Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke till Karpathos 11 september.....

Started by Mikke, 29. Aug 11, 16:22:14

Previous topic - Next topic

Mikke

...haha....nu sitter jag hos Riitta å Leif efter diverse förvecklingar......  ::)
Låt mej börja med en undran, varför väntar man (d.v.s jag) med att greja saker och ting i elfte timmens femtionionde minut?? Kan de va att man är effektivare under press?? Ren och skär slöhet??
Nå, jag fick upp Hedvig mest tack vare grannen Per som händelsevis var ute och gick runt Lambergstjärn när jag tog säsongens sista sväng.....sen skulle ju hyresvärdens ganska stora plastbåt flyttas för att Hedvig skulle komma ner i trägårdens hörn, som hon brukar.....Det är inte helt lätt att flytta en tretons båt som står i lite uppförslut med en liten VW Golf......plus att det står parkerat diverse bilar och i mörkret dessutom, men det gick....phu....
Sen skulle båtarna täckas, och det skulle packas böcker till English Jon´s bibliotek samt så många tangentbord som möjligt till Mango´s internetcafé.....ack,ja.....Höll på och grejade till elva igår kväll och sen upp vid åttatiden för att fortsätta. Brorsan skulle hämta mej vid ett-tiden, och kvart i ett gick jag in och bytte om från blåställ till ngt bättre.....
Kom alltså till station i god tid och gick in för att se var tåget skulle avgå från, för Karlstad Central är rätt så avlång.....Nå, tyckte mej förstå att det var från spår 1a, så dit släpade jag den 22 kg tunga ryggan, mandolan plus en liten(men tung) ryggsäck.......Hursomhelst, när klockan gått och närmade sej avgång, d.v.s 13.48 och inget tåg syntes till, gick jag in och frågade......Jovisst gick det ett tåg mot Öxnered, men från spår 21........ :'( :'( :'(
Det var ju inge kul, här hade man missat tåget.......Knallade lite småsur in till biljettförsäljningen och såg till min glädje en bekant bakom disken, som medkännande hörde på min snyfthistoria.....Jag ska fixa detta, sa han och bankade på datorn.....och vips, så hade jag en ny biljett till ett tåg som gick ca två timmar senare, och då var det en som stod vid spår 21  I GOD TID........Sen gick det som en dans och nu haver jag avnjutit mor Riittas goda matlagning......Fick fuska lite på tåget och öppna en Kvibille 14 månader lagrad prästost,som jag brukar ta med till Karpathos för att avnjuta med dörren låst, så jag slipper bjuda nån, haha......så god är den !! ;) ;) ;)
Men föga anade jag att katastroferna inte var slut.....
När jag satt och mojade mej hos Samuelsssons, så slog det mej.....JAG HAR GLÖMT ROLLES ARMBANDSUR....!!!! :-[ :-[ :-[ :-[
Rolle hade bjudit och vunnit ett fint Longines på Karlstads auktionsfirma,som jag hade hämtat, och DET HÄNGER PÅ LAMPAN VID DATORN.......medans jag är i Uddevalla......attans,attans.....
Nu får jag pingla Rolle och erkänna, kanske är det rent av bättre att skicka det till Helsingfors när jag kommer hem.....får jag hoppas....
Nå, snart ere lördag och då far jag till Landvetter för att tillbringa natten på en bänk.....Planet går vid sextiden......
Mvh
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Jaru Mikke, så kan det gå när inte haspeln är på, eller som mIn gamla morfar plägade säja, "det är bättre å tänka efter, före" :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

....det bidde inte så sent hos Riitta å Leif, utan vi törnade in vid elva......sen vaknade inte jag förrän jag hörde Riittas väna stämma vid elvatiden på lördag.....Man sover sällsynt gött här! Efter frukost/lunch så stack vi alla tre ner till Uddevallas finfina museum,som var knökfullt med folk,både inne och utanför.....Dessutom sjöng en kör därinne och till och med några Theodorakislåtar......det var minsann kul, nu när man förhoppningsvis kommer att vara på Rhodos inom 24 timmar......
Nu äro vi hemma igen och jag har suttit vid köksbordet och lirat lite mandola medans Riitta å Leffe grejat med kycklingen. Bastun är på, så efter middan ska det bastas innan jag ska iväg mot Landvetter......
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Å därmed basta  ;)
ha en bra resa  8)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Gita

Trevlig resa Mikke! Synd det där med Rolles klocka, alltid glömmer man något... jag skall börja med packlistor, har jag bestämt!

Gita - vars själ fortfarande är kvar på Kreta...

Mikke

....hehe....tack Tommy å Gita.... ::)
Nu är jag färdigbastad och hällde lite ale på stenarna, vilken god lukt som breder ut sej i bastun!!
20.09 far jag meddelst tåg mot Göteborg och måste lämna Samuelsson Hilton för denna gång.Dock haver mor Riita lyckligtvis försett mej med nattamat på Landvetter......
Nu är min största skräck/farhåga att jag missar planet också som jag gjorde me tåget.........ska väl checka in vid 4-5 tiden på morronkulan, så om jag missar planet får jag väl återvända till Uddevalla och tillbringa semestern där med å hjälpa Riitta å Leffe me huset eller nåt...... :-*
Aer lite osaeker paa om min Androidtelefon väcker mej, annars får jag väl läsa "från pol till pol" av Sven Hedin....d.v.s hålla mej vaken hela tiden och knoppa på planet...... ::)
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Liv

God tur videre til ditt kjære Karpathos.  :)

Håper du kommer deg på flyet!

Riitta

Mikke har inte hört av sig ännu idag, så det tyder ju på att han kom med på Rhodosflyget i morse och inte försov sig :D

Här en bild från igår när han var turist i Uddevalla :)



Riitta

Mikke

...haha.....kolla den frissen!! Jag ser ut som en diskborste i huvve.....Hade inte duschat, for jag spetsade pa lite bastu efter museiutflykten......Leffe kollar intresserat min svartmalade Canon Powershot A650IS, min andra.Den forsta aer pa lagning.....
Som Riitta sa riktigt antar, sa kom jag med planet, men vi fick sitta i det en timme innan dom slaeppte ivaeg oss. Planet var dessutom fullt av ungar och jag satt pa ytterflajen, d.v.s vid mittgangen.Det var ett jaevla rantande och skrikande, men jag hade oronproppar, haha.....vikken tur !!
Nu sitter jag maett och belaten pa Mango, som forresten haver expanderat och aevensa serverar pa torget........som jag tycker borde  heta Agora Mango..... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

.......ja, sa har aevensa mandagen gatt i fridens tecken...Sov laenge, missade ju en natt pa Landvetter, men kom vael upp vid ett-tiden,och knallade ut snett over torget till en liten affaer och fick tag i lite frukost/lunch. Sen blev det en promenix ner till hamnen for att kolla faerjetiderna.Kopte en biljett imorrn tisdag kl 15.30.Den kostade 22 euro och det tar ca 5 timmar.Prevelis heter skeppet.
Detta skrivs pa Mango och det aer ganska mycket folk haer, traeffade ett svenskt par som jag visade mitt rum for. Mango har utvidgat och serverar numera ocksa pa torget.Dom har inte kaent av den grekiska depressionen,utan haft t.o.m lite mer kunder. Sen traeffade jag tva kanadensiska studenter haer som pluggade i Jonkoping,sa det vimlar av folk fran hela globen.....
Mvh,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Niaas

Og det kan bekreftes at Mikka har ankommet Karpathos! Vi møtte ham hos Mimis gullsmed, hvor de to holdt en liten konsert der for oss! Takk takk, koselig å treffes igjen!
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Mikke

...hihi..ja, det var en helt improviserad konsert med mej pa mandola och mimis pa en liten gitarr.......dom funkade ovanligt bra tillsammans och det aer ju alltid trevligt. Vi far se hur den sen blandar sej med Florios bouzouki.
Nu sitter jag pa Zephyros och det aer 31 grader och 49% luftfuktighet, lite klibbigt med det flaektar som vanligt och det gor det hele ganska skont.....
Har just nu en scooter  och far omkring med, men snart far jag vael min cykel och kanske om jag har tur Minas scooter, som jag har smort och grejat med tidigare.
Massor med bekanta  och mer ska det visst komma. Jakobstadsgaenget aer haer och fler av dom kommer, plus en del hollandare.
Alice och Steven fran Kopenhamn aer her en vecka ocksa,sa det aer tjockt med veteraner.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....