Logg inn med Facebook eller Google!

Rapport fra Chios påsken 2012

Started by ingaberentine, 30. Mar 12, 09:17:30

Previous topic - Next topic

Tzasiki

Gleder meg å se at dere også har vært innom Lagada, der liker jeg meg godt! :) .Fine bilder, hyggelig å følge med!. Hvet det kommer mere fint nå..... :)

Angående hodeskallene og knoklene i skapet i det lille klosteret på Nea Moni. Er helt enig i at det ikke er noe hyggelig syn, men det er etter massakeren i 1822 der mange ble drept!. En grusom historie på øya som bl.a. utspant seg også  på klosteret hvor mange mennesker( som rømte dit opp) og de fleste av munkene ble drept.. Nea Moni var tidligere et munkekloster, men har nå i flere tiår vært et nonnekloster. Når den siste nonnen (det er nok den eldre, som jeg nevnte tidligere) er død, blir klosteret et munkekloster igjen. Og det er nok ikke lenge til..

Riitta

Så fint det ser ut på Chios :) Glädjer mig till resan i Maj :)

Riitta

Tzasiki

Jeg har vært der i mai måned Riitta, fint der da også!! :)

Tjorven

Fint med litt info angående hodeskalle-skapet og området rundt, Tzasiki.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

03. Apr 12, 23:32:42 #40 Last Edit: 13. Apr 12, 15:13:32 by ingaberentine
Dagen i dag har for meg som en glad fotoamatør som like å fotografere nedslitte og falleferdige bygninger vært en stor dag. Før vi reiste nedover hadde jeg på Google Earth sett at det var en gammel leprakoloni på Chios. vi la turen innom den i dag og da forsvant det fort noen timer der, noe som antall bilder vil jeg legger ut i dag gi en inntrykk av.

Først et bilde av porten inn til kolonien





Litt innenfor denne var det en ny portal





Her en liten detalj fra denne





Søylegangen videre oppover bak denne portalen





Et hus som jeg ikke vet hva ble brukt til og som stod helt for seg selv





Da vi hadde gått helt til endes opp igjennom denne lange gangveien kom vi til denne falleferdige bygningen





En liten detalj over inngangsdøren





Det var først da jeg åpnet grinden inn til dette bygget at jeg så at dette hadde vært en kirke, men at det trolig er mange år siden den ble ødelagt, jeg tipper under det store jordskjelvet i 1881. Hele taket var rett og slett helt borte og store pinjetrær vokste inne i selve kirkerommet





Men det var først da jeg begynte å studere veggene litt nøyere at jeg fikk hakeslepp, for jammen er det ikke synbare veggmalerier flere steder i pussen på veggene. Hvis de har stått i "friluft" siden 1881 så har de holdt seg godt lenge. Må innrømme at jeg har dradd litt ekstra i spakene i fotoredigeringsprogrammet for at disse veggmaleriene skulle bli enda tydeligere, men her følger noen av dem og det er ikke alle som er like lette å tyde, men så er de gamle også..........














Her kommer et bilde som er i takhelvingen over ingangsdøren.....











Så gikk vi tilbake til selve husene i kolonien. Jeg vet ikke hvor mange småhus det er der en 10 til 12 stykker som er bundet sammen med en lang søylegang med bølgeblekkstak over. Hver hus bestod av 2 hovedrom hvor nok pasientene hadde bodd og et felles kjøkken mellom disse 2 rommene.......





Her er fra et av de 2 rommene





og her er fra det felles kjøkkenet mellom de 2 rommene





Dette bildet er fra søylegangen langs alle husene, det er den detalj av hellene som utgjør golvet i denne gangen








Her er et rom hvor det fremdeles stod noen møbler....





Neste bilde taler vel for seg selv da det hang på veggen over en seng........





Neste rom hadde enda flere bruksgjenstander.......














Denne planten vokste i denne søylegangen








Det har trolig vært et større kjøkken også og trolig et spiserom vegg i vegg, her følger bilder derfra...........





[attach=31]


[attach=32]


[attach=33]


[attach=34]


Det neste er taket i det som trolig var et spiserom......





[attach=36]


Fra et bad


[attach=37]


Jo nærmere porten man kommer jo mer og mer tagging er det både utvendig og innvendig


[attach=38]


Lovokomeio of Chios Leper House Xios

Diddi

Veldig flotte bilder. Må ha vært en sterk opplevelse dette besøket. Bildet over inngangsdøren er helt magisk,ble på en måte dratt inn idet !!
Helt proff med kamera du jo  :goodjob:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Solgry

Helt utrolig! Tenk hvor mye sorg og lidelse det har vært i disse rommene. :-[
Og, hvor på Chios ligger det? Jeg har aldri hørt om dette stedet, men føler for en tur dit på vår neste Chios-tur.
Lodotter er englenes tøfler.....

kaka

Dette var sterkt, Ingaberentine! - og ,så vakkert gjengitt av deg.
KariK

ingaberentine

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Min reisevenn har lest boka Øya om en tilsvarende koloni på Spingalonga, Kreta. Turen her var derfor virkelig sterkt og hele boken ble levendegjort. Boka, Øya anbefales på det sterkeste.

Leprakolonien på Chios ligger bare ca. 3km nordøst fra havnen/sentrum på Chios, se vedlagte Google Earth fil



Anders

Fantastiske bilder. Kikket på dem på jobben i dag morges, og måtte til med en lengre utlegning om Spinalonga etc. Har ikke lest boken, men det lille jeg har sett av filmen/TV-serien vakte ikke den helt gløden...

Tjorven

Dette var sterkt, Ingaberentine! Jeg visste ikke at det var en leprakoloni på Chios også, trodde alle ble sendt til Spinalonga. Har lest Øya, som gjorde et veldig sterkt inntrykk på meg mht leprakolonien der. Må bare innrømme at jeg ble våt i øyekroken av disse bildene  :'( Tøffelen, familiebilde-veggen og tydeliggjørelsen på livet de levde der.... Puh! Men takk for mektige inntrykk. Bare SÅ synd med taggingen  :(


Og Anders, du bør absolutt lese Øya!
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

04. Apr 12, 20:28:50 #47 Last Edit: 04. Apr 12, 20:48:01 by ingaberentine
Jeg føler at jeg henger litt etter med denne rapportskrivningen, dagene blir ikke lange nok.............

Men skal prøve å gjøre meg ferdig med gårsdagen, tirsdag 3/4-12.

Som man ser av bildene fra Leprakolonien var været helt nydelig med sol fra knall blå himmel og veldig klar luft, i det minste først på dagen. Det var omtrent vindstille og makstemeperatur på vårt termometer var 19,6'C

Etter oppholdet på Leprakolonien var det fotografering av restene av en gammel akvedukt som stod for tur. Denne ligger omtrent 1 km lenger nord enn leprakolonien. Det er noen få hundre meter å gå opp til denne fra et sted man kan parkere bilen, men vi "jukset" litt og stoppet opp hvor veien er nærmest og det er bra utsikt til akvedukten. Her fant vi frem telelinsen som vi drar med oss og fotograferte herfra........








Min reisevenn hadde svært lyst på en tur så vi hadde ved hjelp av Google Earth funnet ut at det går en fin tursti på omtrent 4,5km som ender opp nede i byen Lithi. Dette er en tydelig sti, eller rettere sagt nesten vei, så det er umulig å gå feil. Man begynner å gå på høyde 411moh og går stort  sett nedover hele tiden og ender opp nede i Lithi på kote 138 moh.








Etter en stund har man flott utsikt ned til Lithi beach.





Orkideer var det også å finne langs stien......











Stien var for det meste pukksatt, men denne var til tider ganske løs så det var ikke alltid like lettgått, men turen anbefales, selvsagt med rikelig med drikke med seg, min venn har lyst på turen en gang til, men vi får se........

Selv tok jeg bilen og kjørte rundt til Lithi det var omtrent 17,5 km langs landveien, altså omtrent 4 ganger så langt..........

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...