Logg inn med Facebook eller Google!

Diakoptis

Started by ROLLE, 30. Oct 10, 12:51:00

Previous topic - Next topic

ROLLE

Kanske det är ett nytt ämne också dehär, även ifall jag skriver om ett gammalt semesterparadis för mej ? Paradis kunde man kalla det de sista paret veckor jag var på ön. Endast nedeländska turister kvar men också de var få. Har försökt undvika att locka flera turister till ön för att spara denna från samma elände som drabbat de flesta av de greekiska öarna men det ser ut att vara svårt ? Nästa år finns det ett stort hotell färdigt igen för att ta emot i  sina ca 250 dubbelrum som med detta liknande monster från i fjol. Kanske det ej går att undvika invasion nästa säsong ?
 Förundrar mej inte över att de fått tillstånd att bygga dessa monster som totalt förstör utseendet av det annars lågbyggda lilla Pigadia ? Med de lär ha fått det av den grkiska staten ?
Fin semester hade jag iallafall då jag hade hyrt moppe och cyckel för hela två och en halv månad jag stannade där. Kunde förflytta mej till olika platser på ön på noll tid om man blev le med tillvaron.
Har börjat trivas bättre på västkusten av ön som är mindre exploaterat av oss, med renare vatten och mindre trafik om någon alls ifall man rör sej norrut från flygfältet, Diakoptis heter det visst ? Finns en kantina som drivs av Manolis får se hur länge denna får vara ostörd av myndigheterna !
Men allt roligt tar slut också denna gång men hoppas och ser fram emot nästa år igen !

Vivianne

Hej Rolle!
Vi får hoppas att turisterna håller inne på det stora hotellen, de som bor på sådana hotell brukar bara ligga vi poolen. Kanske kommer det att vara ett paradis några år till, i alla fall mellan september och april.
Önskar dig en kollo ximona.
Vivianne

Ingrid

De stoooore hotellene er jo skrekkens eksempel  :angry5: for oss som har feriert på Karpathos i mange år.
Har hatt endel diskusjoner med de lokale om dette, og stort sett støtter de de nye hotell-gigantene på grunn av arbeidsplassene som de gir.

ROLLE

Hej Ingrid

Åsikterna om dessa monster till hotell äro ganska tudelade ? De ger ju en massa jobb åt de människor som förut jobbat på andra hotell och utskänkningsställen, de flesta av dessa \"nyanställda\" från fd öststater ? Till och med byggjobbarna importerades till flygplatsbygget av samma cementfirma som byggde Konstantinos palace från Rumänien ?. Killen i fjolårs färdigställda hotell tillhör familjen som har cement firmat på ön ! Känns ganska avigt att alla som hittills byggt på ön har handlat sin betong färdig eller cement av företaget till sina statssubventionerade små hotellbyggen, och nu själv byggt sej ett hotell som gör dessa småföretagare \"gästlösa\" ? Hoppas inte detta kommer att ske men det ser illa ut enligt de rykten som  florerar i hotellbranchen !
Världen också Grekland håller på att förändras som allt annat, ohjälpligt.

ROLLE

Quote from: \"Vivianne\"Hej Rolle!
Vi får hoppas att turisterna håller inne på det stora hotellen, de som bor på sådana hotell brukar bara ligga vi poolen. Kanske kommer det att vara ett paradis några år till, i alla fall mellan september och april.
Önskar dig en kollo ximona.
Vivianne
Du har alldeles rätt, mellan september o april då de flesta av oss turister stannar hemma, har vi ännu kvar semesterns sista minnesbild på näthinnan tills vi igen med spänning följande semester får se vad som förändrats denna vinter ?
Ni som dansare kanske nästa år har en orkester från Polen som underhåller er ? Och kanske Staffan ej får uppträda med sin trumpet, utan att tillhöra något fackförbund ?
Kanske det inte ändå går så fort fram får vi hoppas, utan vi hinner gå hädan förrän detta blir verklighet ?

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...