Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder og info fra demonstrasjonene i Athen, desember 2008

Started by Måne, 09. Dec 08, 18:25:46

Previous topic - Next topic

Måne

edit: 9. desember 2008

Jeg skrev til en viss grad ned mine tanker rundt hva som skjer i Hellas i denne tråden: Hellas i norsk presse, så de som vil lese om bakgrunnen for bildene kan titte der, ettersom det er linker til avisartikler om temaet i andre poster i den tråden.

Rent bortsett fra det så tok jeg meg en tur inn til Aten i dag. Jeg var for nysgjerrig til å holde meg hjemme, og jeg har vært tilstede ved flere demonstrasjoner tidligere, også de som har utartet seg, og vet derfor hvor jeg kan stå, når jeg skal flytte meg, hvordan jeg skal oppføre meg, og hva jeg gjør når jeg ikke kommer meg unna tåregassen :P

Slik så det ut etter \"kampene\" i går:


Utbrent juletre på Syntagma


Parliamentet


Athens Plaza Hotel


Alfa bank


Salg av kastanjer ved utbrent butikk


Utbrent butikk


Bygning på Monastiraki


Bygning på Monastiraki 2


Bygning på Monastiraki 3


Bygning ved Syntagma


Bygning ved Syntagma 2


Panepistimio


Noens bil


Ved Omonia


Ven Polytechneio, den politekniske høgskolen


En av gatene på Syntagma


En mann stirrer på alt rotet

Når dere nå har sett disse bildene vil jeg vil gjerne understreke, før jeg går over på \"actionbildene\", at jeg føler at Aten generelt er en fullstendig trygg by å bo i, og det er fullstendig trygt å være turist her, hvis man ikke oppsøker demonstrasjonene. Man trenger dog ikke å bli redd og løpe hvis man ser demonstranter - de har stadig vekk noenlunde fredelige demonstrasjoner.

Jeg vil også si at selv om politiet *ser* veldig skumle ut etter norsk standard, oppfatter jeg ikke politiet som truende på noen måte: de gir klar beskjed hvis de ikke vil at du skal gå i en eller annen retning, de ber folk flytte seg når de tror det blir farlig å stå der de står, og de samarbeider med ambulanse og brannbiler. Dette kan sees på som selvmotsigende til hva jeg har sagt om politiet i den forrige tråden, men nå går jeg hverken kledd som en av demonstrantene, oppfører meg truende eller roper ord til dem. Mao. trenger man ikke få panikk hvis man som turist havner oppi en demonstrasjon (tenkte jeg bare skulle si ifra). ;)


Politiet står på Syntagma


Politiet igjen


Mer politi


Senere på kvelden

Folk dro på jobb i dag, også de som jobber rundt Syntagma. Mange hadde mye å rydde opp i butikken, vinduene deres var knust og ting har blitt stjålet, men de er som alle andre avhengige av førjulshandelen og holder derfor åpent. Flere steder så jeg at folk fikk montert på jerngitter foran de knuste vinduene sine. Når demonstrantene igjen satte igang i sentrum løp folk fra butikk til butikk og informerte om at demonstrantene var på vei. Folk teipet fast kartonger på vinduene og stengte butikken. Noen valgte å bli inne i butikken og følge med. Andre bare dro hjem.


Kartonger festes på vinduene

Politiet stenger av gatene og forbereder seg på demonstrantene. Demonstrantene setter fyr på alt de finner som kan ta fyr.


Politiet venter på demonstranter


Demonstrantene går arm i arm for å \"presse\" seg forbi politiet


Demonstrantene satte fyr på en søppelbøtte


Flere søppelbøtter brenner på Syntagma

Dette bringer meg til mitt neste inntrykk: Aten er ikke så ødelagt og nedbrent som media har gitt inntrykk av. Ja, mye har blitt satt fyr på. Ja, mange vinduer er ødelagt. Men Ermou var åpen noen timer i dag, julehandelen var igang, og folk gikk og stirret med åpen munn på de bygningene som har brent eller blitt fullstendig ødelagt. Og de kommenterer på det, og de fordømmer det. Veldig mye av det som brenner er søppelbøtter og søppelkonteinere, og de blir bevisst satt fyr på og satt midt i gatene av flere grunner:
1) det ser tøft ut... (jeg har tidligere nevnt at mesteparten av demonstrantene er unge menn fra ungdomsskolen/videregående og universitetet)
2) det sperrer veier. Man kan ikke kjøre forbi det og folk blir bekymret og snur,
3) skremselseffekten får folk til å stenge butikkene, for de er redde for at ungdommen skal sette fyr på butikken deres. Når jeg var i sentrum kom folk løpene og ropte \"De har ild! De har ild!\" og folk smalt igjen gitter på butikkene i løpet av 2 sekunder.








Noen har satt fyr på en søppelbøtte ved siden av politiet på Syntagma


Flere søppelbøtter brenner på Syntagma


Spor etter brann fra i går

Uansett ble demonstrantene etterhvert ganske truende. De begynte å rive opp steiner fra gatene og kaste på politiet. De brukte også alt annet de fant rundt seg: ting fra utbrente butikker, jernstolper fra gatene, appelsiner fra trærne osv. Og politiet kaster tåregass så de sprer seg.


Politiet står og venter i en sky av røyk og tåregass


Forlatt Ermlou etter at tåregassen har begynt å legge seg


Demonstranter venter rundt et hjørne på at tåregassen skal legge seg


Demonstrant har fått løst et jernrør fra veien


Demonstrant kaster brostein


Demonstrant kaster brostein 2


Demonstrant kaster utbrent stol på politiet...


Politet går etter demonstrantene


Journalister må flytte på seg pga. tåregass


Demonstranter river opp gata for å kunne kaste stein


Demonstranter river opp gata for å kunne kaste stein 2


Demonstrant hiver stein og glasskår på politiet på Syntagma

For dere som lurer på hvordan tåregass funker: Når politiet kaster det så hører man et høyt smell - dette er et hint om at du nå er på feil sted til feil tid. Så sprer det seg hvit røyk, og idet man innhalerer denne begynner nesa å renne, øynene å renne og halsen blir sår. Derretter begynner man å hoste og hoste og det stikker i øynene og det blir uutholdelig å stå der man står. Forutsatt at man puster gjennom et skjerf, og flykter fra stedet med en gang, så vil symptomene gi seg etter noen minutter med \"frisk luft\" i et annet område. Hvis man da har veldig lyst til å prøve seg en gang til så kan man gå tilbake og utsette seg for den samme gang på gang, uten å føle noen langvarige problemer etterpå. Hvordan det er å stå midt inni tåregassen vet jeg ikke :P


Demonstranter løper fra tåregass


Demonstranter og nysgjerrige venter i et siderom på at tåregassen skal forsvinne


Demonstrantene ga opp og forsvant inntil videre


Demonstrantene ga opp og forsvant inntil videre 2


Politiet sjekker at området er \"ryddet\" etter tåregassen

Måne

Så, da er spørsmålet: hvor blir det av demonstrantene? Tidligere flyktet de inn på skolene da politiet ikke kunne følge etter dem inn dit. Etter en lovendring for en stund tilbake er ikke lenger skolene et fristed for demonstrantene. De har derfor funnet ut at t-banen er fin å bruke (dette er ikke noe nytt dog.)


Hauger med demonstranter står inne på t-banestasjonen


Demonstrantene fant ut at ting kan rives løs fra t-banestasjonen og kastes på politiet...


Politiet prøver å finne en måte å få demonstrantene ut på. Tåregass er et problem ettersom det kan være folk på t-banestasjonen som ikke er demonstranter, og det er umulig å kontrollere kaoset som vil oppstå der inne hvis de kaster tåregass inn.


Mange er involvert rundt t-banen


Demonstrantene gjør seg klare for mulig tåregassangrep ved t-banen


Demonstrantene gjør seg klare for mulig tåregassangrep ved t-banen 2


Demonstrantene gjør seg klare for mulig tåregassangrep ved t-banen 3


Demonstrantene gjør seg klare for mulig tåregassangrep ved t-banen 4

Selve t-baneepisoden løste seg når politiet fikk flyttet publikum og segselv vekk fra t-banen, og demonstrantene fikk løpe opp og flykte fra Syntagma. Etter en stund begynte de å samle seg og gå tilbake til Politechneio, så jeg trasket etter sammen med andre nysgjerrige tilskuere, forbi butikker som på forhånd hadde fått beskjed om at demonstrantene kom - og hvor gittrene var nede og folk og kunder sto og tittet ut bak gitteret. Når vi kom til Alexandras Avenue dukket det plutselig opp en gruppe med ungdommer som hadde store tunge ting de brukte til å knuse vinduer på butikker. De gikk til angrep på en fastfood kjede, der ei veldig redd jente på rundt 25 sto sammen med to kunder og så vidt fikk ned gitteret, mens tre unge menn knuste vinduene på butikken. Så dro de fram flere store søppelbøtter, stoppet trafikken, satte søppelbøttene midt i gata, helte bensin på dem, og satte så fyr på dem. Jeg følte at dette var mitt \"cue\" for å ta beina fatt og dra hjem, for nå begynte de å bli virkelig truende.




Brann neders i Alexandras Avenue


Såh, det er min opplevelse i dag. Har tenkt meg en tur inn til byen i morgen og se på generalstreik hvis jeg klarer å komme meg inn dit. En ting jeg har reagert på er hvor ufattelig lite demonstranter det er (sammenliknet med de \"ordentlige\" demonstrasjonene tidligere). Blir spennene å se om folk deltar i morgen, eller om de uteblir pga. hvordan ting har utviklet seg.

Liv

Takk for god informasjon og bilder som taler for seg selv.

Anders

Takk skal du ha for all informasjon. Det var opplysende og nødvendig og hjelpende.

Tommy

Tänk så fint att du finns där på plats Måne, och kan ge oss dessa direktrapporter med dina ögon, verkligen en tillgång för oss som känner oro för händelserna där nere.

Ser fram emot vad dina intryck av morgondagen har att rapportera till oss.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Takk for nyttig informasjon både her og i annen tråd, og bildene taler for seg. Du er jo rene utenriks-reporter, Måne, med bilder så  tett innpå det som skjer.
Jeg kan ikke for det, men tårene rant av det første bildet: et nedbrent juletre med julestjerna i toppen. Det ble et veldig sterkt og symbolsk bilde.
There are no strangers, only friends we haven't met.

MaFi

Dette var noe annet enn å lese artiklene fra media i går. Takk, Måne, for at du deler inntrykkene og tankene dine med oss, både her og i \"Hellas i media\"-tråden. Det var lærerikt og tankevekkende - fordi vi får noen tanker og refleksjoner vi bare har sett andre steder i media i særs liten grad. Jeg merker meg at i dag ser det ut til å være tid for mer ettertanke, siden flere aviser har kommentert hendelsene, konsekvensene og mulige årsaker til dem. Uansett, dette er bare trist. Det er nitrist med misnøyen og grunnene til den, men også  skrekkelig og meningsløst med alle ødeleggelsene. Beskrivelsen av situasjonen på Alexandras Avenue gjorde inntrykk. Igjen, takk for at du delte dette med oss, selv om det ikke er \"lystelig Hellas-lesning\".

kaka

KariK

Måne

Da har jeg de nyeste nyhetene (med andre ord: hva som blir fokusert på mest i media akkuratt nå). I det siste har grekerne sett en del plyndring av butikker i sentrum, i forbindelse med opptøyene som er nå. Politiet har i stor grad stått rolig å sett på dette, og teoriene rundt hvorfor er mange:

1) noen mener at det er korrupte politiske maktpersoner som sørger for at politiet ikke blander seg inn, f.eks. opposisjonspartiet. Den sittende regjeringen har tidligere fått mye refs for for treg respons på katastrofer i Hellas. Mange mener at politiet lenge har visst hvem som er \"kjernegruppen\" i anarkistmiljøet, men har latt være å gjøre noe med dette, av nevnte grunner , og
2) noen mener at politiet står og ser på uten å gjøre noe fordi det var så mye antipati mot politiet etter at Alexis (15-åringen) ble skutt. På den ene siden: hvis politiet hadde blandet seg \"ordentlig\" inn i konflikten slik den er nå ville de ikke hatt folket på sin side og alle ville skreket \"politivold!\" hvis de ble arrestert. På den andre siden mener mange at politiet bevisst står og venter på at folkeopinionen skal komme over til deres side, blant annet ved at folket vender seg mot demonstrantene, og at de får merke på huden hvordan det er når politiet ikke blander seg inn i konflikten.

I alle tilfeller så har det vært mye fokus på innbrudd og plyndring de siste timene på Plateia Viktoria i Athen, og flere TV-stasjoner har filmet plyndringen. Nå har det gått så langt at grekere møtte opp på Plateia Viktoria for å beskytte butikkene og dannet et slags \"borgervern\". Resultatet er det ANT1 kaller \"offentlig lynsjing\" av en av plyndrerne, og vi får se klipp av politiet som anholder en plyndrer og sinte grekere som gir ham bank før politiet får ham i sikkerhet i politibilen.

Ellers er det gateslagsmål mellom politiet og \"demonstranter\" (som jeg tror har glemt fullstendig hva de demonstrerer for/imot) over hele Hellas.

Så da vet dere det...

Tommy

Tack för senaste nytt Måne, av din senaste skildring att döma verkar det som det värsta har lagt sig ??? Kanske det blir en värdig generalstrejk idag, utan vandalism o våld ??? Kanske det är hopp om besinning o eftertanke hos både \"demonstranter\" o polis ???
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Måne

Det verste har egentllig ikke lagt seg, men veldig mange av opprørerne er fengslet nå, og det ser ut som om politiet begynner å få spredd gruppene mer. Alikevel var det masse bilder på TV av brennende konteinere og kamper mellom politi og \"demonstranter\" i går kveld/natt også.

Kathimerini skriver nå om \"Î--ρεμία μεÏ,,ά Ï,,ην"¦ καÏ,,αιγίδα\" - \"stille før stormen\". De virker ikke veldig optimistiske, men de håper på at ting skal bli fredelig i dag. ANT1 (Tv-kanal) sa i går at de håpet at generalstreiken i dag vil gjenninføre ikke-voldelige demonstrasjoner. Vi får håpe sammen med grekerne :)

Ellers gikk det meldinger på internett og TV om at borgere oppfordret andre borgere til å bli værende i butikkene sine og beskytte dem selv. ANT1 rapporterte i går om borgere som hadde vært til stor hjelp for politiet på gatene, men jeg fikk ikke med meg i hvilket område dette var. Akkuratt nå er det litt vanskelig å få tak i info. Så vidt jeg har forstått så deltar flere aviser i generalstreiken til etter tolv en gang.

Ikke finner jeg noe filming av generalstreiken på TV heller. De siste dagene har jeg ikke sett noe annet enn brennende søppelbøtter om og om igjen, men generalstreiken er visst ikke spennende nok, så de har gått tilbake til å følge sitt vanlige TV-program. Regner med at jeg får høre om det først på nyhetene. Men dette er vel egentlig et godt tegn? :)

edit: jeg har glemt å fortelle: så vidt jeg har forstått så er det ikke snakk om en spontan generalstreik. Den har vært planlagt i mange uker. De bare flyttet den til Syntagma pga. omstendighetene nå.

eijukka

TACK Måne för dina intressanta rapporter. Det finns ju vi många här i Finland också, som följer bekymrade dessa trista händelser i Grekland. Hoppas att det snart ska bli lugnare och folk kan ha lite julfred också där.
mvh/Eija

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...