Logg inn med Facebook eller Google!

Bygge hus i Hellas

Started by Puffen, 30. Mar 08, 12:42:30

Previous topic - Next topic

Puffen

Hei alle sammen.  Fant dette forumet i dag.  Jeg har drevet å sysslet med planer i en tid om å bygge et lite hus/leilighetsbygg i Hellas.  Skal drive med utleie i tillegg til å ha det som eget fluktmål  ved Middelhavet.  Er vel egentlig interesert i alle mulige tips og råd og vink om byggesak, myndigheter, murere, kort sagt alt.

Håper på gode tilbakemeldinger.

Mixelite

Jeg har ikke så mye å bidra med i den forbindelse, nærmest ingenting, men det kan kanskje være interessant for evt. bidragsytere å vite _hvor_ du har tenkt å bygge. (dessuten er jeg nysgjerrig ;-))

Puffen

Prøver å ikke låse meg for fast, men vestkysten av fastlandet er det området jeg driver å ser på.

Heidrun

Bygger selv nå om dagen. Det viktigste du må huske på er å bruke en seriøs utbygger.
Vi bygger som sagt på Kreta gjennom Atlas International. Gå gjerne inn på http://finn.no/finn/realestate/abroad/homes/result?areaId=-22 . Her er det Hellas som kommer opp. Velg området vedå klikke på linken. Uansett så er det viktig å finne de som skal bygge for deg at de kan kommunisere med deg fra dag 1
Yamas til livet og til

Tove

Har bygd flere hus her. Hvis du ikke kan gresk må du ha hjelp fra noen, gjøre det gjennom et entreprenørfirma eller feks hyre den norske arkitekten i Athen.  Største forskjellen mellom her og Norge er at du bør være på byggeplassen under hele prosessen og forklare hvordan du skal ha ting gjort - du kan ikke regne med at noen kan lese tegninger.
Vær også obs på hva tomt du kjøper og trippelsjekk hva du kan bygge der. Feks er det ikke lov å bygge tett inntil en elv (og det vet jeg flere som har brent seg på!) - det hjelper ikke om det ikke lenger renner vann i elva, så lenge det går et elvefar på tomta.

Tomtekjøpet tar vanligvis flere måneder). Etterpå hyrer du en arkitekt (politikos mixanikos), som lager tegningene og sender disse til byggesakskontoret (polidomio).  Dette tar en til tre måneder (iallfall her i Kavala-distriktet), med mindre byggesakskontoret finner noe å pirke på. I motsetningen til i Norge setter ikke arkitekten sin fot på byggeplassen før bygget er ferdig og han skal skrive under på at det er bygget etter regleverket. Først når han har skrevet under får du koblet til vann og strøm.
Regn circa et år fra du søker byggetillatelse til bygget er ferdig.
Krata re file, yera!
http://www.kairos-holidays.com

Ninette

I tillegg til det Tove skriver, vil jeg anbefale Heidrun å lese boken Paradiso av Tove Cecilie Fasting.

I denne boken finner du beskrevet hvilke utfordringer du som nordmann kan møte i det greske samfunnet, også når du skal bygge hus.

Boken er fornøyelig, og anbefales også til de som ikke planlegger husbygging :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Puffen

Ja her var det litt nyttig info. å få.
Å være tilstede under hele byggeprosessen er nok ikke mulig.  Finnes det profesjonelle og ikke minst \"ærlige\" konsulentfirma som kan hyres til å følge opp for byggherre ?
Den Norske arkiteken som blir nevnt, finnes det noe mer info om hvem dette er og hva de står for ?

Epicuristen

Etter den informasjonen som jeg sitter med, er ett godt tips i disse dager ikke bare å ha en god advokat! Men også en \"byggeansvarlig\" som befinner seg i en rolle mellom deg og entreprenøren. Denne skal være det man kan kalle \"bygningskyndig\", og for deg være den som sier til entreprenøren hva som er mulig, og istand til å si hvordan problemer kan løses. Og for entreprenøren er han den som skal kunne fortelle deg hvorfor ting blir forsinket, eller hvorfor ting ikke kan løses slik du vil. Denne skal da betales for å være upartisk! Vet ikke om dette ga noen mening, men skulle jeg bygd i fremmed land, så hadde jeg gjerne hatt f.eks. en pensjonert bas, mellom meg og entreprenøren, som jeg kunne spandere en ouzo på i ny og ne, og som jeg stolte på! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Puffen

Quote from: \"Epicuristen\"Etter den informasjonen som jeg sitter med, er ett godt tips i disse dager ikke bare å ha en god advokat! Men også en \"byggeansvarlig\" som befinner seg i en rolle mellom deg og entreprenøren. Denne skal være det man kan kalle \"bygningskyndig\", og for deg være den som sier til entreprenøren hva som er mulig, og istand til å si hvordan problemer kan løses. Og for entreprenøren er han den som skal kunne fortelle deg hvorfor ting blir forsinket, eller hvorfor ting ikke kan løses slik du vil. Denne skal da betales for å være upartisk! Vet ikke om dette ga noen mening, men skulle jeg bygd i fremmed land, så hadde jeg gjerne hatt f.eks. en pensjonert bas, mellom meg og entreprenøren, som jeg kunne spandere en ouzo på i ny og ne, og som jeg stolte på! :biggrin:

Helt enig i dette, men hvordan finner jeg denne personen

Liv

Under linken www.kretaeiendom.no finns mye informasjon ang.huskjøp etc. Selv om linken er rettet mot markedet på Kreta er det mye nyttig informasjon  om det å bosette seg i Hellas,permanent eller  deler av året.

Det er også en del egne regler hvis du har tenk tå leie ut boligen,mener å huske det står inf. om dette også her.

Epicuristen

Quote from: \"Puffen\"
Quote from: \"Epicuristen\"Etter den informasjonen som jeg sitter med, er ett godt tips i disse dager ikke bare å ha en god advokat! Men også en \"byggeansvarlig\" som befinner seg i en rolle mellom deg og entreprenøren. Denne skal være det man kan kalle \"bygningskyndig\", og for deg være den som sier til entreprenøren hva som er mulig, og istand til å si hvordan problemer kan løses. Og for entreprenøren er han den som skal kunne fortelle deg hvorfor ting blir forsinket, eller hvorfor ting ikke kan løses slik du vil. Denne skal da betales for å være upartisk! Vet ikke om dette ga noen mening, men skulle jeg bygd i fremmed land, så hadde jeg gjerne hatt f.eks. en pensjonert bas, mellom meg og entreprenøren, som jeg kunne spandere en ouzo på i ny og ne, og som jeg stolte på! :biggrin:

Helt enig i dette, men hvordan finner jeg denne personen

Kjenner du ingen der nede, i lokalmiljøet, som du kan spørre om dem vet om en person som kunne ta på seg en slik rolle?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Mixelite

Bare en liten tanke: Hvis du ikke har funnet ditt sted der nede og er kjent i lokalmiljøet: Finn stedet først, lei og se om du trives i lokalmiljøet og _så_ se etter tomt. Himla kjipt å gå gjennom en hel byggeprosess og finne ut at man ikke trives der etterpå!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...