Logg inn med Facebook eller Google!

PIREUS

Started by ROLLE, 02. Mar 07, 23:07:47

Previous topic - Next topic

Svein~B

Hadde jeg vært i Pireus nå, så hadde jeg hatt et problem: Hvilken ferje skal jeg ta? Et luksusproblem...   :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Jag skulle tagit första bästa färja till Kalymnos,utan och tveka :grin:

Riitta

ROLLE

De var en hel massa fina bilder tagna av dig Riitta, mycket nära  hotellet jag övenattar på, första hörnet till höger på översta bilden av piazzan utanför metrostationen,  går du till vänster om den byggnaden mittemot \"tittaren\" finner du söndags loppisen jag nämde. Avståndet till denhär kyrkan med \" julkrubban\"är 150 m från hotellet,likaså dehär blomsterarrangemangen. Dehär fartygen som står uppradade i i bassängen skulle jag välja den mest till höger, den tillhör Lane Line som åker raka spåret till Karppen via några ndra mindre viktiga platser, Milos, Santorini, Ag Nikolaous, Sitia och Kassos. Trevlig fantasi söndagsresa.

Riitta

Det var inte så många båtar i hamnen när vi var där.Kan tänka mig att det är annat på sommaren :smile:











Riitta

Ole

Flotte bilder Riitta! Jeg kunne faktisk tenke meg å se enda flere bilder fra Pireus! Anyone? :smile:

ROLLE

Riitta, här in bakom denhär vita kolossen till höger ligger Pireus Agora, marknad med torg och allt mellan himmel och jord i krydd och matväg frukt fisk kött mm. Också på samma gata finns ett av de bästa \"äkta Rembetiko\"ställena med gammal musik to,fre,lördag,med en skråvlig kvinnlig sångare med manlig lika´ledes röst !!!! toppenställe, 50 m framåt vid agoran finns ett Ouzeri med levande bouzouki musik också, som är femtio meter från TRITON hotellet, den sträckan kan man nästan klara av krypande på alla fyra om det vill sej riktigt festligt ??? Jag blir alldeles tänd av alla bilder, då jag ej själv handahåller mig med kamera ? så jag är som i sången \"Jag lever blått på minnen \" och blir sentimental.

Svein~B

Quote from: \"Riitta\"Jag skulle tagit första bästa färja till Kalymnos,utan och tveka :grin:

Riitta

Skjønner deg godt. Men jeg har vært på Kalymnos før, så da vil jeg ikke dit, i hvert fall ikke først. Ikke at det var noe galt  med Kalymnos, men jeg vil først  og fremst dra til steder/øyer der jeg ikke har vært før. :grin:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Riitta

Jag har varit på många andra öar också,men inte \"hemma\"på Kalymnos på 2 år, så det börjar kännas jobbigt :wink:
Härifrån runt Göteborg är det ju väldigt besvärligt och ta sig dit nuförtiden :evil: Inga flyg till Kos :evil:

Men kunde tänka mig och ta båten från Pireus till Amorgos också.Där har jag inte varit :smile:

Riitta

Svein~B

Legger du til Astipalea som ligger midt mellom Amorgos og Kalymnos, tror jeg du har en god plan for en tre ukers ferie. :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Quote from: \"ROLLE\"De var en hel massa fina bilder tagna av dig Riitta, mycket nära  hotellet jag övenattar på, första hörnet till höger på översta bilden av piazzan utanför metrostationen,  går du till vänster om den byggnaden mittemot \"tittaren\" finner du söndags loppisen jag nämde. Avståndet till denhär kyrkan med \" julkrubban\"är 150 m från hotellet,likaså dehär blomsterarrangemangen. Dehär fartygen som står uppradade i i bassängen skulle jag välja den mest till höger, den tillhör Lane Line som åker raka spåret till Karppen via några ndra mindre viktiga platser, Milos, Santorini, Ag Nikolaous, Sitia och Kassos. Trevlig fantasi söndagsresa.

Jeg er i Pireus kl 12, noon, en søndag 06.07.08
Rekker jeg \"the flea marked\" bak togstjonen? It a marked in the only in morning?
Min båt går tidligst 17.45.
Glika i zoi

ROLLE

Hej Marjana, du har nog tid att besöka loppisen i Pireus som försiggår ända tills det blir mörkt ? Men ditt möjliga bagage skall du nog lämna i förvar någonstans, för det är trångt om saligheten. Framför och bakom metrostationen börjar rena villervallan, så går du gatan upp och ner så håll reda på allt löst du äger, för det finns en hel del ficktjuvar bland medelhavets gentlemen att akta sig för ? De är värre än i Jerusalems tempel med komerssen av allt mellan himmel och jord.

marjana

Takk for den vakre meldingen, Rolle.
Jeg kjøper alltid billetten i havna, og parkerer sekken min der. De har et rom med hyller der du får parkert tingene dine.

Da tar jeg med med meg det lille jeg trenger i dagsekken, og jeg er helt enig at det viktig å holde på sakene. Lommetyvene er der.

Hold på viktige ting i sekken på forsiden av seg selv.

Men da må jeg også si at jeg har møtt de mest hjelpsomme, snille, hyggelige, greie og flotte folk i Pireus. Den takk skal de ha!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...