Logg inn med Facebook eller Google!

Været om vinteren på Samos

Started by IngeS, 04. Nov 13, 17:49:50

Previous topic - Next topic

IngeS

Som i Norden er vintrene på Samos forskjellige, vind, nedbør og temperatur varierer i forhold til hvor du befinner deg på øya. Forskjellen til den norske vinteren, som jeg kjenner best, er at vintrene her kan sammenlignes med alt fra en middels til en dårlig norsk sommer.

Februar er nok den hardeste vintermåneden her om man skal tro gjennomsnittlige temperaturer gjennom et titalls år. Snittemperaturen på dagtid ligger som i januar på tretten grader mens nattemperaturen ligger på seks, en grad lavere enn i januar. Temperaturmessig snur det et stykke ut i mars. Snittemperaturene for denne måneden er seksten på dagtid og åtte om natta.

Temperaturen om vinteren er svært sjelden lavere enn 0 grader. Det kan være et par timer sent om natten men ikke mer. At det kan bli kaldt skal jeg skrive under på. Det er den fordømte nordavinden som kan til det. Jeg bruker å si at den får +10 til å føles som minusgrader på kroppen. Da er det lavlandet jeg beskriver. Oppe i fjellandsbyene kan det komme ned i 6-7 minus på det kaldeste. Da er ikke is og et snøfall uvanlig.



Så sant det er oppholdsvær og solskinn sitter vi ute og drikker formiddagskaffen. Midtvinters står sola ca 60 grader over horisonten og tempen i solveggen kan gå opp mot 20 - 25 grader.

Som om sommeren forandres temperaturen i sjøen ettersom det er pålands eller fralandsvind. Blåser det mot land, fra sør, kan vanntemperaturen komme opp i 16 - 17 grader i vintermånedene.

Apropos vind. Vinden fra nord, Melzemi, gjør det levelig om sommeren når temperaturen stiger over 30. I Pythagorion vil det nesten alltid være et lite vinddrag i luften slik at ikke varmen blir veldig trykkende. Om vinteren er nordavinden noe annet. Det har jeg allerede sagt noe om foran dette. Sønnavinden om vinteren kan være ganske heftig når den slår inn mot land og mot den lange moloen.





Kommer vinden fra sørøst fylles havnen opp med vann. Det hender at vannet ligger over havnepromenaden i blant.



Det er i vintermånedene vi får det livgivende regnet. Av vintermånedene er det januar som vanligvis har mest nedbør. 150 millimeter sier statistikken, mens den oppgir 10 millimeter i februar og 90 i mars. Det er da vannet kommer som vi har bruk for i mer enn seks sommer/høstmåneder når det ikke regner. Det er veldig sjelden at det regner i ett sett hele døgnet, men skurer kan det komme hver dag over noen perioder. Og så skinner sola mellom skurene.





Som sagt tidligere kan været variere i forhold til hvor på øya du er. Det hender at det regner på nordsiden i sommermånedene også. Her ligger jo Vathi (Samos by) Kokkari og Karlovassi.

Får vi noen regndager i november/desember begynner det raskt å bli grønt på markene.



Da har allerede de første blomstene tittet frem.



Sitrusfruktene modnes for fullt og i februar høstes de søteste og saftigste appelsiner og mandariner en kan tenke seg. I Milidalen og områdene ut mot Psili Ammas dyrkes mye sitrusfrukt.



Våtmarksområdet i Alyki fylles opp og flamingoen og andre fugler kommer til sitt vinteropphold

I regntiden fylles alle elver og bekkeleier opp. Det regnet som ikke renner ut i havet forsvinner ned i den porøse grunnen. Derfor ser du ingen naturlige innsjøer på Samos. Fra 80 til 100 meters dyp pumpes det vannet du får i kranen opp. Det er rent og kan godt drikkes. På grunn av bergartene er vannet ganske kalkholdig. I fjellandsbyene har folk brønner, kilder og oppkommer som de får vann til huset fra. Oppe i høydene er det vannførende kilder og oppkommer også hele sommeren.



Ett eller annet blomstrer alltid om vinteren, både på bakken og i busker og trær. Mitt skille mellom vinter og vår er den dagen de første valmuene blomstrer. Da er det vår på Samos, men det er en annen historie.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka


- Dette var veldig fint, Inge.
Interessant lesing og flotte og uttryksfulle illustrasjoner til teksten.
KariK

karri

Enig med Kaka! (Igjen)  ;)

Takk for god informasjon, Inge.  :--
KARRI

Diddi

Tusen takk, Inge  :D Veldig trivelig lesing. Virker nesten uvirkelig at når det regner i November, begynner det å grønnes !! Her er det tvert imot, men nå har vi fortsatt grønn plen her hos oss i år, selv om vi nå er noen dager ut i November.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

IngeS

Takk til dere tre for varmende ord. Prøver bare å gjøre så godt jeg kan
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Annlaug

Stemningsfull og informativ tekst og bilder. Har lest dette to ganger nå :)

oils

Dette var flott. Får virkeleg lyst tilbake til Samos att når eg ser dei flotte bileta med god tekst til. :)

mouche

Herlige bilder og tekst - takk!

ROLLE

Hi Inge

Tack för din väderleksrapport. Utförligare kan man knappast få den ens i fjärrsynen ? Bilderna var förträffliga som förklaring till att alla väder är möjliga såhär års. Samos ligger nog en hel del norrut från min ö Karpathos, men känner ofta säkert samma kyla då nordanvinden gör sig påmind i märg och ben. Detta år redan några dygn i månadsskiftet sept-oktober. Kallare har vi inte ens jan -mars i Finland ! Men temperaturen växlar inte från en dag till en annan heller 15 C, vilket det gjorde från 37 till 18C ! Säkert skulle många byta ort med dej Inge,  nu, då det regnat 2 uger i ett med storm och blåst !!
Är tacksam för bilderna du dagligen sänder till oss i Norden så vi är ajour med läget på Samos och öarna i omnejden ?

rolle

IngeS

Takk for gode ord og ros fra dere alle, og bilder skal jeg fortsette å sende
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Fin og nyttig info om været på Samos vinterstid, og flott illustrert  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...