Logg inn med Facebook eller Google!

Koufonissi

Started by Svein~B, 20. May 11, 18:23:59

Previous topic - Next topic

filhellener

Quote from: \"Svein~B\"Byen ligger på en høyde vest for bystranda og en liten dal som går innover fra bystranda. Det er også en høyde øst for bystranda. Det går fint an å bo oppe i byen, sånn som jeg gjorde, men det går også an å bo mer landlig, luftig og nærmere strendene på østsida, men da har man lenger vei til butikkene og til kaien.

Her ser vi opp på de nærmeste bostedene fra veien til Finikas.

Du får fram Koufonissilengselen min nå, Svein B :smile:
- og spesielt med det siste bildet, det er \"mitt\" hus på Koufonissi det  :wink:
 - eller rettere sagt Anna og Dimitris sitt, det er hos dem vi har bodde de tre gangene vi har besøkt øya  :grin:
Kari

Tjorven

Quote from: \"Anders\"Takker for fine bilder!
Hvordan er \"tilbudet\" sånn uti siste halvdel av september? Har øyen gått litt i vinterdvale, eller er det lett å finne rom? Vet du noe om det? Noen andre?

Det er nok stille og rolig der da, men vet flere som er \"åpne\" (kan kanskje ta det i en annen tråd?)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, det kribler i maven!  :lol:  Utrolig at det går an å ha slike \"følelser\" for et land!?  :smile: Vi skal til Paros og Naxos i september, og tenkte å ta en ny øy (for oss) \"midt i mellom\". Og vi har vel i grunnen nå bestemt oss for Koufonissi, særlig etter alle de flotte bildene og info her på forumet!
Venter i spenning på flere bilder og info.  :grin:
Vet noen om det er moped- eller sykkelutleie på Koufonissi?
Lodotter er englenes tøfler.....

Svein~B

Quote from: \"Solgry\"Vet noen om det er moped- eller sykkelutleie på Koufonissi?

Jeg vet om to sjapper som driver med sykkelutleie, men syklene deres er i forferdelig dårlig stand, de blir tydeligvis ikke vedlikeholdt, så jeg anbefaler dem absolutt ikke. Jeg har hørt at det har kommet mopedutleie der nå. Det er ganske nytt i tilfelle, så jeg vet ikke noe mer om det. Jeg mener at verken sykkel eller moped er noe særlig egnet for å utforske øya. Alt ligger på sørkysten og der går det båt mellom havna, Finikas, Italida og Pori. Mellom de stedene er det best å gå til fots, selv om det går an å sykle mellom byen og Finikas og mellom byen og Pori.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Det var (heldigvis!) ikke mange mopeder å se eller høre nå i juni, annet enn noen turister som ankom med egne motorsykler. De var ikke til noen \"plage\", da det virka som de camperte lenger unna bykjærnen. Øya er såpass liten at man kommer seg fint rundt til fots eller med sykkel.
Dessuten går det badebåt til Kato Koufonissi, og til andre strender i høysesongen. (Badebåtene til strendene på selve øya begynner ikke å gå før i midten av juni)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Håper ikke Svein har noe imot at jeg sniker inn et bilde fra et sykkelutleie-sted. Det ligger ved enden av bystranda, sett fra båthavna. Litt lenger oppe i samme gata finnes et annet.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: \"Tjorven\"Håper ikke Svein har noe imot at jeg sniker inn et bilde fra et sykkelutleie-sted. Det ligger ved enden av bystranda, sett fra båthavna. Litt lenger oppe i samme gata finnes et annet.

Nei, jeg har ingenting imot at du poster bilder her  :)

Det var her jeg leide sykkel. Kjedet røk i den første bakken, så jeg måtte trille sykkelen tilbake. De forlangte at jeg skulle betale for skaden. Jeg prøvde å forklare dem at de måtte vedlikeholde syklene. Jeg kikket på de andre syklene og kjedene var rustne på alle. Jeg tror ikke de vet hva sykkelolje er en gang. De driver klesbutikk på hjørnet der, med sykkelutleie som bigeskjeft. De vil helst ikke ta i syklene, for da blir de skitne på hendene. Hvis du skal leie sykkel, bruk den andre, men jeg går på ingen måte god for den heller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Kan bare bekrefte det Svein sier her. Jeg leide ikke sykkel selv, men fra balkongen min så jeg rett ned på butikken/sykkelutlein. Det skjedde iallfall to ganger at folk kom tilbake med sykler som det var noe feil med  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Det ligger også bosteder spredt langs veien mot Finikas. Her er det første som ligger litt for seg selv på oversida av veien, Hotel Archipelagos. Selv om det kaller seg hotell, har det studios og det er, så vidt jeg kan forstå, ingen fasiliteter. Det er cirka 300 meter til bystranda, 400 meter til sentrum, 800 meter til Finikas.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

11. Jul 11, 13:48:58 #45 Last Edit: 11. Sep 11, 13:01:12 by Svein~B
Archipelagos ligger på oversida av veien. På nedsida av veien ligger bostedene ganske tett, hele veien fra Ammos, som er den bukta som bystranda ligger ved, til Stroumbos som er den neste bukta. Fordelen med å bo på denne sida er at du har havet rett nedenfor. Dette bostedet heter Daskalio og ligger rett nedenfor Archipelagos. Dette er altså den sida som vender mot veien. Det ser ut for meg som samtlige rom har havutsikt. Det betyr at dette er et sånt bosted der du kan høre havet slå mot fjæresteinene. Det er også noen tavernaer og kaféer på sjøsida her.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

13. Jul 11, 14:01:17 #46 Last Edit: 24. Oct 11, 14:39:20 by Svein~B
Hotel Posidonio ligger rett ved siden av Daskalio og er det siste bostedet i rekka. Her er det også rom som vender andre veier enn mot havet, men de fleste vender mot havet. Det er taverna i tilknytning til hotellet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

15. Jul 11, 12:50:19 #47 Last Edit: 12. Sep 11, 10:11:29 by Svein~B
Litt lenger bort, på oversida av veien, finner vi et hotell som har bar og svømmebasseng. Baren er i bygningen til høyre i bildet. Bassenget er bortenfor den bygningen. Rommene er i bygningen til venstre og flere lignende bygninger bakenfor bar og bassengområdet.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...