Logg inn med Facebook eller Google!

Turisme i Kykladene

Started by JohnS, 09. Mar 08, 21:23:38

Previous topic - Next topic

JohnS

I en annen tråd ble jeg \"avslørt\" når det gjelder min uvitenhet om Kykladene.  Jeg tror ikke det nytter å late som jeg er ekspert heller, siden jeg aldri har vært der, og baserer meg bare på den informasjon jeg har snappet opp her og andre steder.

Jeg har i flere fora lest at det enkleste når det gjelder å skaffe seg overnatting, er å la seg bli \"plukket opp\" av romutleiere som står på kaien og passer opp båtene som kommer, sammen med gode råd om hvordan man ikke skal slå til på det første og beste tilbudet.  Dette har jeg oppfattet som en parallell til maset fra innkasterne på tavernaene, som jeg tror de fleste anser som en vederstyggelighet.  Hva er forskjellen?

Jeg har ikke funnet noe bedre mål på nivået for utviklingen av turismen enn antall gjestesenger sett i forhold til befolkningen, og jeg tror dette skulle gi en rimelig antydning om statusen, selv om jeg ser det kan være forklaringer på enkelte differanser.   Jeg har ikke greid å finne noe tall for gjestesenger for de enkelte øyer i Kykladene, bare totalen.  Det nyeste tallet jeg har, sier at det er et antall gjestesenger for turister som tilsvarer 38 % av befolkningen.  Sammenlignet med at Kreta har et tilsvarende forholdstall på 23 %, Lesvos 24 og Samos 25, virker det som en indikasjon på en meget sterk turistifisering.  Jeg kan nevne at Chios er nede på 5 % og Peloponnes på 4 ut fra de samme statistikkene.  

Jeg tar forbehold om at jeg kan ha blingsa på neon tall eller regna feil, men tror det ikke.  Hvis noen kan utdype dette, og fortelle hva jeg tar feil i, ville jeg sette pris på det.  Er turismen ekstremt konsentrert på noen få øyer f.eks., slik at totaltallet gir liten mening?  Hvilke øyer er det man da bør unngå?

Som jeg sa i den andre tråden, jeg har lyst til å reise til Kykladene, men samtidig er det akkurat nå mye som taler mot det i mine prioriteringer, så hvis noen kan forklare hvorfor jeg bør revurdere, skal jeg tenke over det på nytt.  Turen til høsten er ikke bestilt ennå! ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Ole

Ta en tur til Kykladene så får du svar på mye av det du lurer på og du får oppleve øygruppen selv. Man blir så lett påvirket når man leser på nettet, ikke minst her i forumet. Og jeg er ikke noe unntak i så måte.

Romutleierne har egne områder i havnene, og man kan spasere utenom dem hvis man vil. Ønsker man derimot å vite mer om hva de har å tilby, så kan man gå bort og spørre. De mest innpåslitne innkasterne (på tavernaer og barer) har jeg møtt på Rhodos og på Kreta (Chania), ikke i Kykladene.

Det er sikkert mange turister i Kykladene, men det varierer jo voldsomt fra øy til øy. Hvis du ikke liker turister, så bør du kanskje ikke reise til Kykladene. Heller ikke til Kos kanskje... :grin: Men der har jeg ikke vært, så det er mulig jeg tar feil.

Tjorven

Du kan jo se på hvor mange charterfly det går bare fra Norge, for å finne ut hvilke øyer som blir mest besøk. Kreta, Rhodos, og Kos er vel kjente turistmål, men varierer i størrelse, som også må tas i betrakning. Kreta er jo Hellas\' største øy og har veldig mange turister, mens Lesvos som er den 3. største øya knapt har turister i denne sammenheng. Så spørs det også hvor på de forskjellige øyene man vil bo,i turistgettoene eller på mindre steder. Jeg har sett på Hellas i helhet her, og bare trukket fram noen typiske turistøyer.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Marit

Mener å ha lest et sted at det i år bare er Apollo som har avganger til Kykladene (fra Norge i alle fall), og det betyr vel kanskje mindre turisme fra Norge.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Calle

Tja!!
Om man ikke liker turister, så ska man nog inte resa till Grekland över huvud taget! Utom December-Februari kanske. Annars så är det nog bättre att stanna hemma!!

Calle (nybyggare men fortfarande turist i tillvaron!!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

JohnS

Jeg har da ikke noe mot turister.   Jeg er jo i aller høyeste grad turist selv, så det er en selvfølge.  

Men jeg liker best å reise til steder som har et liv utenom turistsesongen også, hvor man kan møte gresk dagligliv som ikke bare er knyttet til turisme.  Dette kan være områder/steder hvor masseturismen ikke har nådd fram ennå, eller det kan være steder, som regel byer av en viss størrrelse, som har flere ben å stå på enn turismen.

Jeg kunne utdypet det mer, men er ikke sikker på om det hører hjemme i denne tråden.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Sjøløve

Oppfatter jeg deg sånn at du er skeptisk til å dra til Kykladene pga romutleierne og innkasterne ?
Hverken innkastere eller romutleiere behøver vel å bli noe problem hvis du ikke gjør det til nettopp det selv.  Det går jo an å bestille rom på forhånd så trenger du ikke forholde deg til romutleierne i det hele tatt.
Når det gjelder innkastere så er det jo du som bestemmer hvor du skal spise og ikke de.  Men er dette noe stort \"problem\" i Hellas da, kanskje utenom de største turiststedene ?
Du trenger vel ikke å velge den øya med mest turisme om du tar en tur til Kykladene.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

JohnS

Jeg vet ikke om det er alderen som gjør at jeg har begynt å få problemer å gjøre rede for meg, slik at folk forstår hva jeg mener.  Jeg prøver en gang til.

Jeg, og flere med meg, har irritert meg over nesten aggressive innkastere på tavernaer, særlig i sentrale strøk av byer på Kreta og Rhodos, men også enkelte andre steder. Jeg har sett på det som et utslag av \"turistifiseringen\" som jeg ikke liker, og som grekerne selv sier ikke er forenlig med vanlig gresk gjestfrihet.  Jeg aner ikke noe om innkastere i Kykladene, men var interessert i å finne ut om  \"rumsraggarna\", som svenskene kaller dem, også var en indikasjon på aggressiv og plagsom konkurranse om kundene, siden virksomheten er av samme type.  Dette har jeg fått greit svar på av Ole, disse holder seg i egne deler av havnen, og plager deg ikke hvis du ikke oppsøker dem, i motsetning til innkastere på tavernaer.  Dette høres beroligende og lite aggressivt ut, så den \"bekymringen\" har jeg strøket fra lista.

Når det gjelder mitt forhold til masseturisme, har jeg forklart det før.  Jeg syntes tallene jeg refererte, er interessante, og bør kunne gi en grei indikasjon på \"turist-tettheten\" i de forskjellige områdene.    Ifølge tallene skulle  det relativt sett være 50 % mer turisme i Kykladene enn på Kreta og Samos for eksempel.

Jeg er ganske enkelt interessert i å høre hvordan dette oppleves av dere som har vært der, og om det er spesielle øyer som kan anbefales eller som jeg bør skygge unna hvis jeg helst ikke vil gå for mye i kø.  Så hvis noen kunne svare på det, vil jeg fortsatt sette pris på det.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Enig med Ole... ta en tur og gjør deg opp din egen mening. Har reist i Kykladene i mange år nå, men alltid i tider utenom den greske/italienske ferietiden. Ikke fordi jeg har noe imot greske/italienske ferierende, men innbiller meg at det kan bli trangt om plassen da.
Å bruke prosent-tall for å gi noe bilde på virkeligheten føler jeg blir feil. På Santorini er \"alle\" turister, der er etter hva jeg har hørt 40 000(?!) gjesterom, og hvis de prosent-tallene også inneholder antall dagsbesøkende cruise-turister så blir det jo helt \"på trynet\". Mens det på Folegandros med sine 700 innbyggere ikke skal så mange turister til før prosenttallet skaper feil bilde.
Romselgere/innpiskere/\"lokkemenner\".... tjah... vet nå ikke jeg? I Parikia, Paros kan det være et problem å komme seg av båten \"utilsnakket\", der har roomies\'ene fritt spillerom bak gjerdet. Mens de på Santorini står buret inne i innhegninger og må henvende seg til dem som eventuellt stopper der og er på utkikk etter overnatting. På Naxos har havnepolitiet etter hvert blitt veldig flinke til å samle flokken med romselgere på et eget område, så det er ikke noe problem å unngå dem hvis man vil.
Kjenner personlig ikke Syros, men fruen er full av godord. Tror det er en øy som klarer seg relativt godt uten turismen. Det samme gjelder også Naxos, etter min mening. Stor og med mange muligheter utenom turismen. Paros har vel bevisst satset mer på den biten, så det får man vel leve med. Et besøk i Lefkes er uansett en opplevelse :-)
Sifnos var jo en fredet plett... ingen romselgere, ingen innpiskere... tror vel egentlig at dette er veldig avhengig av når på året man reiser. Uansett... bare en måte å finne det ut :-)

MaFi

Amen, Anders! Jeg er veldig enig. Mener det kan være vanskelig å generalisere m.h.t. Kykladene - fordi øyene er så forskjellige, eller fordi det også på enkelte \"turistifiserte\" øyer går an å finne steder som er helt eller delvis uberørt av turisme...

Haris

Min erfaring er at Thera(Santorini) og Mykonos har litt ekstremturisme spesielt i juli og august. Naxos er litt bedre noe som sikkert skyldes at flyplassen er for liten for charterfly. Paros og Antiparos er også roligere med hensyn på charterturisme.


Tar du turen til Plomari på Lesvos garanterer jeg at det er fritt for innkastere og at du vil treffe flere grekere enn turister!
 :nike:
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

JohnS

Takker for nyttige tilbakemeldinger!

Og til Haris:  Lesvos er en av mine absolutte  favorittøyer, men jeg er best kjent på nordsiden, Molivos og Petra/Anaxos.  Plomari står meget høyt på lista over steder som skal besøkes en av de nærmeste turene.  Når jeg vurderer Kykladene, er det kanskje litt på grunn av at jeg føler det er et område man \"må\" ha vært, så jeg er litt nysgjerrig på disse \"fluelortene på kartet\", som jeg pleier å kalle dem også....  ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...