Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass - transfer og bagasje

Started by Ole, 22. Jan 15, 12:32:19

Previous topic - Next topic

Ole

Da har vi testet 40 minutters transittid på Athens flyplass. Først av alt, vi klarte det, og vi kom oss med på flyet til Paros! Vi var veldig spente på om dette kunne gå og prøvde å legge best mulig til rette for å få det til. Det beste hadde vært å ha kun håndbagasje, men det viste seg at det ikke gikk for en familie på fire som skal være borte i tre uker. På Gardermoen prøvde vi å få sendt bagasjen helt fram til Paros, men det gikk ikke. Dama i skranken prøvde å få det til, men nei. Hun sa at grunnen var at Norge ikke var med i EU og at vi dermed måtte ta ut kofferten i Athen og levere den på nytt der. Boardingkort til Paros fikk vi, så det var positivt. Dermed stod det i systemene at vi skulle være med flyet til Paros.

10 minutter etter oppsatt tid tar vi av fra Gardermoen. 10 min. tapt, men ofte kjører jo flyene inn noen minutter. Og det var det som skjedde også. 15 min. før skjema lander vi i Athen og vi føler oss ganske sikre på at vi skal rekke flyet til Paros med grei margin. Flyet parkerer ikke inntil terminalen, så vi må ta buss dit. Dermed går det noen minutter ekstra. Inne i ankomsthallen gjør vi oss klar til å hente kofferten. En ansatt på flyplassen tropper opp og lurer på om det er noen som skal med Paros-flyet, og det er det. Flere norske familier skal være med. Hun ber oss bli med henne, men det går ikke, for vi vil ha med kofferten. Vi venter på kofferten og hun venter på oss. Det kommer noen få kofferter på båndet, men så er det slutt. Vi venter og venter, men ingenting skjer. Plutselig er det bare 15 min. til flyet skal gå, og ingen koffert! Likevel føler vi oss ganske rolig pga. den flyplassansatte som venter på oss. Jeg telte 21 nordmenn, og flyet tar 37 personer. Til slutt fikk vi kofferten og det bar i stor fart opp for å levere kofferten, så lett jogg til avgangshallen, så lett jogg til sikkerhetskontrollen, så lett jogg til utgangen og ventende buss. Den ansatte på flyplassen har vært med oss hele veien. Vi kom oss inn i flyet og 15 min. forsinket lettet vi. Vi brukte nøyaktig fem timer fra vi lettet på Gardermoen til vi landet på Paros!

Det var ventingen på kofferten som gjorde at vi fikk dårlig tid. Med kun håndbagasje hadde dette gått veldig greit og uten stress. Det at det var så mange som var i samme situasjon som oss gjorde nok at de holdt igjen flyet til Paros.


Gjør vi dette igjen? Ja og tja, men trolig ja. Når man kommer seg til Paros på fem timer er det helt ok med litt lett jogging! :)

mouche

Vår sønn kom nettop til Kreta, og det var ikke noe problem for ham å få sendt bagasjen direte hit selv om han mellomlandet i Aten. Vi har kun en gang selv opplevd at det IKKE gikk, alle de øvrige gangene gikk det bra. Noen på Gardermoen vet hvordan de skal tagge/manipulere systemet, andre ikke, så dette er litt tilfeldighetenes spill.

Kristian

Så vidt meg bekjendt går det med transfer/gjennomgående bagasje med SAS/Olympic/Aegean pga av at de er med i Star Aliance, mens det ikke går med Norwegian i utgangspunktet.

Dette gjelder hjem.

Jeg har av en eller annen årsak klart det med Norwegian fra Paros med Norwegian til Rygge for mange år siden, Det største problemet den gangen var å finne flyplasskoden
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...