstorp.....Allium verker det vare, men min lille P/L har kun fire-fem dylike, saa eg aer som vanli ikkje til noen nytte i unnervegetationen... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"....Dear Bungalow, dette later meget plausibelt, og eg boyer mit hode i stövet i riktning Staffanstorp.....Allium verker det vare, men min lille P/L har kun fire-fem dylike, saa eg aer som vanli ikkje til noen nytte i unnervegetationen... :D

Ah men Mikke då zxzeeeee .  Pensionisten i Staffanstorp verkar ha knoppat in, så nu har du chansen o bräkka honom. Så ta nu fram den lilla floran o så letar du opp vad denna lilla skönhet heter, o talar om det för mig, för jag vet ikke zxcqqqaaaaaaaa. Men vill gärna veta !!!!  O skyll ikke ifrån dig på osynliga rötter nu  :smile:

 

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Mikke\"....Dear Bungalow, dette later meget plausibelt, og eg boyer mit hode i stövet i riktning Staffanstorp.....Allium verker det vare, men min lille P/L har kun fire-fem dylike, saa eg aer som vanli ikkje til noen nytte i unnervegetationen... :D

Ah men Mikke då zxzeeeee .  Pensionisten i Staffanstorp verkar ha knoppat in, så nu har du chansen o bräkka honom. Så ta nu fram den lilla floran o så letar du opp vad denna lilla skönhet heter, o talar om det för mig, för jag vet ikke zxcqqqaaaaaaaa. Men vill gärna veta !!!!  O skyll ikke ifrån dig på osynliga rötter nu  :smile:

 

Tommy

Åkejrå....så här sent å skumögd verkar det att vara.....
Convolvulus cneorum

Sidenvinda (Vindeväxter)
Flerårig,tilltryckt silverhårig ört.Stjälk grenig,nedliggande till uppstigande,vid basen ofta förvedad. Blad lansettlika,vid basen avsmalnande,ej slidlikt utvidgade,1-2 cm långa. Blomhuvuden i grentopparna nästan oskaftade,för det mesta med endast en utslagen blomma åt gången per blomhuvud. Foder femdelat,flikar lansettlika till brett äggrunda, trubbiga till spetsiga.Krona brett trattlik,vit med gulaktig mitt.Kapsel längre än fodret,klotrund, hårig.
Blomningstid: 4-6.Växtplatser:Kalkklippor vid kusten.Utbredning: Spaniens,Italiens och Jugoslaviens kustområden.
Liknande art: Skär sidenvinda (Convolvulus lineatus)
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...förresten, ifall nån undrar om Naturen å så.....

Naturen är det som betecknas med grön färg på alla kartor..

\"Den är också grön i verkligheten, vilket man kan se om man tittar ut genom sitt fönster eller på färgfotografier.På vintern är naturen vit.
Naturen består av mark,vatten,luft och PLM-produkter.Den kan användas som underlag för parkeringshus,kärnkraftverk och municipalsamhällen.
Där naturen inte används till något kallas den grönområde.

Ur naturen får vi vissa råvaror som mat,massaved och makadam.I de hål som därvid uppstår lägger vi t.ex gamla järnstänger, potatisskal och bildäck.Detta kallas kretsloppet i naturen.I naturen finns bl.a campingturister och djur.

Djur är en sorts komplicerade kvicksilverföreningar som i vissa fall har rörelseförmåga.En del djur kan flyga.Är dom små, behöver man inte bekymra sig om vad de heter, det är bara att spraya.Är de större kallas de fåglar, och mot dem har änu inget effektivt spraymedel framställts,utan bara långsamt verkande medel.Fåglar förekommer främst i motorer i jetplan,i tjockoljebälten samt i små drivor nedanför kraftledningar och fyrtorn.

I naturen finns också små gröna djur som inte rör på sig, de kallas växter.Till växterna hör bl.a julgran,pelargon och hö.Stora växter kallas träd.Av dem får vi grillkol och plywood. Står det mer än fem träd på en liten yta kallas det skog.I skogen kan man gå vilse.I skogen finns även varg och björn. Björnen är ett lömskt djur som alltid överfaller försvarslösa jägare.Vargen finns inte.

Marken kallas det som naturen står på.I marken finns olja och gas som kommit dit från läckande cisterner och ledningar.Oljan pumpar man ibland upp igen och häller tillbaka i cisternen. Jämför kretsloppet ovan.I marken sticker växterna ner ena änden och suger upp vatten som annars kunde ha kommit till nytta.Det vatten som växterna inte kommer åt kallas grundvatten.Grundvatten är en DDT-lösning.På marken finns vidare motorvägar och rullstensåsar.Var de senare kallas så är en gåta, då de inte alls är några åsar utan tvärtom en rad gropar, s.k grustag.Kring motorvägarna flockas blyhaltiga växter och hörselskadade bönder.

Vatten är en ofta löddrande gråbrun vätska som förekommer i naturen i flera former.Vatten i form av regn består av salt och svavelsyra, vilket beror på at vattnet påverkas av luftens naturliga sammansättning.Dessa ämnen underlättar genom sitt idoga arbete framtida rivning av kyrkor och andra stenbyggnader samt järnkonstruktioner. De håller även PH-värdet i sjöar på tillräckligt låg nivå för att fiskarna inte ska bli aggressiva.

Fiskar är ett slags ofta döda djur som lever i vattnet.Vattendrag som oturligt nog rinner fram just där avloppsledningar mynnar ut, blir ofta berikade  med flera sällsynta kemikalier.En av de populäraste kemikalierna heter fosfor.Det är en helt ofarlig kemikalie som möjliggör skumbad i det fria.Dessutom sätter den fart på den slöa naturen. Sjöar som annars skulle ha behövt tusen år för att växa igen, klarar det nu på tre år med hjälp av fosfat. Detta är en form av strukturrationalisering.\"
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Quote from: \"Mikke\"
Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"Mikke\"....Dear Bungalow, dette later meget plausibelt, og eg boyer mit hode i stövet i riktning Staffanstorp.....Allium verker det vare, men min lille P/L har kun fire-fem dylike, saa eg aer som vanli ikkje til noen nytte i unnervegetationen... :D

Ah men Mikke då zxzeeeee .  Pensionisten i Staffanstorp verkar ha knoppat in, så nu har du chansen o bräkka honom. Så ta nu fram den lilla floran o så letar du opp vad denna lilla skönhet heter, o talar om det för mig, för jag vet ikke zxcqqqaaaaaaaa. Men vill gärna veta !!!!  O skyll ikke ifrån dig på osynliga rötter nu  :smile:

 

Tommy

Åkejrå....så här sent å skumögd verkar det att vara.....
Convolvulus cneorum

Sidenvinda (Vindeväxter)
Flerårig,tilltryckt silverhårig ört.Stjälk grenig,nedliggande till uppstigande,vid basen ofta förvedad. Blad lansettlika,vid basen avsmalnande,ej slidlikt utvidgade,1-2 cm långa. Blomhuvuden i grentopparna nästan oskaftade,för det mesta med endast en utslagen blomma åt gången per blomhuvud. Foder femdelat,flikar lansettlika till brett äggrunda, trubbiga till spetsiga.Krona brett trattlik,vit med gulaktig mitt.Kapsel längre än fodret,klotrund, hårig.
Blomningstid: 4-6.Växtplatser:Kalkklippor vid kusten.Utbredning: Spaniens,Italiens och Jugoslaviens kustområden.
Liknande art: Skär sidenvinda (Convolvulus lineatus)

Sidenvinda, tack Mikke  :grin: .  Vacker blomma tycker jag. Just denna bild är tagen i Metzovo-trakten där den växte vilt. Här hemma förekommer den väl som trädgårdsväxt har jag för mig.

Här är en representant ur faunan, som jag har fått till att det är en Murödla, den ser ut så här;



Denna lilla rackare som kikade fram lite nyfiket på mig, fann jag i Ioaninna.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

...förresten, ifall nån undrar om Naturen å så.....

 zq1111

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"...förresten, ifall nån undrar om Naturen å så.....

 zq1111

//PO
Ja då PO, den var jätteskojig den lilla reflektionen, så vi fortsätter lite här på den banan.....  
Här är ett annat (främmande&skrämmande zwwhhhhaaaxxxx ?) inslag  förekommande i faunan, speciellt sommartid i Grekland ;



Homo sapiens turistica  zqr233

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Det här är en liten ört ( blomma ) som jag snubblade över i Metzovo-trakten. Och undrar över vad det kan vara för något  zxcqqqaaaaaaaa

Någon som vet ?????



Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"-POE-\"...förresten, ifall nån undrar om Naturen å så.....

 zq1111

//PO
Ja då PO, den var jätteskojig den lilla reflektionen, så vi fortsätter lite här på den banan.....  
Här är ett annat (främmande&skrämmande zwwhhhhaaaxxxx ?) inslag  förekommande i faunan, speciellt sommartid i Grekland ;



Homo sapiens turistica  zqr233

Tommy

...jag har större lökar än dej, Tompan... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...