Logg inn med Facebook eller Google!

Av med Hellas brillene. Hva liker dere minst i Hellas

Started by Heidrun, 04. Aug 09, 08:01:42

Previous topic - Next topic

ROLLE

Visst finns det en del saker man irriterar sig över, men nog vinner delarna man kan glädja sig åt  som hos alla människor. Finner själv många  likheter i Finnar och Greker den mest framträdande och irriterande är nationalismen man ser på idrottsevanemang. Finnar och Greker är alltid bäst före drabbningarna om du följer med press, men vid en förlust diskuteras det ej överhuvudtaget. Forskning i olika områden tex medicin är Greken den enda som hitta på det ena och det andra genomgripande för att rädda mänskligheten ifall du lyssnar på tex cafediskussioner.
Om man tar brillerna av och allt blir översatt till dig av en tolk där det finns 15 talare från olika länder är det nog svårt säga vem är Grek,  Alban , Finne, Turk, Norrman, Dansk eller Svensk.
Ju längre du besöker ett land kommer du underfund med allas egenheter för sådant finns. För att ej glömma den gamla grekens vishet som han sa om sina landsmän: Lita aldrig på en Grek även om han ger dej gåvor. Det stämmer ännu i mångt och mycket, inte bara i Hellar utan överallt. Men få förstår innebörden ?

Frost

Quote from: \"Heidrun\"Men innrømmer at jeg kommer til å holde meg til intarnasjonell mat når jeg er i Hellas og spesielt den dagen jeg bosetter meg i Hellas. Kommer også til å bosette meg der jeg kan prate Engelsk. Men desverre så har for mange av oss Hellasbrillene på når man omtaler landet. Og disse brillene kan ofte være ganske tykke

Jeg elsker gresk mat, og er veldig kresen i matveien. Nå er ikke grekerne så gode på internasjonal mat i forhold til sitt eget kjøkken. Så da er det litt merkelig at du heller velger det.

Men det er stor forskjell på spisesteder på Kreta. Her er det både gode og dårlige restauranter, så her må man velge med omhu.


Det jeg setter mest pris på når jeg kommer hjem fra ferie er å kaste dopapir i do, og dusje i skikkelig vanntrykk. Jeg innser da at vi har det jammen godt her hjemme, og at vi er veldig veldig bortskjemte.

Margrethe

Nå har jeg lest meg gjennom tråden her, interessant. Leste at noen irriterte seg over plastflaskene som \"turistene kaster fra seg.\" Den var god! Lurer fælt på hvordan man ser forskjell på ei flaske kasta av en turist og ei flaske kasta av en greker, jeg... Hmmm.. :cyclopsani:  Dette blir altså litt vel naivt, spør du meg. Ærlig talt, det er vel en kjensgjerning at Hellas ligger endel etter oss hva gjelder søppelhåndtering. Har forresten ikke bevitnet en eneste turist enda jeg, som hiver flasker i hytt og pine, men har sett mange som tar med seg søpla til nærmeste søplekasse.

Vel, disse tingene irriterer meg litt når jeg er i Hellas:
Syns det er litt kjedelig at man må kaste dopapiret i ei bøtte, syns faktisk ikke det er særlig sjarmerende og setter stor pris på at jeg slipper å gjøre det i Norge. Det irriterer meg ikke mye, men bare litt.

En annen litt irriterende ting er å diskutere olje med grekere. Først så begynner de å klage over at de har lagt på seg, men når man sier at de kanskje skulle bremse litt med olivenolja, så ser de på deg som om du er et vesen fra en annen planet. Det er et håpløst prosjekt å få grekere til å forstå at MAN BLIR FAKTISK FEIT AV OLIVENOLJE OGSÅ! Det er mengden det kommer an på. :clown:  Dette irriterer meg også bare litt, det er jo litt sjarmerende på samme tid, da.

Her er noe som irriterer meg MYE i Hellas:
Disse grekerne som kommer når restaurantene er i ferd med å stenge, eller egentlig allerede har stengt kjøkkenet. Gjerne ti-tolv i følge, og så skal de ha alt mulig, rett på rett på rett. Dette er ikke særlig hyggelig, uansett om de liker å spise seint aldri så mye, jeg syns rett og slett det er litt respektløst å komme slentrende ved tolv-tida på natta når de ser at kokkene holder på å avslutte og bord er i ferd med å ryddes. Har sett det flere steder, og det irriterer meg veldig. Det der er ikke en gresk vane, det er en skikkelig gresk U-vane!
Jeg har egentlig aldri hatt lyst til å dra til Japan. Rett og slett fordi jeg ikke liker fisk. Og jeg vet at det er veldig populært der nede i Afrika. (Britney Spears)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | Today at 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...