Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder og info fra demonstrasjonene i Athen, desember 2008

Started by Måne, 09. Dec 08, 18:25:46

Previous topic - Next topic

bengalow

Jag håller med dig Mix! Det är intressant att se bilder som inte är utvalda för att bilda en mening, opinion, men belyser de faktiska förhållanden som är på plats. Tack för god info, Måne!!!
Du skriver också sansat om vad som sker, utan överdrifter, men jag saknar ett beskrivande ord genom alla berättningar, även hos de grekiska nyheterna - huliganer.....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Måne

Quote from: \"Kosiii\"Ta en titt her og følg nøye med på det som sier ...spesielt du Mona som mener (i følge VG) at grekerne ikke vet hvorfor de demonstrer for. Det er bare tullete og du er veldig dårlig informert av mest sannsynlig kjæresten din som overtsetter for deg ... Det som du ser på nyhetene til de store kanalene i Hellas er ikke alltid det som virkelig skjer.

Et bra start for deg Mona er å starte her : http://www.tvxs.gr/v1407
Uavhengig nettside som følger med på alt som skjer ....



Hei!

For å svare deg direkte:

Jeg har sett filmen du viste til på facebook, og den er veldig bra og veldig informativ. Jeg kommer til å sende den videre til andre som er interesserte. Men legg merke til en ting i interviewet - Ioannis Tavridis sier at hans venner og slektinger er redde, og at dette er en helt annerledes følelse enn slik det pleide å være. Han blir også spurt hva slags alternativer grupperingene som står bak demonstrasjonene representerer - og Ioannis Tavridis svarer at han frykter at de \"ikke representerer noe særlig konstruktivt\", og at det ikke bare nødvendigvis er venstreekstremister men også høyreekstremister som fremprovoserer konflikter. Jeg skulle gjerne spurt ham hvor resten av folket er i denne konflikten...

Når det gjelder oversettelse så snakker kjæresten min forferelig dårlig gresk. Jeg snakker og forstår gresk i god nok grad til at jeg føler meg informert, men tar forbehold om at jeg kan misforstå ting. Og hvis jeg ikke kan referere til hva som blir sagt på ANT1, Star, ET-1 og NET, + hva jeg leser i Kathimerini, hva skal jeg forholde meg til da? Jeg bruker gresk media fra flere kilder, CNN, BBC, OG jeg bruker hva venner av meg forteller meg og hva jeg ser i gatene. Jeg bruker indymedia for å se hva \"den andre siden\" mener (http://athens.indymedia.org/ for de som vil sjekke ut dette). Jeg er veldig interessert i konflikten, og demonstrasjoner her generelt, for vennene mine er stadig vekk med og demonstrere. Det er de ikke denne gangen, og min mening blir da selvsagt farget av at de tar avstand fra denne konflikten. Dette sa jeg også til VG og kommer fram i artikkelen de skrev.

Og aller sist så skal de sies at jeg kjenner det greske \"demonstrasjonsmønsteret\", og jeg kjenner til hvordan ting pleier å utvikle seg her nede. Ingen ting er nytt - bortsett fra at hele \"demonstrasjonen\" nå går utover greske butikkeiere som ikke kan holde åpent, som må rydde butikkene sine, som får frastjålet tingene sine, som får brent ned butikkene og bygningene de jobber i. Hvor mange voksne grekere tror du støtter dette? Ja, jeg sier voksne - for jeg mener fortsatt at det er svært stor overvekt av ungdom som gjør dette. Hvis de vil oppnå å sjokkere regjeringen så har de fått det til. Hvis de vil oppnå å sjokkere folket så har de fått det til. Hvis de vil framtvinge endringer - så får vi se om de får det til. Jeg håper de får det til. Jeg har sympati for saken, men jeg har *ikke* sympati for metodene.

Måne

\"Demonstrantene\" har også vandalisert biblioteket på universitetet, ødelagt datamaskinene, bøker, stoler, vinduer og vegger, og generelt rasert inne på universitetet (Ifølge ANT1). HVA ønker de å oppnå med det? Regjeringsskifte? Mindre korrupsjon? Bedre økonomiske framtidsutsikter? Anerkjennelse av utdanning fra utenlandske universiteter som er etablert i Aten? Muligheten for jobb? Bedre behandling av asylsøkere?..

Er det sannsynlig at resten av befolkningen støtter denne måten å \"demonstrere\" på, eller at de demonstrantene som demonstrerte fredelig uka før ting tok helt av føler at dette hjelper saken deres?

Problemet med artikkelen er at folk leser kommentarene mine uten å tenker over at dette er min mening etter 4 dager med vold. Jeg mente noe annet på søndag, da var jeg mer sympatisk for ungdommen. Meningen min endret seg også på mandag og tirsdag. Kommentarene i VG artikkelen er fra onsdag kveld. Jeg kan forstå ungdommen veldig godt, og frustrasjonene deres. Og som ei venninne av meg nettopp sa til meg: \"noe er jo fundamentalt galt både der og i fler andre land, men det er noe med det å lage bråk for bråkens skyld\" og \"men jeg syns også at problemene har gått for langt når noen føler de må begynne med slike tiltak for å få oppmerksomhet\". Dette reflekterer i stor grad hva jeg også mener.

Riitta

Det känns sorgligt och läsa om allt detta och se på alla bilderna med all förstörelse :cry:

Riitta

Måne

Hvis dere vil ha flere \"uavhengige\" kilder å lese om opptøyene fra så kan dere ta en titt på http://www.occupiedlondon.org/blog/ og en del uoffisielle meninger og informasjon blir publisert her http://www.hashtags.org/tag/griots?page=1 men mye av det er skrevet på gresk.

Tommy

Än en gång Måne, en stor eloge  :cheers: till dig för dina personliga reflektioner och återspeglingar av händelserna i Athen o Grekland. Det har varit väldigt bra för oss med förmånen att kunna ha följt dig på gator o torg, direkt o personligt. Det har gett en mer nyanserad o vardaglig bild av händelserna, i vart fall för mig, än om jag bara kunnat följa med i det vanliga nyhetsflödet.  

Tack

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Måne

Enda en liten oppdatering: Ei gresk venninne av meg på facebook endret nettopp statusen sin:

\"Sensuert navn\" is collecting pieces of bricks at her balcony - they have started attacking residencies now or what?
5 hours ago - 4 comments

En av kommentarene på hennes status (fra en annen greker) sier:
\"ax egw egateleipsa spiti xthes mesimeri.. den exw gyrisei akoma..\" - \'uff, jeg forlot huset mitt midt på dagen i går.. jeg har ikke returnert enda..\'

Ninette

Tusen takk for all informasjon, personlige refleksjoner og bilder du har delt med oss de siste dagene.

Håper du fortsetter å dele dine tanker med oss.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Måne

Mer info: Rioting eases, government draws breath

\"There had been fears that yesterday's rally in front of Parliament by Greece's two largest unions, GSEE and ADEDY, would stoke a new wave of violence. The rally was attended by some 10,000 people, compared to up to 100,000 earlier this year when the two unions had organized a protest against the merging of pension funds, and passed off peacefully.\" <-- vil bare understreke denne

Hvis folk vil at jeg skal legge ut artikler på gresk også så si ifra. Jeg velger mest ut media som dere kan lese. Det er ikke meningen å være \"biased\", og jeg ser at artikkelen over støtter mange av mine meninger :tongue:

MaFi

Takk for kloke ord, Måne.

Det er stor forskjell på å ønske en forandring av systemet og prøve å få gjennom forandring med fredelige midler  - og meningsløs vold og ødeleggelse. Det siste er bare trist.

kaka

Jeg setter stor pris på det jeg oppfatter som ganske nøkterne beksrivelser av hva du har observert når du har vært ute med ditt fotoapparat. Beskrivelsen av kontakt mellom unge demonstranter og politi (diskusjon/ikke krangel) og fortellingen rundt brannmenn mv, er veldig interressante, nyanserte observasjoner som vi neppe får gjennom pressen. Uten din formidling, ville jeg nok bare fulgt med gjennom norske medier, og syntes at dette er ille. Dine skildringer gir nyanser som \"trekker meg mere inn\" i det som skjer der nede. Takk for dine formidlinger.
KariK

Måne

I dag har jeg ikke vært i sentrum, og har ikke sett så veldig mange bilder på TV av hva som skjer i sentrum heller. Jeg har derimot fulgt med på en del debattprogram og forskjellig på TV dog, så jeg har nå noe å kommentere på alikevel ;)

Jeg har lært meg masse nye greske ord gjennom media denne uka. Og de siste dagene var det ett ord som virkelig har skilt seg ut: \"κοÏ...κοÏ...λοφοροι\".  \"ΚοÏ...κοÏ...λοφοροι\" betyr \"person med hette/hooded person\" og har vært en stadig referanse til ungdommen som raser i byene. Jeg forstår det slik at det er en direkte referanse til at ungdommen bruker hetter og skjerf foran ansiktet (både for å ikke bli gjenkjent og pga. tåregassen). På denne måten har media tegnet et bilde av ungdommen som navnløse og ansiktsløse personer, og som én samlet gruppe.

Ettersom media fokuserer mindre på selve volden nå har de begynt å intervjue ungdom og spørre dem hvordan de tenker. Flere av disse forklarte at de ikke ser for seg noen framtid. De kommer ut av universitetene ferdig utdannet, de har mange år med studier bak seg, for ikke å nevne alle ekstra kurs de har gått for å komme inn på universitetet, og så er de ferdig utdannet - til arbeidsledighet. Ant1 oppgir disse tallene (fra greek national statistical organization) for arbeidsledigheten i 2008:
363.869 personer var arbeidsledige
Alder 15-24 år - 24,3% arbeidsledige
Alder 25-34 år - 10% arbeidsledige
Alder 35-44 år - 5,4% arbeidsledige
(kilde http://www.ant1online.gr/Economy/General/Pages/200812/f6ac7210-0535-487d-ac99-d378e96bcf10.aspx, men jeg så det på TV i sammenheng med diskusjonen)

Ungdommen påpeker også at de ikke har noen som helst tillit til politiet, og når Alexandros døde var den umiddelbare reaksjonen til ungdommen \"Det kunne vært meg!\". - Jeg vet ikke hvor mange ungdom i Norge som ville ha tenkt \"Det kunne vært meg\" hvis en norsk ungdom ble drept av politiet, pga. rikosjett eller direkte drap. Noen grekere prøvde å få gjennom slagordet \"είμασÏ,,ε όλοι κοÏ...κοÏ...λοφόροι\" - \"vi er alle de hettekledde\" etter at Alexandros ble drept, men av kommentarer på TV og på web har Alexandros har egentlig blitt symbolet på det motsatte: som \"martyr\" har han satt et ansikt på ungdomsgruppene som tidligere var \"de hettekledde\".

Et annet poeng flere av dem tok opp var at de har demonstrert i åresvis. Og ingenting har skjedd. Dette er også det poenget jeg har blitt møtt med at de som har kommentert på min uttalselse i VG, og etter å ha tenkt over det så kan jeg bare si meg enig - situasjonen har ikke bedret seg betraktelig med alle de fredelige demonstrasjonene deres. Men som nordmann så synes jeg fortsatt ikke at løsningen deres - å gå på uskyldige bedrifter, og lage revolusjon ved å sette gatene i brann, er en måte å løse det på. Jeg skulle heller sett dem stoppe trafikken i en måned ved å sitte i veiene og sitte på t-baneskinnene. Det tar tid, men jeg personlig har mer tro på denne typen demonstrasjon.

Noe av det siste jeg så var en appell fra ungdommen: \"Î"εν ειμασÏ,,ε \"ΚοÏ...κοÏ...λοφοροι\", ειμασÏ,,ε Ï,,α παιδια σαÏ,\" - \"Vi er ikke hettekledde personer, vi er barna deres\". - Kanskje det er på tide at media her setter et ansikt på ungdommen som gjør dette, ettersom det er media som i stor grad styrer folkeopinionen. Kanskje dette også får ungdommen til å tenke mer gjennom hva de gjør - når de ikke lenger deltar i en \"anonym mengde\" men i en frustrert generasjon med mange individer som deler mål og meninger. Ikke vet jeg, men det er nå det som så smått skjer her akkurat nå.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...