Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass - transfer og bagasje

Started by Ole, 22. Jan 15, 12:32:19

Previous topic - Next topic

telma

Utdrag fra reisebrev på kalimera (utreise fra Bergen September 2013);

#
Neste dag ringer de fra flyplassen. Sekken min er kommet med morgenflyet fra Athen"¦..
Når jeg henter sekken, får jeg forklart hva som har skjedd. Siden reisen min startet i et land utenfor EU, så må bagasjen gjennom tollen i Athen. Det er noen få øyer som har egen toll klarering, Samos er altså ikke en av de. Her fikk jeg feil informasjon fra flyvertinnen på SAS-flyet. Når bagasjen var innsjekket til Samos, ble den sendt dit.
#

Ole

Quote from: filhellener on 23. Jan 15, 17:52:34
Quote from: Ole on 22. Jan 15, 19:01:26
Hadde jeg reist alene, hadde jeg nok tatt sjansen. Vi er tre voksne og fire barn/undommer med 3-4 kofferter som skal sjekkes inn. Hadde vi klart oss med kun håndbagasje hadde sjansene blitt mye bedre. Vi har 72 timer på oss før vi må akseptere eller ikke.


Jeg ønsker lykke til, Ole  :sol:

Vi reiser med kun håndbagasje oftere og oftere, også på 14 dagersferier vår og høst :) Nå i april reiser vi på 3ukersferie uten innsjekket bagasje.

- tror du ikke det går fint for dere og, når dere reiser midt på sommeren? - solkrem, sjampo o.l kan man jo kjøpe på plass :)



Tusen takk for lykkeønskning! :) Jeg foreslo for kona at vi kunne reise bare med håndbagasje, Jeg fikk et kontant 'nei' til svar, så da var den saken avgjort! :)


Quote from: JohnS on 24. Jan 15, 00:37:12
Jeg må si det høres som et lite attraktivt opplegg hvis man skal innlede ferien med et slikt stress-opplegg.  Jeg tror aldri jeg ville satse på mindre enn to timer ved flybytte, som også er kravet en del forsikringsselskaper setter for at alle forsikringer skal være gyldige.  Det bør være en god del lapper å spare for å vurdere et slikt heseblesende program.  Det er slike ting som gjør at jeg synes charter er enkelt og bekymringsløst. 


Ingen liker vel å stresse..... Nå skal ikke vi til en charter-øy, så det er ikke noe alternativ. Jeg går gjerne med rask gange gjennom Athens flyplass når jeg vet at jeg sparer et femsifret beløp i forhold til charter i skoleferien. Aegeans fly går fra Gardermoen kl. 12:10 og man slipper å stå opp midt på natta, noe jeg ser på som et stort pluss. Deilig å slippe stresset med å stå opp kl. 02:00! :)

Vi har gjennomgående billett, og skulle det vise seg at vi ikke rekker flyet, så har Aegean ansvaret for å sende oss med neste fly. Neste fly går morgenen etter, og dermed er Aegean ansvarlig for overnatting også. Dette bekrefter Aegean.

Uansett så er det nok lurt å pakke det viktigste (kamera :) ) i håndbagasjen, i tilfelle koffertene ikke kommer fram.

telma

Da blir det spennende å får høre om bagasjen blir forsinket til Paros grunnet tollbestemmelser eller kort transfertid....

Har du undersøkt om Olympic fungerer som datterselskap av Aegean, slik at SAS(SAS Ground Handling) får sjekket dere inn hele veien fra Norge ?

Perigahre

Jeg har sett passasjerer bli sluppet igjennom en slik snarveg, men det være en person til å låse opp døren. Hvordan de får til en slik ordning aner jeg ikke. Kanskje med kontakt direkte fra flyet. De kommer da rett fra ankomst-tuben og inn i avgangshallen. Men hvis du skal ut igjen med Olympic så skal du vel som regel ned i kjelleren for å bli satt på en buss.

Pjokken

Quote from: Perigahre on 25. Jan 15, 17:49:50
Jeg har sett passasjerer bli sluppet igjennom en slik snarveg, men det være en person til å låse opp døren. Hvordan de får til en slik ordning aner jeg ikke. Kanskje med kontakt direkte fra flyet. De kommer da rett fra ankomst-tuben og inn i avgangshallen. Men hvis du skal ut igjen med Olympic så skal du vel som regel ned i kjelleren for å bli satt på en buss.


Mulig at mannen med nøkkelen kan få deg på en snarvei til avgangshallen, men fortsatt gjenstår sikkerhetskontrollen ved gaten....

filhellener

Quote from: Ole on 24. Jan 15, 10:55:06
Quote from: filhellener on 23. Jan 15, 17:52:34
Quote from: Ole on 22. Jan 15, 19:01:26
Hadde jeg reist alene, hadde jeg nok tatt sjansen. Vi er tre voksne og fire barn/undommer med 3-4 kofferter som skal sjekkes inn. Hadde vi klart oss med kun håndbagasje hadde sjansene blitt mye bedre. Vi har 72 timer på oss før vi må akseptere eller ikke.


Jeg ønsker lykke til, Ole  :sol:

Vi reiser med kun håndbagasje oftere og oftere, også på 14 dagersferier vår og høst :) Nå i april reiser vi på 3ukersferie uten innsjekket bagasje.

- tror du ikke det går fint for dere og, når dere reiser midt på sommeren? - solkrem, sjampo o.l kan man jo kjøpe på plass :)



Tusen takk for lykkeønskning! :) Jeg foreslo for kona at vi kunne reise bare med håndbagasje, Jeg fikk et kontant 'nei' til svar, så da var den saken avgjort! :)



Jeg forstår jo at kona di har behov for/lyst til å ha med et større utvalg klær, sko m.m enn det som får plass i håndbagasjen  :)
Jeg er en generasjon eldre,  og dessuten veldig lite opptatt av klær, men jeg liker å være "rent og ordentlig kledd" da ;)

Kari

Vegard

Hei

En annen helt fantastisk grunn til å satse på å rekke det flyet, er jo reisetiden. 6 timer og 5 minutter fra avreise OSL til føttene står på Paros, det er jo rett og slett fantastisk. Lunsj på Gardermoen og middag på Appolon Garden.
Da er det verdt risikoen med at bagasjen kanskje kommer dagen etter.

Ett skift og badebukse i håndbagasjen så er ikke dette noe stress. :-)

God tur!

Ole

Jepp, det er fantastisk! Krysser fingrer, og enig i at en koffert i manko ikke er så viktig.

Frynse

30. Jan 15, 12:29:39 #32 Last Edit: 30. Jan 15, 12:31:59 by Frynse
Jeg stilte spørsmålet til Aegean, og svaret var som følger:
"Further to your request, we would like to inform you that in case separate tickets have been issued, you have to collect your baggage in Athens Airport and proceed directly to the self-check in kiosks / check-in counters of Aegean to re-check in. However, in case all flight segments are ticketed under the same ticket number, your luggage will be delivered to your final destination."

Enkelt sagt; har man gjennomgående billett, sendes bagasjen helt fram, ihvertfall med Aegean.
Regner jo med at reglene er like uansett selskap og destinasjon siden dette styres av lovverket.


Ole

Jeg sjekket forholdene litt da jeg var i Athen i forrige uke. Det er en åpen dør mellom ankomsthallen (gangen før bagasjebåndene) og avgangshallen i første etasje. Det er også flere trapper mellom første og andre etasje der man kan gå fritt opp og ned. Hvis vi får sendt bagasjen helt til Paros (vi har gjennomgående billett), så slipper vi altså å gå hele runden rundt flyplassen. I verste fall må vi ta rulletrapp opp en etasje og gå gjennom ny sikkerhetskontroll. Er flyet fra Gardermoen i rute burde dette gå veldig greit.

Kristian

Quote from: Ole on 24. Jan 15, 10:55:06
Quote from: filhellener on 23. Jan 15, 17:52:34
Quote from: Ole on 22. Jan 15, 19:01:26
Hadde jeg reist alene, hadde jeg nok tatt sjansen. Vi er tre voksne og fire barn/undommer med 3-4 kofferter som skal sjekkes inn. Hadde vi klart oss med kun håndbagasje hadde sjansene blitt mye bedre. Vi har 72 timer på oss før vi må akseptere eller ikke.


Jeg ønsker lykke til, Ole  :sol:

Vi reiser med kun håndbagasje oftere og oftere, også på 14 dagersferier vår og høst :) Nå i april reiser vi på 3ukersferie uten innsjekket bagasje.

- tror du ikke det går fint for dere og, når dere reiser midt på sommeren? - solkrem, sjampo o.l kan man jo kjøpe på plass :)



Tusen takk for lykkeønskning! :) Jeg foreslo for kona at vi kunne reise bare med håndbagasje, Jeg fikk et kontant 'nei' til svar, så da var den saken avgjort! :)


Quote from: JohnS on 24. Jan 15, 00:37:12
Jeg må si det høres som et lite attraktivt opplegg hvis man skal innlede ferien med et slikt stress-opplegg.  Jeg tror aldri jeg ville satse på mindre enn to timer ved flybytte, som også er kravet en del forsikringsselskaper setter for at alle forsikringer skal være gyldige.  Det bør være en god del lapper å spare for å vurdere et slikt heseblesende program.  Det er slike ting som gjør at jeg synes charter er enkelt og bekymringsløst. 


Ingen liker vel å stresse..... Nå skal ikke vi til en charter-øy, så det er ikke noe alternativ. Jeg går gjerne med rask gange gjennom Athens flyplass når jeg vet at jeg sparer et femsifret beløp i forhold til charter i skoleferien. Aegeans fly går fra Gardermoen kl. 12:10 og man slipper å stå opp midt på natta, noe jeg ser på som et stort pluss. Deilig å slippe stresset med å stå opp kl. 02:00! :)

Vi har gjennomgående billett, og skulle det vise seg at vi ikke rekker flyet, så har Aegean ansvaret for å sende oss med neste fly. Neste fly går morgenen etter, og dermed er Aegean ansvarlig for overnatting også. Dette bekrefter Aegean.

Uansett så er det nok lurt å pakke det viktigste (kamera :) ) i håndbagasjen, i tilfelle koffertene ikke kommer fram.


Og litt toalettsaker undertøy etc
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Quote from: filhellener on 25. Jan 15, 20:15:36
Quote from: Ole on 24. Jan 15, 10:55:06
Quote from: filhellener on 23. Jan 15, 17:52:34
Quote from: Ole on 22. Jan 15, 19:01:26
Hadde jeg reist alene, hadde jeg nok tatt sjansen. Vi er tre voksne og fire barn/undommer med 3-4 kofferter som skal sjekkes inn. Hadde vi klart oss med kun håndbagasje hadde sjansene blitt mye bedre. Vi har 72 timer på oss før vi må akseptere eller ikke.


Jeg ønsker lykke til, Ole  :sol:



Vi reiser med kun håndbagasje oftere og oftere, også på 14 dagersferier vår og høst :) Nå i april reiser vi på 3ukersferie uten innsjekket bagasje.

- tror du ikke det går fint for dere og, når dere reiser midt på sommeren? - solkrem, sjampo o.l kan man jo kjøpe på plass :)



Tusen takk for lykkeønskning! :) Jeg foreslo for kona at vi kunne reise bare med håndbagasje, Jeg fikk et kontant 'nei' til svar, så da var den saken avgjort! :)



Jeg forstår jo at kona di har behov for/lyst til å ha med et større utvalg klær, sko m.m enn det som får plass i håndbagasjen  :)
Jeg er en generasjon eldre,  og dessuten veldig lite opptatt av klær, men jeg liker å være "rent og ordentlig kledd" da ;)




Og svigerdattera vår må ha med seg "sminkekoffert", derfo ingen Øyhopping
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...