Logg inn med Facebook eller Google!

Toaletter på Chios (og i Hellas generelt)?

Started by baggin, 06. Jul 09, 23:59:34

Previous topic - Next topic

baggin

Må bare spørre av ren nysgjerrighet :). Samt at jeg diskuterte dette litt med en kompis for noen dager siden, og skulle gjerne ha fått en liten oppklaring/forklaring fra dere som vet.

Kan man skylle dopapiret ned i do på Chios? Eller er det en bøtte ved siden av for dopapiret her også?

Mitt eneste tidligere bekjentskap med Hellas var Kreta, og der var det slik. Det var jo mildt sagt litt uvant for en nordmann til å begynne med....hehe.

Hvis det er slik på Chios også - hvorfor er det slik? Har det noe med rørdimensjonen å gjøre (tynnere rør)? Renseanleggene deres? Eller annet?

Er det slik i hele Hellas?

Epicuristen

Jo det har helt riktig med \"Gresk Standard\" å gjøre. Den krever ganske enkelt tynnere rør enn hva Norsk Standard gjør. Men hvor nå praktisk det er... se det... sier jeg som har de største problemene når jeg kommer hjem igjen og ikke finner do-bøtta...  :scratch:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Riitta

Så är det Epi :drunken: Man sitter där med papperet i handen och undrar vart hinken är :cyclopsani:  :bom:

Riitta

operafantomet

Såvidt jeg vet, så gjelder \"ikke papir i do\"-standarden over hele Hellas (og også store deler av Tyrkia). Det har noe med dimensjonen på rørsystemet - den er langt mindre enn i de fleste andre land, og tetter seg om store mengder papir kommer inn i systemet.

Det som overrasker meg mest, er at det er overraskende luktfritt. Jeg hadde forventet at papiret kom til å reagere i varmen og skape en... erm, ekkel odør på toalettet. Men det har jeg knapt opplevd. Vel tømmes søppelet ofte, men er selve toalettpapiret annerledes der nede i forhold til her?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

baggin

Ok. Da er det oppklart :).

Rart at Hellas ikke satser på en mer vanlig vestlig standard på rørene. Hygienisk er jo ikke akkurat det første man tenker på når man ser den bøtta ved siden av doen.

xristina

Jeg har også trodd at det var dimensjonen på rørene, men noen fortalte meg at det ikke er det, men disse pumpe- (eller rettere sagt; suge-) stasjonene som ikke har kraft nok til å trekke til seg papiret mm.

Jeg er ingen rørlegger, så jeg vet jo ikke hva som er korrekt. Men man leter jo etter bøtta når man kommer hjem ja... :-)

operafantomet

Quote from: \"xristina\"Men man leter jo etter bøtta når man kommer hjem ja... :-)
Jaaaa!!! Jeg trenger minst en uke å vende meg av det igjen! Ha-ha, har flere ganger tatt meg i å kvekke når jeg er i ferd med å kaste papiret i do, for instinktene sier at det kan jeg ikke. Men så husker jeg at det kan jeg allikevel.

Definitivt et luksusproblem!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...