Logg inn med Facebook eller Google!

Chios -med barn og annet

Started by annepanne, 04. Sep 07, 12:31:35

Previous topic - Next topic

annepanne

Siden det er to tråder som tar opp det samme lager jeg en ny hvor jeg oppsummerer våre tre varme uker på Chios.
Jeg opplevde Chios og Karfas som veldig barne-vennlig med langrunn strand og en liten bilfri promenade. Ser at noen reagerer på trafikk-bildet og små fortau i Karfas. Jeg opplevde biltrafikken på Chios som mye roligere enn andre steder jeg har vært i Hellas og jeg synes ikke fortauene bød på store problemer. Vi hadde med vogn med store hjul slik at vi lett beveget oss opp og ned fortauskanter og vi rullet lett på grusveier. (Anbefaler alltid stor vogn med skikkelige hjul framfor små triller) Noen steder måtte vi gå utenfor fortauet men siden de ikke kjørte som villmenn var ikke dette noe problem. Vi bodde på Erytha på enden av stranden. Vi ville ha svømmebasseng og hav-utsikt, i tillegg hadde dette hotellet egen privat strand som vi brukte mye. Første natt måtte vi pga overbooking bo på Golden Sands, ikke på langt nær så bra som Erytha. Noe av det jeg opplevde som så deilig med Chios var at det ikke var noen som sto utenfor restauranten for å dra deg inn, der gikk vi fritt dit vi ville uten mas. Eneste sted vi opplevde dette fenomenet var i keramikk-byen Armolia, slitsomt noe som gjør at jeg mister lysten på å kjøpe!
Avstandene er korte på Chios og vi leide bil en uke. Vi prioriterte og fikk selvfølgelig ikke med oss alt. Skal gi et kort resyme.
Vi dro ikke lengre nord enn Lagada, kjempehyggelig liten by med mange tavernaer i sjøkanten. Tror jeg i motsetning til oss som var der om morgenen ville reist litt senere på dagen til lunsj da jeg tror de kan diske opp med fersk og god fisk. På denne turen var vi også innom Agios Ioannis, et hyggelig lite kapell i vannkanten. (Noen som vet noe om det nedslitte idrettanlegget som ligger der?)
Vi kjørte over til Nea Moni og Anavatos, vi valgte tydeligvis en spesiell dag (23 august) for på Nea Moni var det tykt med mennesker og biskopen på øya var der til gudstjeneste. Vi greide aldri å få tak begivenheten kanskje noen vet? Anavatos ble restaurert så vi fikk ikke gått helt opp dessverre.
Vi var selvfølgelig og besøkte Pyrgi og Mesta, kjempefine begge to. Vi dro også ned til Olympic cave som var kjempeflott! Treåringen ville til å begynne med ikke gå ned i hulen og da vi kom opp ville han rett ned igjen.
En annen dag dro vi ned til Vroulidia en av de vakre badebuktene på øya (fant fort ut at vi ikke kunne få med oss alle"¦..) På veien hjemover dro vi til Emporio. Ble overrasket over hvor flott det var satt i stand med gangsti langs stranden. Vi kjørte langs kysten hjemover men stoppet ikke i Komi som jeg ser er anbefalt som bosted. Ut fra hva jeg kunne se minnet dette om Karfas men de sier at stranden er mye lengre her.
I tillegg til dette synes jeg det var flott å vandre rundt i Kambos. Vi gikk over haugen til Thymiana fra Karfas noe grekerne ikke skjønte noenting av, -det var jo altfor langt! Savnet kart over området men det er det kanskje noen her som vet hvor man kan skaffe? Deilig med en forfrisking innenfor murene på et av husene som drives som hotell, anbefales!
Chios er godt egnet for barn og grekere elsker dem jo! -så det blir mye oppmerksomhet.
Jeg anbefaler absolutt en tur til Chios!

Mixelite

Takk for en fin reiseberettelse annepanne :) Trivelig å se at dere   hadde en fin tur!


Quote from: \"annepanne\"Jeg opplevde biltrafikken på Chios som mye roligere enn andre steder jeg har vært i Hellas og jeg synes ikke fortauene bød på store problemer.

Bra! Nå skal det sies at vi heller aldri har hatt problemer hverken med fortau eller trafikken, bortsett fra inne i byen hvor det står to-hjulinger parkert på kryss og tvers, men det er hyggelig å få det bekreftet. -Selv om jeg er en av dem som har gjort oppmerksom på at det kan være et problem. Jeg har jo ikke noe særlig å sammenligne med, så selv om _jeg_ ikke har opplevd trafikken som så ille på Chios, så var jeg ikke klar over at den er bedre enn andre steder.


 
QuoteEneste sted vi opplevde dette fenomenet var i keramikk-byen Armolia, slitsomt noe som gjør at jeg mister lysten på å kjøpe!

Å! Dere var hos appelsinsaftdamen? Artig dame, litt masete, men det er sjelden jeg går forbi, selv om jeg like sjelden kjøper noe der. Jeg liker meg best i de utsalgene som ser minst fancy ut, holdt jeg på å si.


QuotePå denne turen var vi også innom Agios Ioannis, et hyggelig lite kapell i vannkanten. (Noen som vet noe om det nedslitte idrettanlegget som ligger der?)

Leirskole, tror jeg? Nei, fillern, nå blander jeg med Agios Isidoros!  


QuoteAnavatos ble restaurert så vi fikk ikke gått helt opp dessverre.

Den har vært under restaurering i årevis. Jeg har hørt rykter om at det finnes en sti på baksiden av landsbyen, for dem som vil ut og se på stupet, men magen min liker ikke høyder, så det var like godt at jeg ikke visste om det da vi var der oppe! Vi var heldige å treffe en av dem som arbeidet der og fikk lov å gå inn og vandre på egenhånd.


QuoteVi gikk over haugen til Thymiana fra Karfas noe grekerne ikke skjønte noenting av, -det var jo altfor langt!

 zqr2eeeeeeff Man går bare hvis man absolutt ikke har noen annen måte å komme frem på. I høst skal bli turen hvor jeg _spaserer_ rundt i Kambos. Banna bein!


 
QuoteSavnet kart over området men det er det kanskje noen her som vet hvor man kan skaffe?

Jeg har et kart som det står GPS-kompatibelt på. Bilde av Anavatos på utsiden. Utgiver er Anavasi. Her er et gatekart over Kambos på baksiden. Forøvrig et veldig greit kart, for det har en alfabetisk oversikt med kartkoordinater til veldig mange byer og severdigheter på Chios!

annepanne

Tror kapellet er det samme men ser at ulike kart bruker forskjellige navn, rett sør for Lagada (Langada)

Glemte noe ang barn: det jeg savnet mest i Karfas var en lekeplass og jeg er veldig forundet over at det ikke er der. Inni byen Chios by eller Chora ligger det en lekeplass i enden av byparken. Denne lekeplassen ligger i forbindelse med en kafe slik at man faktisk kan sitte og leske seg med kaffe mens barna leker! Vi tok den korte bussturen inn dit et par ganger for å få litt avveksling fra badingen.

Kartet skulle jeg visst om på forhånd! -rotet litt rundt for å finne oss et sted å sitte.
Så forøvrig at de leide ut sykler i Karfas og det må jo være en ideel måte å se Kambos, så at en av syklene hadde barnesete.

Mixelite

Quote from: \"annepanne\"Tror kapellet er det samme men ser at ulike kart bruker forskjellige navn, rett sør for Lagada (Langada)

Japp, da var vi på samme plass! Det står faktisk Ag. Ioannis på gps-kartet også! Samme hva det heter, nydelig er det der! Jeg vet ikke hvordan det er nå, men mellom kirken og Lagada, i Pantoukios, satt vi en kveld og spiste nydelig mat helt nede i vannkanten. Anbefales!

QuoteGlemte noe ang barn: det jeg savnet mest i Karfas var en lekeplass og jeg er veldig forundet over at det ikke er der.

Blackman reklamerer jo med \"lekeapparater\" i vannet, men jeg så ingen da vi var der i juni. Dere som liker å gå, kunne kanskje ha spasert til Thymiana? Jeg har ikke vært der, men det ligger en lekeplass der og rett ved siden av ligger en taverna som ble veldig anbefalt av noen venner.

Jeg føler så veldig at jeg har sett lekeapparater i Karfas, men jeg tar vel feil da! Greit å vite :) Eller ikke vite...  ztweeeeeeeee


 
QuoteSå forøvrig at de leide ut sykler i Karfas og det må jo være en ideel måte å se Kambos, så at en av syklene hadde barnesete.

Det er helt sikkert en fin måte å se Kambos på! Jeg skal ha med fotoapparatet og ta bilder av dører og detaljer og ting og tang som en travel mann med bil ikke har tid til å stoppe for, så jeg trenger nok apostlenes hester ;-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...