Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor reiser så få til De Saroniske øyer?

Started by Ole, 14. Feb 08, 08:31:10

Previous topic - Next topic

Ole

Mens jeg sitter her og flytter emner, så slår det meg at det er så utrolig få emner fra dette området. Hvorfor reiser så få skandinavere hit? Eller er det ikke slik? Øyene ligger jo genialt til, bare en time med båt fra Pireus. Er det fordi det ikke er flyplass på disse øyene? Er øyene nedprioritert av charteroperatørene? Eller er det mange som har vært her uten å skrive om det?

gagga

Tror ikke det går charterturer til disse øyene, iallefall ikke Spetses og Hydra. Tidligere vet jeg at det var charter både til Poros og Spetses.
Har vært der på dagsturer ett par ganger og alle tre øyene er så absolutt vert et besøk.
Byen Hydra er helt super.Da vi var der første gangen, lå en gammel treskøyte der og losset varer. Så nesten ut som ei sjørøverskute. Menn med hester og kjerrer henten varene på kaia, ryddet seg vei mellom stoler og bord på tavernaene langs kaia for å komme seg rundt for å få levert varene. Et utrolig mylder med folk, både innfødte og turister, roping og hoiing, en artig opplevelse.
Men vil en farte litt rundt, er det ikke så store tomleplassen, øyene er jo forholdsvis små. Derfor passer fastlandet bedre for \"gubben\" og meg.   :cheese:
Det e bærre lækkert

MaFi

Det går vel fremdeles charter til Egina og Poros??? Det er egentlig litt rart at det har vært såpass lite oppmerksomhet rundt denne øygruppen - når den ligger så laglig til, og i nærheten av Athen. Jeg likte meg godt på Poros sommeren 2006, og vet det er høvelig populært med seilferie til Saroniske øyer ut fra Pireus. Jeg likte beliggenheten i forhold til Peloponnes; Galatas på fastlandet var jo bare 2 min og 10 sekunder unna Poros - med taxibåt. Jeg har en egen mappe med bilder fra Poros i fotogalleriet mitt - dere er velkomne til å ta en titt!


Tjorven

Jeg har alltid vært fasinert av Hydra, men den har kommet litt i glemmeboka de siste årene, nettopp fordi det har vært så lite blest om den. Mener å huske at Small World hadde charter både dit og bl.a Sifnos og Serifos for mange år siden. Trodde vel den gang at dit kan jeg reise siden, men så forsvant disse perlene....
Jeg tror jeg må bli helårsturist for å få med meg alt. Sukk.

Agistri er også ei lita koselig øy ved Egina, rolig og sjarmerende med to \"sentrumsteder\" men ikke problemer med å finne overnatting.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Bjørg

Jeg tror at folk flest reiser i flokk. De som velger chater blar i katalogene. De som hopper på egenhånd hopper i flokk. Få er det som egentlig bruker fantasien og tør å reise til ei øy ingen har snakket om- selv om den ligger aldri så lett tilgjengeli fra f.eks Athen :bom:

bengalow

Jag letar gärna lite \"udda\" resmål, och det kan man inte säga att de Saroniska öar är. När Atenborna kommer till öarna på weekenden, så blir det fullt, och servitörerna går gärna till dem som ropar högst - en egenskap som atenare har.
Agistri kryllar av stadsbor på lördag/söndag. Där var vi på 90-talet, och trivdes inte så bra. Vi åkte till Chios i stället...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Athina

I april har jeg tenkt å prøve en av de saroniske øyene. Bare for et par dager i forbindelse med en ukestur til Athen.
Valget falt på Hydra etter å ha sett bildene som Ole og Fellman tok der i april og mai ifjor.
Og vi kommer til å reise dit midt i uka og ikke i weekenden :wink:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Ingeborgimevind

Vårt inntrykk er at de fleste som seiler i Hellas før eller senere får gleden av å nyte de Saroniske øyer. Vi har vært der flere ganger - og synes variasjonen i arkitektur fra øy til øy, nærheten til Peloponnes og tilgangen på gode frihavner er forlokkende. Dit skal vi igjen!!
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Sjøløve

Jeg har ikke noe fornuftig svar på hvorfor de saroniske øyer ikke tidligere har stått på noen ønskeliste hos oss.
Men etter å ha havnet på Aegina nærmest ved en tilfeldighet har jeg begynt å titte nærmere på disse øyene - men så var det dette med å rekke over alt, da !
Vi hadde tenkt oss fra Pireus ut til Kykladene, men pga sterk vind var det full stopp i alle ferger ut dit.  Å ligge værfast i Pireus fristet ikke.  Båtene til den saroniske gulf gikk jo, i le som øyene ligger av fastlandet.  Dermed ble det billett til første båten til Aegina, som viste seg å bli et veldig hyggelig bekjentskap.  Dit drar vi gjerne igjen - en loffetur blant de saroniske øyene er faktisk satt opp på ønskelista - når det enn måtte bli...
Ps.  Det skal jo nevnes at så snart vinden løyet bar det inn til Pireus igjen og ferge til Kykladene :cyclopsani:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...