Logg inn med Facebook eller Google!

Dagsturer på Peloponnes.

Started by Magnolia, 01. Oct 08, 18:52:26

Previous topic - Next topic

Magnolia

Jeg hadde gode fortsett, skulle ikke begynne å legge inn bilder før kalde og mørke vinterkvelder, men jeg tjuvstarter litt her likevel.
Det er bare noen dager siden jeg kom heim fra Kardamili, og den siste uka der nede hadde vi en fantastisk dagstur over høye fjell. Turen er inspirert av Katharinas tur i vår, men vi laget vår egen vri.
Tusen takk til Katharina som fikk meg til å finne nye steder på Peloponnes-kartet. :)

Vi startet tidlig om morgenen. Turen gikk først vestover til Githio, og ved Skala kjørte vi nordover. Naturen ble vill og mektig. Vi passerte Geraki, kjørte over høye fjell der store steiner i landskapet minnet om borger. Ved ca 1200 moh lå fjell-landsbyen Kosmas. Her hadde vi en god pause, før vi fortsatte til klosteret Elonis. Etter en god stopp i klosteret, kjørte vi nedover mange hårnålssvinger, passerte Leonidi helt nede ved kysten og endte opp i den sjarmerende landsbyen Poulithra. Her fikk vi servert en utsøkt lunsj så i si helt nede i sjøkanten. I det fjerne så vi Spetses i varmedisen. Pausen ble nok lenger enn beregnet pga den gode maten og den fortryllende stemningen.
Enda et fjell måtte bestiges. Her var veien smalere, men heldigvis asfaltert. Bilen klatret rundt sving etter sving. Det ville ingen ende ta. Utsikten var betagende. Endelig nådde vi toppen, og her fikk vi en overraskelse. Veien ble svært dårlig. Stedvis var det grusvei av svært dårlig kvalitet, men vår eminente sjåfør kjørte som en helt.
Turens mål var Kiparissiou nede ved havet, og siste etappe førte oss nedover i trange passasjer før landskapet åpnet seg og vi så de tre små landsbyene som ligger helt nede ved havet. Veien ned var smal og bratt, ikke noe å anbefale for folk med dårlige nerver.
Vi nådde Kiparissiou da sola gikk ned i havet og farget tilværelsen rosa.



Fjell-landsbyen Kosmas ligger ca 1200 meter over havet.



Vi stanset på landsbyens platia. Som de fleste andre småbyer fant vi også her kirka, butikker, tavernaer og selfølgelig det store platantreet.



Snart var kontakten opprettet.



Stavrolua betjente to butikker vegg i vegg, og i den første ble det kjøpt økologiske varer.



Butikken ved siden av hadde et utrolig vareutvalg. Her kunne vi få kjøpe det meste til livets opphold.



Klærne som var til salgs var absolutt ikke siste mote.

Fortsettelse følger.
Da tar vi en kaffepause i en taverna i Kosmas før vi fortsetter turen.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Så er du endelig igang igjen Magnolia,herlig :cheers:  :cheers: Flotte bilder som vanlig :flower: Synes jeg kjenner igjen den eminente sjåføren på andre bilde :cheese:  :cheese:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Riitta

Vilken härlig butik :bom: Där kan man nog hitta många intressanta saker :cyclopsani:  Härliga bilder,som vanligt :flower:

Riitta

kaka

Velkommen tilbake. Moro å lese og se reisebeskrivelse fra, for meg, helt ukjene steder der nede. Nå må jeg hente frem kartet.Godt dere har trygg sjåfør. Og du/dere kommer i kontakt med folk, som alltid. Jeg gleder meg til flere bilder, -for det er jeg sikker på kommer på denne tråden og flere andre tråder. Det er helt greit at du har tjuvstartet litt, for slik jeg kjenner din omgang med (nytt!) kamera, har du masse å ta av.
KariK

Tjorven

Ja, da er Magnolia tilbake med sine fine beskrivelser og flotte bilder :) Gleder meg til fortsettelsen, men lov å spare litt til mørke vinterkvelder også da ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anne

Velkommen tilbake Magnolia. Nydelige blinkskudd som vanlig. Gleder meg til resten.
Anne
Gud drømte...malte...og så skapte han Skiathos!
Member of
The Boomerange Club of Skiathos
Ο φιλος τον φιλον εν κινδυνοις γιγνωσκει.

Magnolia

Tusen takk alle sammen.
Du har så rett Torill. Du kjenner nok både sjåføren og andre på bildene her. :) Og jeg skal love deg Tjorven at det skal bli bilder til vinteren også. Det nye fotoapparatet mitt ble flittig brukt, - som Kaka sier.

Det er rart. Jeg har ikke vært heime mange dager før lengselen kommer smygende igjen. Da gjør det godt å dele gode opplevelser med dere. Minnene er så nær, jeg føler nesten jeg kan kjenne duftene, høre gresk hverdagsprat, fornemme stemningen.

Vi hadde bare så vidt fått handlet litt i mitt forrige innlegg. Nå er det tid for en kaffepause.



Under det store platantreet på platiaen var det god plass. Her oppe i høyden var det litt kjølig en tidlig formiddagstime, så vi foretrakk å finne en koselig kafe innendørs.



Med en gang vi kom innenfor døra visste vi at her kom vi til å trives.



Grekerne vet å ta vare på minner. Her har eieren samlet gamle reklameplakater.



Sveivegrammafonen hadde fått en sentral plass i den brede vinduskarmen.



Var hyllene bare fyllt opp av gammelt skrot? Ser vi godt etter, kan det kanskje være noe av skikkelig verdi.



Mens vi utforsket lokalet, gikk hverdagslivet i sin vante gjenge. Da vi kom, var det bare menn der. Vi var de eneste damene. Mennene lot seg ikke merke noe særlig med at vi benket oss på motsatt side. Etter at de hadde hilst flyktig på oss, var de opptatt med sitt. En mann kom inn med ei diger flaske. Han delte generøst med de andre. Andre hadde medbrakt mat og bestilte litt i tillegg. Vi var midt i den greske hverdagen, satt rolig og betraktet, i frykt for å ødelegge den genuine stemningen.



Vi var høyt til fjells og den første nedstigningen skulle begynne. Et stykke ned i bakken stoppet vifor å fotografere. Vi ser hvordan veien slynger seg nedover fjellsiden. Veien hadde god kvalitet. Vi nøt kjøreturen. Det var absolutt ikke skummelt. :)



Langt der nede går veien. Dit skal vi, og enda lenger ned møter vi havet. Men først skal vi stoppe midt i bakken og besøke nonneklosteret Elonis.....
Neste gang tar jeg dere med dit.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Torill

Sånne kafeer er bare helt herlig,ikke rart dere trivdes der :flower: Er mer skeptisk til veien :cyclopsani: Vet ikke om jeg hadde våget meg på det,uansett sjåfør :blackeye:  :blackeye: Gleder meg til fortsettelsen :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tjorven

Herlig å være med deg på tur, Magnolia. Den kafeen var helt dyrebar. Du snubler nå over slike sjarmerende steder og får med deg det meste. Spennende :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Barbro

Flotte bilder,Magnolia :flower: .Den sveivegrammofonen tok forresten helt innersvingen på meg :cheers:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Katta

Takk skal du ha Magnolia, flotte bilder!

Katherina

:cheers: HERLIG MAGNOLIA!!!!!!!! Så gøy at dere tok den turen. Artig at jeg kunne være med på å inspirere dere til den.

Kjenner igjen mye av dette og du får meg til å lengte nedover igjen.MÅ jeg virkelig vente helt til våren? Har hatt lyst til å kjøre noe av denne ruta på nytt siden vi var der. Gleder meg til å se bilder fra klosteret. Det går an overnatte der, ikke sant? Hvordan var veien opp dit?
Som du forstår er jeg nesten igang med ny tur. Inntil videre får jeg nyte dine og andres bilder.

 :flower: Takk, takk. Her var det så myse lekkert og sjarmerende. En nytelse.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...