Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos + en øy til

Started by Sunnaelskersol, 28. Nov 17, 18:51:04

Previous topic - Next topic

Sunnaelskersol

Vi bestiller snart årets sommerferie og lander i Santorini i juli (til tross for at jeg ikke liker å reise natta, tar norwegian). Deretter tenker vi å dra 6-7 dager til Naxos, en øy vi har ønsket å se og besøke i årevis.

Tidligere har vi vært på Milos og Serifos, fantastisk flotte begge do. Serifos falt vi pladask for. Likevel tenker vi å prøve noe nytt. Har mange ganger blitt anbefalt Antiparos fremfor Paros. Vi ønsker ikke noen skikkelig festeøy, men noen barer og litt uteliv er helt ok. Det viktigste for oss er strendene, at de er rene og fine (små rullestein er helt ok) og at det er fint å snorkle. Vi trenger ikke masse shopping. Noen lokale butikker med litt oljer, oliventreprodukter, såpe, honning og ev. keramikk er MER enn bra nok. Den greske sjela og ekte, små og tradisjonelle tavernaer er prikken over i'en. Vi elsker de små landsbyene hvor tiden nærmest har stått stille.

Så hvilken øy skal vi kombinere med Naxos? Viktig at avstanden ikke er så stor mellom øyene vi velger og at vi enkelt kommer oss tilbake til Santorini.
Amorgos virker spennende, eller kanskje Folegandros eller Antiparos?
Naxos blir hoveddestinasjonen, vi har ytterligere 3 dager til rådighet. Derfor tenker jeg noen øyer som ikke er like "utbygd" som Naxos. Er Santorini så spennende at vi heller bør være der de siste dagene før vi drar hjem? Hmmm....

Dere har alltid vært helt råe på å anbefale meg steder, så jeg prøver igjen.

Favorittene mine er:
1. Chios
2. Serifos
3. Lesvos/Milos

Aldri blitt skuffet over Hellas, men Samos og Korfu nådde ikke helt opp til forventningene faktisk. Søsteren min elsket Samos, mens jeg likte Chios og Lesvos bedre. Korfu var litt for turistifisert, men vi likte oss jo der også :-)
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Svein~B

Santorini er absolutt verdt noen dager. Øya er en stor attraksjon i seg selv på grunn av det spesielle landskapet. Det sies at 90% av postkortene fra Hellas er fotografert på Santorini og jeg ser ikke bort fra at det er sant. Det er utrolig vakkert der. Uansett vil jeg anbefale dere å tilbringe de siste nettene på Santorini, for ikke å risikere å miste flyet hjem om for eksempel ei ferje eller to blir innstilt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Runar Solvik

Hvorfor ikke småkykladene som f.eks Koufinissi. Den kan man ta som en dagstur fra Naxos om man ikke vil overnatte. Fantastisk flott øy med flotte strender og en farge på sjøen man knapt finner andre plasser. Antiparos er en rolig, flott og sjarmerende øy. Hvis du velger den så ville jeg besøkt den først, før jeg satte nesen mot Naxos og tilbake til Santorini. Santorini er flott, men det holder med to dager der slik at man får sett den. Det er mye turister der, og prisene er rimelig stive i forhold til alle andre øyer i kykladene. Et annet alternativ er jo Ios. Den er ofte omtalt som en ungdomsøy med høy partyfaktor, men jeg synes ikke det er helt riktig. Den har mye å by på for alle, og hvis man leier kjøretøy så finner man utrolig mange flotte strender rundt om kring på øya. Det er ikke lett å velge da det er mange flotte øyer, men halve moroa er jo planleggingen nå i vintersesongen da det er litt gufsete og kaldt her hjemme.

marjana

29. Nov 17, 01:11:48 #3 Last Edit: 02. Dec 17, 01:30:47 by marjana
Holder med Runar Solvik på en kombinasjon med Naxos og Smålykladene, og i hvert fall siste natt på Santorini før hjemreise.

Jeg var på Donoussa i to netter for første gang i september i år, og Donoussa er en liten perle. Jeg tok ferge fra Naxos direkte til Donoussa, og fergen Aqua Jewel går direkte dit fra Naxos hver annen mandag og tar 1,5 time. Express Skopelitis og Blue Star fergene går også til Donoussa og de andre øyene i Småkykladene, så de har gode fergeforbindelser. Det er lurt å sjekke fergerutene for Småkykladene for å se hviken retning rundt Naxos fergen tar.

Jeg dro videre til Amorgos etter Donoussa og var der i fem dager. Amorgos er storslått, bratt, og med sjarmerende bilfrie landsbyer. Jeg var tre netter i Agealis og to netter i Katapola, og dro tilbake derfra via Småkykladene til Naxos via alle havnene i Småkykladene (rundt ca 4 timer med Blue Star fergen), og alle øyene ser virkelig koselige ut. (Se i forumet for bilder og omtaler).

Jeg har veldig lyst til å dra tilbake til Amorgos igjen, for det er mye å se der som jeg ikke rakk på mine fem dager.

En ting man bør tenke på er at det ganske folksomt overalt i juli, så jeg hadde nok bestilt rom på forhånd, og særlig for de siste nettene før hjemreise.

God planlegging!
Glika i zoi

Heidrun

Syns Santorini fortjener bare å være mellomstasjon. Bo i Kamari eller Perissa. Ta dagsturer rundt om på øya. Den lille landsbyen Akrotiri er absolutt verdt et besøk. Ikke mange turister å se på de små kafenionene der.Eller hvorfor ikke stoppe en tur på vein til Perissa og besøke den lille byen Emporio.
Det er utrolig mye å se på Santorini hvis man ikke bare henger seg opp i postkort-Hellas
Yamas til livet og til

Sunnaelskersol

Nå tror jeg det blir Santorini - Paros - Naxos - Santorini
- dagstur til Antiparos.

Dette er rett og slett pga. tiden vi har til rådighet og hvordan ferjene treffer med de dagene vi skal videre. Vi ønsker å ta hurtigferjer for å få mest mulig tid på øyene.
Stadig på jakt etter gode reiseopplevelser og reiseminner

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...