Logg inn med Facebook eller Google!

Karfas - erfaringer med \"Erytha\" og dets beliggenhet??

Started by baggin, 20. May 09, 09:15:34

Previous topic - Next topic

annepanne

Vi bestilte \"Chios-the fragrant island\" på nett før vi reiste og oppdaget at de solgte den nesten overalt på Chios, det var den beste guiden vi kom over. Husker jeg savnet gode kart over Kambos, der vet jeg at Mixelite hadde et tips (men husker ikke hva). Vi ble gående rundt litt på måfå, kunne vært fint å vite hvor det feks var mulig å kjøpe seg noe å drikke.....
Mixelite har jo også en Chios-side med mye informasjon, har inntrykk av at Chios-elskerne her på nettet har god oversikt!
Når det gjelder hotellrommet er jeg ganske sikker på at dere får ut mot havet når HellasWings sier det.
En av de mest minneverdige opplevelsene for oss på Chios var dryppsteinsgrotten, anbefales! -ble positivt overrasket, kanskje fordi vi trodde det var en bitteliten hule. Har dere bil så ligger jo dette på turen til Pirgi og Mesta.
Dere kommer til å få det deilig på hotellet, synes beliggenheten med den lille private stranden var perfekt!

Turid

Jeg var på Chios sammen med min sønn og Barbro (på forumet) for to år siden. Vi bodde i Megas Limionas men var flere ganger i Karfas. Jeg tenker nok dere vil trives i Karfas. Det er forsåvidt ikke noen typisk gresk landsby, men er vel mere som et lite turiststed å regne men det er veldig trivelig der.

Chios er en utrolig flott og mangoldig øy. Gled deg! Det som gjorde aller mest inntrykk på meg var Mesta. Dit MÅ dere dra! Ellers var det mange flotte steder og opplevelser. Vi kjørte rundt på øya og det var veldig facinerende å komme nordover og inn mot midten av øya. Det er ganske høyt der, og en facinerende natur med pinjetrær og \"vidder\". Shopping i Chios by var også gøy. Der var det ikke mye turistpreg ihvertfall.

God tur!
Det er etter regn at fuglene synger!

baggin

Mange takk for alle gode tips her (et litt vel sent takk dette - men håper det tilgis i sommervarmen :) )

Takk for tipset om "Chios - the fragrant island": Tror vi satser på å kjøpe denne når vi kommer ned. Regner med at man bl.a kan kjøpe den på flyplassen.

Imens skal vi lese oss opp på den informasjonen som ligger på nett. Er jo mye bra å finne her. Har allerede skrevet ut mye fra mixelite sin side (veldig fin side forresten), som vi skal lese igjennom. Har også vært inne og snust litt på Pjokken sin side (bl.a hans tavernatester, samt noen andre videoer). Så vi skal vel være sånn noenlunde opplyste før vi lander. Så kjøper vi den boken når vi kommer ned dit.

Vedr. kraftstasjonen, så har jeg nå blitt beroliget... :). På hotellet har vi fått bekreftet at vi har havutsikt, samt frokost inklusiv. Den skal visst være brukbar. Så dette blir sikkert veldig bra. Hotellet ser fint ut.

Av tips om opplevelser, så skjønner jeg at Mesta og dryppsteinsgrotten må med, sammen med myyyye annet. Vi har bil nesten hele ferien, så vi skal prøve å utforske så mye som mulig, tenker jeg.

Lite spørsmål vedrørende bil:
Da vi var på Kreta kjørte vi kystveien ned til Elafonisi (for de som kjenner den - New Road). Det var fantastisk utsikt, men synes allikevel ikke den var like morsom alle steder. Manglende autovern/gjerde, samt bratt og langt ned rett utenfor veiskulderen, gjorde at høydeskrekken fikk seg en liten test enkelte steder.....

Hvordan er veiene på Chios? Er det noen steder/områder vi bør unngå å kjøre inn i, i forhold til dette? Dvs. bratt, høyt ned, dårlig sikring etc. Der man liksom ikke får snudd, men bare må fullføre på gufne veier? Vil helst unngå dette.

Mixelite

Vi har vært ute og kjørt på en slik litt guffen vei denne ferien, men det var en grusvei i nord. En umerket vei som vi bare måtte prøve :-S

Så lenge dere holder dere på de veiene som er merket som asfaltveier er det absolutt ikke noen fare for at høydeskrekken tar overhånd, tror jeg. Det er ikke alltid autovern hvor jeg synes det skal være, men veiene er brede og det er hverken noe problem å snu eller møte biler.

baggin

Ok, takker. Har hørt noen snakke om en busstur opp et eller annet sted, der det var litt guffent. Der man nærmest satt på utsiden av veien og så rett ned i enkelte svinger (dersom man satt foran i bussen).  Husker ikke hvor dette var hen. Kan det ha vært opp til Kanavatos tro?

Men mulig det var litt overdrevet. Vi skal nok klare oss bra da... :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...