Logg inn med Facebook eller Google!

Bil Norge - Hellas

Started by Lavendel, 13. Jan 14, 19:08:31

Previous topic - Next topic

Lavendel

13. Jan 14, 19:08:31 Last Edit: 02. Feb 14, 17:30:55 by Lavendel
Vi vurderer å kjøre Norge-Hellas i april/mai. Tenker ferge til Kiel, deretter å kjøre til Venezia for så å ta ferge videre til Patras. Går ut fra at andre har gjort dette før oss, og at det kan være noe å hente på andres erfaringer. Det vi er aller mest usikre på er fergen. Har kikket litt, og kommet frem til en fergepris på ca 450 euro en vei. Da er lugar inkludert. Er dette en reell pris, eller er det muligheter for at det kan bli billigere. All informasjon om en slik biltur mottas med takk  ;)

ingaberentine

Jeg har ikke gjort dette selv, men har alltid hatt veldig lyst til å gjøre det.

Hvor lang tid regner dere å bruke på en slik tur?

Det jeg til nå har sett for meg, for min egen del, er en 5 ukers tur, der Hellas/Antiparos er målet og at vi kanskje bare blir der en god uke for heller å bruke 2 uker ned og 2 uker hjem og heller bruke mest tid i Alpene/Italia.

Det går jo feger fra Ankona, Bari og Brindisi og de 2 siste er jo betydelig kortere båtstrekninger enn fra Venezia, men jeg vet ikke om det påvirker prisen på fergeturen. Jeg regner uansett at det vil bli en dyrere ferie enn om vi bare tok fly til Hellas og ferierte der som vanlig, men mulig jeg tar feil her, for føreløpig har det nok vært mest en drøm og ikke så mye undersøking om hvordan en slik tur egentlig vil måtte gjennomføres og alt det praktiske rundt en slik tur.

Derfor skal det bli ekstra spennende å se om hva slags råd dere evt. får og om dere gjennmfører en slik tur, så håper jeg dere deler inntrykkene her på Hellsforum også.......

Lavendel

Vi tenker i første omgang å ta turen for å frakte eiendeler for å fylle bolig i Hellas, derfor blir det nok en transportetappe. Tanken er imidlertid at vi på sikt skal gjøre turen på nytt, men da i et helt annet tempo - bruke den tiden vi har lyst til ut fra hva vi finner på veien.
Som deg er vi spent på hvilke erfaringer folk har gjort seg, og hva slags informasjon vi kan få.

mouche

Vi har flyttet eiendeler per fly til vårt hus på Kreta. Alt fra service og bestikk, dyner og puter, sengetøy, lamper og sykler. Har klart å få med oss så mye som 80 kg per person (x to) på et par turer og ikke betalt mange hundrelappene for dette. Har da reist med rutefly (SAS, Austrian osv, ikke Ryan eller Norwegian). Skal man flytte større gjenstander/volum/vekt så ville jeg sendt det med profesjonelle transportører heller enn å kjøre hele veien ned som både er tidkrevende og kostbart. Når vi får enda bedre tid enn i dag så blir det biltur nedover, men da med kun den bagasjen vi trenger for turen og bruke et par uker på veien nedover.

Kristian

Quote from: Lavendel on 13. Jan 14, 19:08:31
Vi vurderer å kjøre Norge-Hellas i april/mai. Tenker ferge til Kiel, deretter å kjøre til Venezia for så å ta ferge videre til Pargas. Går ut fra at andre har gjort dette før oss, og at det kan være noe å hente på andres erfaringer. Det vi er aller mest usikre på er fergen. Har kikket litt, og kommet frem til en fergepris på ca 450 euro en vei. Da er lugar inkludert. Er dette en reell pris, eller er det muligheter for at det kan bli billigere. All informasjon om en slik biltur mottas med takk  ;)


Går du inn på GTP (Greek Travel Page) kan du få opp utenlandsruter (Italia) Litt søking kan gi deg fergepriser.

Forøvrig. Det er mulig at man litt sørover i Italia (kortere avstandet) kommer rimeligere ut.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kritios

Vi har kjørt fra Stavanger til Kreta.
Vi tok ferja til Hirtshals fredag kveld og var framme på Kreta onsdag morgen.
Første overnatting etter Hirtshals var i Kassel i Tyskland.
Neste i Vicenza-området i Italia.
Den tredje på ferje fra Ancona til Patras, og den fjerde på ferja fra Pireus til Chania.
Kjempefin kjøretur, 10-12 timer kjøring hver dag.
Vi tok altså ferje fra Ancona i Italia, flotte norskbygde båter som går der, fra Fosen.
Olympic Champion http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/237280000 og Hellenic Spirit , søstre med en marsjfart på over 30 knop.
Kjempeflott tur gjennom sundet ved Korfu og innom Igoumenitsa før ankomst til Patras.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Lavendel

Tusen hjertelig takk for svar  ;D
Jeg stiller et spørsmål til og håper på respons igjen. Er det lurest å kjøpe billetter til ferge på forhånd, eller er det smartest å kjøpe på fergeterminalen? Jeg har forstått det slik at det er mulighet for å kjøpe åpen retur billett, men kan ikke se at det lar seg gjøre på nettet.

ingaberentine

Hva som er lurest vet jeg ikke, men jeg har tatt fergen fra Ancona og til Parga en gang uten bil og da hadde jeg kjøpt/reservert billetter på forhand. En ting er sikkert, har man kjøpt billetter på forhand så har man dem, selv om kanskje ulempen er at man må nå akkurat den avgangen man har kjøpt billetter til............

Kritios

Quote from: Lavendel on 02. Feb 14, 17:28:56
Tusen hjertelig takk for svar  ;D
Jeg stiller et spørsmål til og håper på respons igjen. Er det lurest å kjøpe billetter til ferge på forhånd, eller er det smartest å kjøpe på fergeterminalen? Jeg har forstått det slik at det er mulighet for å kjøpe åpen retur billett, men kan ikke se at det lar seg gjøre på nettet.

Det kommer vel litt an på når på året du reiser.
I høysesongen kan det vel være lurt å kjøpe billetter på forhånd, men i lavsesong tror jeg ikke dette er nødvendig.
Jeg kjøpte billettene på kaia i Ancona og i Pireus da vi kom dit, men det var i februar :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...