Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas i pressen

Started by operafantomet, 07. Apr 08, 06:04:46

Previous topic - Next topic

marjana

Så langt er det 15 døde, og det er seks som er savnet....
Glika i zoi


mouche

Med tsnke på de mange innlegg rundt omkring om hvor mye man må betale i skatt i Hellas så undres jeg litt når jeg leser følgende oppslag;

pokoronasnews.gr/one-fifth-of-greeks-covering-83-pct-of-annual-income-taxes/

I følge disse tallene så betaler rundt 80% av greske lønnsmottager i gjennomsnitt kun 190 euro per person i skatt i året, og det høres ikke så mye ut.

Kritios

20. Nov 17, 19:54:01 #1419 Last Edit: 20. Nov 17, 19:56:46 by Kritios
Quote from: mouche on 20. Nov 17, 15:41:25
Med tsnke på de mange innlegg rundt omkring om hvor mye man må betale i skatt i Hellas så undres jeg litt når jeg leser følgende oppslag;

pokoronasnews.gr/one-fifth-of-greeks-covering-83-pct-of-annual-income-taxes/

I følge disse tallene så betaler rundt 80% av greske lønnsmottager i gjennomsnitt kun 190 euro per person i skatt i året, og det høres ikke så mye ut.

Ja, å snyte på skatten har jo grekerne alltid vært flinke til  ;D ;D ;D

Sitat fra artikkelen:  "An analysis of tax declarations reveals that 80.8 percent of taxpayers - those who declare a low income - are responsible for just 16.8 percent of the total income tax on individuals...."

Those who declare a low income.
Hvordan skal vi få til det da Mouche ?
Jeg betale i alle fall mange ganger mer enn 190 Euro i året i skatt  ::)

Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Jeg vil tro at det her er snakk om skatt på lønnsinntekt og ikke skatt på eiendom eller moms eller hva vet jeg. Selv om jeg ikke har inntekt i Hellas så betaler jeg nok noen tusen euro i året i diverse skatter og avgifter, men bare hyggelig å (kunne) bidra.

Heidrun

Når dagen kommer og jeg tar en kildeskattløsning. Ja da tror jeg det er noe rundt 3000 € som jeg skal skatte av. Så jeg vet ikke helt hva da jeg å skatte til Hellas når jeg trekker 15% skatt til Norge, og da jeg skal betale det overskytende i skatt til Hellas
Yamas til livet og til

bengalow

21. Nov 17, 09:57:57 #1422 Last Edit: 21. Nov 17, 10:16:06 by bengalow
Som jag ser artikeln i tidningen, så står det: "-De 80 % av inkomsttagarna, som beskattas lägst, står för endast 16 % av statens skatteinkomst".
Med andra ord, så betalar de övriga 20% av befolkningen, de som inte är låginkomsttagare, 84% av statens skatteinkomster.

Vad är så meningen med artikeln? Att förklara att höginkomsttagare verkligen gör rätt för sig skattemässigt, eller att vanligt folk minsann inte är "överbeskattade"?
Frågan är då om fastigheter, aktievinster, och annat, räknas som inkomster. Artikeln har mycket att förklara, bl.a. vad "statens skatteinkomst" är. Moms räknas inte som personlig skatt, utan som avgift, som alla betalar. Har man räknat in företagsbeskattning i totalen???

Till slut ett par ord av Mark Twain: "-Det finns tre slags lögner: Vanlig lögn, förbannad lögn samt statistik."
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Heidrun

Er det noen som har oversikt over skattetrykket til de som skatter til Hellas. For jeg kan ikke i min villeste Zeus tanker, tenke meg at en som har 150.000 kr i inntekt betaler prosentvis like mye i skatt som en som tjener 500.000 kr i året
Yamas til livet og til

Kritios

Quote from: Heidrun on 21. Nov 17, 10:04:45
Er det noen som har oversikt over skattetrykket til de som skatter til Hellas. For jeg kan ikke i min villeste Zeus tanker, tenke meg at en som har 150.000 kr i inntekt betaler prosentvis like mye i skatt som en som tjener 500.000 kr i året

Skatten i Hellas er trinnvis og ser omtrent slik ut (2016):

Income Taxation
€0 - €20,000: 22%
€20,001 - €30,000: 29%
€30,001 - €40,000: 37%
> €40,001: 45%
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Heidrun

Yamas til livet og til

mouche

SÅ vidt jge vet så foreligger det en skatteavtale mellom Hellas og Norge hvilket vel betyr at du blir "kreditert" kildeskatten du betaler til Norge mot skatt du skal betale til/i Hellas. Dette for å unngå dobbeltbeskatning.

Når det gjelder oppslaget jeg linket til så tolker jeg dette som at det er snakk om skatt på lønnsinntekt, intet annet. På samme måte som vi snakker om hvor mye skatt vi betaler i Norge og da uten at det beregnes hvor mye man måtte betale i formuesskatt, arveavgift (tildigere), eiendomsskatt, flyseteavgift eller skatt på drivstoff.

Alle slike tall er verifiserbare og det blir bare tullete å omtale slikt som juks og bedrag selv om det jukses med skatten, men da av den enkelte skatteyter og ikke av finansdept.


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...