29. Mar 24, 09:32:53


Logg inn med Facebook eller Google!

Å være

Started by therese, 02. Jan 15, 18:28:55

Previous topic - Next topic

tovenor

Etter mange år her i Hellas, snakker jeg språket flytende. Det er helt sikkert ikke et lett språk, men det hjelper å prøve å snakke med grekere uten å bry seg om at det kan bli feil mange ganger. Grekerne setter stor pris på at folk prøver å lære gresk og de vil mer enn gjerne hjelpe. Jeg har sagt mye dumt opp igjennom årene som mange har fått seg en god latter av (aldri vondt ment)..:).   For eksempel "filakia" betyr små kyss i flertall, ikke venninne....:)

marjana

OK. Fili er venninne. Filakia er selvfølgelig små kyss, for det sa en far også til sin lille sønn! Det går litt over stokk og stein med gresken, men hvis man peker og mimer samtidig så er det lettere å forstå hverandre.
Glika i zoi

Anders

Quote from: tovenor on 07. Jan 15, 12:29:52
Etter mange år her i Hellas, snakker jeg språket flytende. Det er helt sikkert ikke et lett språk, men det hjelper å prøve å snakke med grekere uten å bry seg om at det kan bli feil mange ganger. Grekerne setter stor pris på at folk prøver å lære gresk og de vil mer enn gjerne hjelpe. Jeg har sagt mye dumt opp igjennom årene som mange har fått seg en god latter av (aldri vondt ment)..:).   For eksempel "filakia" betyr små kyss i flertall, ikke venninne....:)



Jeg har aldri brydd meg med gramatikk og "riktig" språk... tenker som så at det er bedre å bruke de ord man kan og noe fingerspråk og denslags og bare gjøre folk oppmerksom på at man prøver.... responsen er som oftest overveldende.

bengalow

Tja, Anders,  det är ungefär som att räkna, men att utesluta 0:an. När jag gick i 2:a klass, så insåg jag, när jag tittade på linjalen, att det måste finnas något mellan 1 och 2, decimaler t.ex. men det visste jag inte då...kan man bli elektriker utan att veta vad som är + och - ?? Grammatik innebär, att lära sig hur ett språk är uppbyggt. När du lärt dig hur de olika verben böjs efter person, eller tid i olika former, så har man kommit långt. Efter en tid så kommer de så kallade undantagen, och då är man inne på specialkurs...MEN, utan grammatik - inget språk. Apor och papegojor lär sig härma, men vet inte betydelsen av vad dom säger.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

:-) Ikke slik jeg mente det, Bengan..... det er bare min måte å "lære" språk på. Skal jeg først gå på kurs og sitte hjemme med lærebøker for å kunne bøye verb etc så mister jeg interessen. Så jeg lærer på det viset at grekerne lærer meg i dagligtalen underveis.... jeg kan ikke norsk gramatikk heller, men vet sånn ca hva som er rett og galt :-)  Dessuten er jeg kanskje såpass heldig at jeg har et lite "språk-øre".... i den forstand at jeg trenger ikke hele setninger for å forstå meninger og jeg aner når de riktige ordene er på sin plass.

polyanna

Quote from: bengalow on 07. Jan 15, 19:30:29
Tja, Anders,  det är ungefär som att räkna, men att utesluta 0:an. När jag gick i 2:a klass, så insåg jag, när jag tittade på linjalen, att det måste finnas något mellan 1 och 2, decimaler t.ex. men det visste jag inte då...kan man bli elektriker utan att veta vad som är + och - ?? Grammatik innebär, att lära sig hur ett språk är uppbyggt. När du lärt dig hur de olika verben böjs efter person, eller tid i olika former, så har man kommit långt. Efter en tid så kommer de så kallade undantagen, och då är man inne på specialkurs...MEN, utan grammatik - inget språk. Apor och papegojor lär sig härma, men vet inte betydelsen av vad dom säger.


Kanskje litt langt sitat... men det er omtrent sånn jeg har tenkt. Og erfart. At grammatikken h a r betydning. For forståelsen. For innhold og mening. Men ut fra hva som er sagt før i denne tråden, der 'systemet' kanskje ikke har noe å si?, tenkte jeg at dette er unikt for nygresk. Dersom grekerne s e l v ikke forholder seg til grammatikk og bøyninger, kanskje ikke en gang bruker dette?  For min del har det (på andre språk) vært mye å lytte til og å fange opp, - lytte og lære - eks. på 'gammelmanns-barene'.-Som veldig ung skoleelev måtte det tyske språkets 'matematik' pugges, om man ville bestå eksamen. Noe sk...t, men det hjalp godt da neste språk kom til - især konkret kunnskap om språksystemer.

Bengalow; du visste kanskje at på Reynells språktest for småbarn klarer aper seg svært så bra, helt opp til rundt 2-3 års nivået :) Men så stopper det opp og da begynner grammatikken å komme til, normalt da. PÅ gresk ville jeg nok vært veldig fornøyd med det nivået, for dialogens og kontaktens skyld!
'

bengalow

OK till er då...! Men språk är som ett körkort till bil - du har både teori(grammatik) och praxis(körövningar) Du får inte ett körkort utan att klara bägge delar. Att någon sagt att grammatiken är svår, för det inte finns regler är struntprat - det finns lika många regler i grekiska som i något annat språk, och det gäller att lära sig dessa, inte till 100% men kanske till 30-50. Man måste ha hjälp för att klara ut frågor, och är det så att du sitter fast i något, så är jag villig att hjälpa till. Skicka bara ett PM till mig, så får vi se om jag klarar det!!
Om du nu har problem med att säga "jag var/imouna", hur hade du då uttryckt "jag skulle/ville ha varit där"? Ett ganska vanligt tidsperspektiv i Grekland...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

filhellener

Quote from: polyanna on 07. Jan 15, 07:56:58
Quote from: marjana on 06. Jan 15, 21:44:48


og det er bedre å prøve og snakke enn å ikke prøve i det hele tatt!
[/i]

Veldig greit for meg å få vite dette. For om jeg nå skulle p r ø v e å forstå l i t t, er det altså bortkastet å tenke grammatikk og 'regler'?  Tok dere utgangspunkt i enkeltord, dere som kan dette? - Kan selv bare de a l l e r enkleste 'turistfrasene', knapt det.


Jeg er enig i, og har praktisert selv ( som jeg skrev i et tidl innlegg) at det er viktig å bruke språket s e l v om man sier mye feil.
Men, likevel, jeg ø n s k e r jo å snakke mest mulig riktig  :)
Så "grammatikk og regler" er absolutt ikke bortkastet, men helt nødvendig! Jeg har etterhvert lært såpass mye grammatikk at jeg kan snakke i fortid og framtid, det føltes som et "gjennombrudd" :)
Men "språkblemmer" byr jeg sikkert på uansett  :-[ - og vil tilbake til at det viktigste e r å bruke det man kan  :)
Jeg har gått to språkkurs a 10 kursdager i Hellas.
Før det første kurset hadde jeg lært meg gresk selv via div kursmateriell, da jeg 8 år etter meldte meg på neste kurs hadde jeg ikke jobbet mye med gresken, men praktisert det jeg kunne i feriene våre.
Altså var jeg selvlært, og hadde et to ukers greskkurs da jeg meldte meg på neste kurs. På det kurset traff jeg noen som hadde gått greskkurs vår og høst i 5 år, altså 10 semester, og hva var forskjellen på meg og dem?
Jo de var g o d e  i grammatikk, men å snakke  :o....., det var verre , mens  jeg kunne fortelle om løst og fast (som læreren ba oss fortelle om) og ble forstått  :)
- men da grammatikkspørsmålene haglet i klassen var det deres tur  :) - og h v a har vi språk til ?

Da min sønn nærmest seg skolealder "klæsset" han  fortsatt mye, hadde problemer med flere "lyder". Jeg var redd han skulle bli mobbet på skolen, og bestilte time hos en logoped.
"Forstår du hva han sier? " sa logopeden til meg, etter å ha hørt Lars snakke. - ja, selvsagt, jeg forsto... " det er det vi har språk til" sa han og ville ikke blande seg inn i "klæssingen hans.
( jeg vet dette eksempelet ikke er relevant til (manglende) kompetanse i gresk, men likevel litt relevant)
Kari

Anders

Jeg sier "I should've been there" og så ler vi og dagen etter er det alltids noen som prøver (og kanskje lykkes) med å få meg til å lære det greske ordet. Kvelden før ble uansett veldig hyggelig, stort sett....

polyanna

Kari (og Bengalow), absolutt relevant :)). Selv om det er to vidt forskjellige sider (av samme sak). Artikulasjon og fonologi må en se i et utviklingsperspektiv, i fht. alder - og hva en skal henge seg opp i eller ikke.  :) :) :)

Anders

Jeg kjenner to grekere som snakker sånn omtrentligen riktig engelsk.....
Så da går det vel opp i opp?

bengalow

07. Jan 15, 22:33:33 #23 Last Edit: 07. Jan 15, 22:40:22 by bengalow
Visst Anders, men tror du inte, att de andra 9 miljonerna har något att berätta, som skulle ha varit kul att veta? Att komma ut på landsbygden och träffa folk hemma hos dom själva, ger en helt annan dimension till en Greklandsresa. Lär er grekiska, om än bara lite, för att verkligen komma i kontakt med folk. Dom önskar det, men har kanske ingen möjlighet till det, som du/ni har!! Bara det att beställa på en restaurant, eller köpa en bussbiljett är intressant om du gör det på deras språk...man kan ju försöka med tyska...!!
En gång satt vi på Samos/Pythagorion och hade beställt lammstek. Kyparen/tjänaren kom med arni me avgolemoni från lunchmenyn, vilket jag avskyr, och jag skällde ut honom på grekiska. Det hade dessutom tagit en lång tid att få serverat...det slutade med att vi fick gå därifrån, till en annan restaurant, men tjänaren följde med oss ett gott stycke på väg, och bockade och bugade och bad om ursäkt. Vi fick till slut vad vi ville ha, och det var super gott!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...