Logg inn med Facebook eller Google!

SMÅKYKLADENE-hvilke øyer skal jeg velge?

Started by Tjorven, 16. Jan 11, 18:57:34

Previous topic - Next topic

stein

Hei.
Det er vel veldig uflaks hvis du kommer ut for dårlig vær i juni. Meltemisessongen har ikke startet. Fra uti juli og særlig august blåser det ofte noe sinnssykt i Kykladene. Jeg kommer aldri til å seile der i meltemisessongen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

I dag har Aelos Kenteris II tatt runden fra Naxos ca 730 GMT via småøyene til Katapola ca 1030 pg via Egiali til DOnoussa og tilbake til Syros via Naxo etc...

Noe tidlig morgen, men kanskje OK å komme et sted i god tid før lunsj?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Quote from: \"stein\"Hei.
Det er vel veldig uflaks hvis du kommer ut for dårlig vær i juni. Meltemisessongen har ikke startet. Fra uti juli og særlig august blåser det ofte noe sinnssykt i Kykladene. Jeg kommer aldri til å seile der i meltemisessongen.

Jeg har heller aldri sittet værfast i juni, Stein, så jeg satser på at det går bra i år også  ;)  Det kom ei tredagers \"kule\" da jeg var på Leros i juni et år, men det stilna heldigvis av på avreisedagen, så jeg kom meg med katamaranen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Kanskje vi bare har vært uheldige med uvær og blæst i begynnelsen/midten av juni- det er forresten noen år siden siste reise i Kykladene. Neste gang vil jeg nok legge inn en god trygghetsmargin i forhold til hjemreisen, trives ikke så godt med usikkerhetsmomenter akkurat da. (Sånn sett er jo charter greiere.) Men om en må bli litt lenger på en øy underveis, spiller ingen rolle. Tvertimot kan det by på hyggelige overraskelser.

Ser du koser deg med planleggingen, Tjorven, det er glede i seg selv.

Tjorven

Quote from: \"polyanna\"Ser du koser deg med planleggingen, Tjorven, det er glede i seg selv.


Du har så rett, Polyanna   :thumbright:  Planlegginga er nesten \"halve\" ferien det. Godt å ha et slikt syssel, nå i vintermørket. Trenger virkelig en Hellastur å se fram til nå!!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Astri

Vi har bare vært på Iraklia og vi trivdes veldig godt der. Det var ikke mange turister da (vi var der i midten av september).Koselige restauranter og en flott strand. Bystranda var også bra. Etter Iraklia dro vi til Amorgos og deretter videre til Astepalea. Jeg tror Iraklia er den av øyene i små-Kykladene med minst turister. Kan anbefales :)

Tjorven

Takk for tips og info, Astri. Har lest og hørt at folk har trivdes godt på Iraklia, men det får nok bli en annen gang. Har vel bestemt meg for Koufonissi denne gangen  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

nigelidiompress.com

Quote from: \"marjana\"Det er vel ganske korte båtturer mellom øyene? Hvis man har et rom på en øy, så er det vel mulig å ta en dagstur over til en annen? Og legge seg på rommet samme kveld?
Author of \\"Antiparos Revisited Yet Again\\"

Tjorven

Hi Nigel, nice to see you here. Have you learned Norwegian, lately?  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Is this really THE Nigel? The one and only \"Naijah\" of Andipparo fame?

Tjorven

Ble litt off topic her, men for å svare på spørsmålet ditt, Anders, så er det nok det, ja  ;)  Det stemmer iallfall med mailadressa hans, og at han meldte seg inn her for å ta en titt.... fra Antiparos. Skjønner ikke helt hva han mener med Marjana-sitatet, men fikk litt akutt Antiparos-lengsel her, sukk...

Men tilbake til Småkykladene og planlegginga av turen, så føler jeg at jeg henger litt fast i gjørma, for å si det sånn  :(  Da tenker jeg på flyreisa TIL Santorini, som jeg ikke finner helt ut av. Dvs, det blir mye dyrere enn jeg hadde tenkt meg.
Satser på Apollos enveisbillett (som i fjor) Syns å huske at det kosta meg ca 1500 kr til sammen fra Trondheim-Santo. Nå fins det ingen slike billetter fra Trondheim, men fra Gardermoen,(kl 6 om morgenen) for kr 1850. Ikke så dyrt i seg selv kanskje, men hertil kommer fly Trondheim- Gardermoen, og muligens overnatting. DA blir det i dyreste laget, og dette er bare selve reisa. Hadde jo tenkt å være borte ca 4 uker også.

Noen som har annen, billigere reiserute å foreslå?
Kanskje jeg skulle satse på Ryanair til Kos, men så var det å komme seg videre derfra til Kykladene da.... Nei, huff, syns bare jeg går i stå her.
There are no strangers, only friends we haven't met.

5ifamilien

Hvis du kan fly til Athen istedet - finnes det mange alternativer om du legger inn søk på finn.no - fra Trondheim.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...