Logg inn med Facebook eller Google!

Masete kelnere og selgere?

Started by Mixelite, 30. Jun 08, 08:40:54

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg er litt forvirret her. På et annet forum ble det spurt om forslag til reisemål for alenereisende jente. Jeg foreslo Hellas og påstod at her kan man være alene kvinne og ikke få mer oppmerksomhet enn man ønsker selv. Fikk følgende svar:

QuoteHellas er jo virkelig berømt for sine innpåslitenhet så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra...... Men hellas kan så abolutt være et bra reisemål, men da bør man tåle masete kelnere og selgere.

På spørsmål om hvor vedkommede har feriert, fikk jeg dette svaret:

QuoteJeg har bodd i Hellas ver en lengre periode så dette føler jeg meg rimelig trygg på :-) Dessuten er det noe de fleste sier når de kommer tilbake fra sin greske ferie, men for all del, Hellas er et ok sted det.

Jeg kjenner meg bare så lite igjen i en slik beskrivelse! Mulig det er fordi jeg ferierer på Chios for det meste, men at de fleste sier at man opplever masete kelnere og selgere...? Kjenner ikke igjen det heller, jeg.

Hva mener dere?

Marit

Har aldri opplevd kelnerne og innkastere som spesielt innpåslitne i Hellas. Det må i så fall gjelde innkastere som ikke er grekere og som jobber i typiske \"bargater\" etc. I Spania (da mener jeg Gran Canaria hvor jeg har reist noen ganger) var innkasterne utrolig innpåslitne.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Anita

Heisan  :flower:

Tror det kommer an på hvilken øy en reiser til i Hellas.

På Rhodos hvor jeg har vært flere ganger er det \"masete\" kelnere og selgere (i gamlebyen). Opplevde litt av det samme når vi var på Symi, for ikke å snakke om da vi var i Agia Napa på Kypros  :blackeye:

(Den verste plassen jeg har opplevd er Cran Canaria/Puerto Rico - der prøvde de også å lure deg trill rundt  :cyclops: )

På Lesvos/Molyvos opplevde vi lite av det fenomenet.

Jeg bryr meg ikke om dem og går der jeg selv vil gå :cheese:

Vennlig hilsen
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Nei, det der virket litt fremmed for meg også. Har opplevd det en gang i Naoussa, Paros, og ett par ganger nede ved havna på Naxos, men spesielt \"innpåslitne\" kan jeg ikke si de var... de tok et nei for et nei. At der står en kelner og inviterer deg til å kikke på menyen, det kan vel ikke kalles masete??? Og ellers enig med Marit og Anita, GC/Puerto Rico er en lidelse (kanskje derfor jeg ikke reiser dit lengre?)
Kanskje er det de ivrigste romselgerne vedkommende hadde i tankene? Men det begynner det jo å bli orden på etterhvert?

Sjøløve

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i en sånn beskrivelse av innkastere i Hellas.
Det eneste stedet jeg  har opplevd litt tendens til dette er langs havnepromenaden i Chania by på Kreta, og kanskje i gamlebyen på Rhodos.
Var på ferie i Sharm el Sheik i Egypt en vinter, DER skal jeg love at det var innpåslitne innkastere og selgere - det ble skikkelig slitsomt i lengden.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

IngerMarit

Kan bare støtte opp under det dere alle skriver. Opplevde en masete kelner i løpet av mine fjorten dager på Kos, og til ham gikk vi ikke. Slik var det også i Chania som beskrevet ovenfor. Hellas må være perfekt å reise alene til  :clown:

Thera

Vet ikke hva vedkommende mente med "masete" jeg. Men kjenner meg uansett ikke igjen.
Jeg var i Marokko en gang, da var det nesten umulig å komme seg vekk fra et par menn som solgte smykker og armbånd. Har aldri vært borti noe sånt i Hellas..
Superhyggelige innkastere som gjerne vil ha kunder til sin resturant har jeg opplevd, men man velger litt selv om man vil la det bli plagsomt. Er jo bare å gå forbi dem, de kommer som regel ikke løpende etter, eller roper etter folk.

Da jeg var i Platanias gikk en kelner rundt til alle bordene og pratet litt med kundene. Alle fikk en raki på slutten av måltidet, og han tok med sitt eget rakiglass bort og skålte. Jeg syntes det bare var hyggelig, men noen ville kanskje oppfattet det som litt masete..?
På Santorini har jeg også bare opplevd hyggelig resturantbetjening.

Det noen ser på som vanlig høflighet, kan andre tolke som flørt. Kanskje det fører til litt innpåslitenhet? Ikke nødvendigvis av kelnere og innkastere da, men generelt. Men de fleste tar jo nei for et nei.. Jeg har en oppfatning av at de som "klager" mest på dette, er jenter som egentlig ønsker sånn oppmerksomhet, men ikke helt vil innrømme det.
Quote from: \"Mixelite\"Jeg foreslo Hellas og påstod at her kan man være alene kvinne og ikke få mer oppmerksomhet enn man ønsker selv.
Dette tror jeg er veldig riktig!
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tjorven

Jeg føler meg trygg når jeg reiser alene i Hellas, nettopp fordi man SLIPPER innpåslitne folk, i motsetning til andre sydligere land. Min erfaring er at både kelnere og andre faktisk er mindre \"pågående\" enn om flere er sammen. Kelnere er hyggelige, viser respekt og er høflige når man tropper opp alene.
Er man åpen og viser at man koser seg, blir man fort tatt inn i varmen. Jeg ble \"adoptert\" av hele familien på en taverna på Leros, og det var trist å ta farvel.
Etter så mange positive erfaringer, syns jeg ikke det er vanskelig å spise ute alene i Hellas.
Men på typisk masete turiststeder er vel også kelnerne mer masete. Man smittes av stemninga der man er.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Liv

Jeg syns ikke generelt at jeg har blitt \"påtvunget\" noen som helst slags uønsket oppmerksomhet av grekere når jeg har tuslet rundt i gatene, uavhengig om jeg har vært aleine eller ei.


 Men har opplevd skikkelige pågående innkastere og kelnere noen steder i Hellas. I Chania,havnepromenaden,hver gang jeg har vært der. I Skiathos by på beg. av -90 tallet.
 I Rethymnon begynte innkasterne langs den lille havna og strandpromenaden å bli pågående for et par års tid siden. De siste par åra har det vært forbudt  med \"innkasting\" og henvendelser når man går forbi. Nesten litt stusselig å se alle de tause kelnerne som står rett opp og ned med armene langs siden og bare \"ser\".
I gamlebyen på Rhodos opplevde jeg veldig pågåenhet fra butikkene, om inn og handle, og at de stakk ouzoglass nesen opp i nesa di om du gikk forbi. Dette var på slutten av -80 tallet, sikker forandret der også.

Men et par venninner hadde blitt veldig plaget av det de trodde var grekere. (Platanias) De spiste på samme restaurant nesten hver kveld, og samme gjengen kom hele tida til bordet med henvendelser om å bli med på bar etterpå etc. Tok overhodet ikke et nei for et nei. Det ble til slutt personalet på restauranten som tok affære og bad dem være i fred, og forklarte at det var albanere. Jeg nevner dette fordi på Kreta,som jeg kjenner til, er det blitt et problem at albanere gir seg ut for å være grekere,spesielt overfor jenter som de med eller uten hell sjekker opp.De er voldsomt pågående. Men dette er jo en annen problematikk enn innpåslitne kelnere og innkastere. Men syns det er greitt og ha nevnt det siden mange tror dette er grekere, og det setter grekerne i ett dårligere lys enn de fortjener.

Skal ikke \"rakke ned\" på Tyrkia hvor jeg kun har vært på et turist sted,men der opplevde jeg det utrolig slitsomt med pågåenhet.

Torill

Nå har jo jeg bare vært på 3 turer i Hellas da,og utenom høysessong,men har aldri merket noe sånt! Men var på et marked i Spania engang,og da ble jeg nesten redd. Selgeren fulgte etter meg et langt stykke :cyclops:
Ingen kan alt - alle kan noe.

AsleP

Hei!

Som trofast ferierende på Kreta i mage år, må jeg si at høres fremmed ut med innpåslitne selgere/innkastere.

Klart at det er litt \"røffere\" måte å markedføre på nå enn det var for 10-15 år siden... og at det er noe \"verre\" i havna i Hania enn det er i Platanias f.eks., men fremdeles går det jo an å si nei på en høflig måte til de aller fleste?

I Platanias og Paleochora kan i vert fall jeg \"gå fritt\" også inne i de fleste butikkene. Må som oftes be om hjelp dersom jeg vil kjøpe noe!
AsleP

xristina

Dette er noe jeg husker var et problem da jeg begynte å reise til Hellas, men som jeg ikke har slitt med de siste årene i alle fall. Vi snakket faktisk om det på turen nå, hvor deilig det var at de ikke lenger var pågående, og noen mente at de ikke lenger fikk lov til å være så pågående...

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....