Logg inn med Facebook eller Google!

Sifnos og Milos høsten 2007

Started by Sjøløve, 15. Oct 07, 19:49:41

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Etter å ha tilbragt et par dager på hyggelige Aegina i påvente av at vinden skulle løye i Kykladene satte vi 25.9. kursen mot




Sifnos.  
Vi kom til ei øy som var i ferd med å senke skuldrene etter sommersesongen.  Som tavernaeieren sa til meg da jeg fikk en heller fillete og medtatt meny stukket i hånda:  \"Sorry for the menu, but it has been a hard summer\".
Vi bodde i fredelige Kamares, dovnet oss på stranda og spiste velsmakende mat på tavernaene langs sjøsiden.


Resten av Sifnos gjorde vi med leiebil, og kom til Apollonia med sine kritthvite hus spredd utover som sukkerbiter.


Og så Kastro da, med sine trange smug mellom like kritthvite hus - det hersket en nesten trolsk stemning da vi vandret gjennom de øde gatene.  Bor det virkelig folk her ?  Det gjorde det, barnesykler i et portrom og klesvask på snorene vitnet om det.




Chryssopigi - kirken på odden - Sifnos\' mest fotograferte motiv - var enda hvitere og vakrere i virkeligheten enn på bilder


Fra Sifnos gikk turen til Milos, øya som er berømt for sine flotte skaperverk fra naturens hånd.

Sarakiniko - et av disse skaperverkene - kritthvite kalksteinsklipper som helt tok pusten fra oss.





Klima - et lite fiskersamfunn helt nede ved havflaten - båthus i underetasjen og husvære ovenpå



Det var flere slike små fiskersamfunn på øya - Mandraki var en annen liten fiskerlandsby



Milos var spekket med forunderlige steinformasjoner og fjell i vakre farger - nydelig mot det turkisblå vannet









Det som kunne ha blitt et høydepunkt under dagene på Milos, en båttur rundt hele øya med badestopp og lunsj på naboøya Kimolos må vi nok ha til gode til en annen gang.  Det blåste for mye de første dagene, til slutt begynte kaptein Yangos som vi hadde fått anbefalt før vi dro, å rigge ned båten sin - han hadde sin siste tur rundt øya fredagen før vi kom.  Men vi fikk sett mye av øya med leiebil - ei fin øy med et behagelig turistnivå, men nå var vi der jo på tampen av sesongen.
Alt har en ende, også ferien - nå blir det å gå vinteren i møte med gode minner fra to deilige uker i Hellas.  
Neste Hellastur ?  
Det blir vel i slutten av mai engang, er nesten blitt tradisjon nå med en ukes forsmak på sommeren på ei gresk øy.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Fantastiske bilder og beskrivelser! Milos er allerede notert etter Karis beskrivelser tidligere. Nå står det utropstegn bak! :grin:

Måne

Oi! Hit skal jeg definitivt dra! Kjempeflotte bilder! :D

bengalow

Jag har aldrig sett maken till bilder, Sjölöve! Vilka motiv, och så fina bilder du har skänkt oss!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Athina

Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Sjøløve

:iconbiggrin:
Ja det er moro med bilder.  Jeg tok faktisk over 200 stykker i løpet av de 15 dagene vi var i Hellas.  Høsten og vinteren er jo ei fin tid for å sortere ut bilder og lage litt system.   :iconbiggrin:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Magnolia

Dette var virkelig flott. Utrolig vakre bilder.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Har goda minnen från Sifnos, det är också en vacker o speciell ö att besöka, tack för titten  :iconbiggrin:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit

Nydelige bilder! Milos var utrolig spennende!

filhellener

Fantastisk fine bilder  :flower:
Neste år b a re m å  vi tilbake til Milos  :iconbiggrin:
Kari

Tjorven

Nei,nå har du gjort det vanskelig for meg,Sjøløve. Mente jeg hadde bestemt meg for hvor ferden skal gå til sommeren,men etter disse herlige bildene ble helt satt ut. SÅ fristende... Tusen takk for titten :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Siden Milos (og Sifnos) er \"på banen\" igjen, har jeg lyst å trekke fram Sjøløves flotte billedreise fra ifjor  :cheer:
Det var hun som virkelig satte disse øyene på kartet for meg. Nå blir det Astypalea i år, men både Milos og Sifnos er neste sommers ønskedrømmer  :cloud9:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...